۱۳۹۷/۰۷/۱۴
۹:۱۵ ب٫ظ

عربستان نمونه بارز کشورهایی است که آزادی مطبوعاتی در آن با وجود وعده هایی که برای اصلاحات داده شده وجود ندارد و ربوده شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی،گواهی بر این مدعاست.

آدم ربایی سفارت سعودی و دوران تاریک روزنامه نگاران عربستان

به گزارش الأمه:

«بسیاری از عرب ها که به دنبال آزادی، برابری و دموکراسی هستند، حالا احساس شکست می کنند». این جمله ای بود که «جمال خاشقجی» در ماه آگوست در یکی از یادداشت هایش نوشت. او در این یادداشت نوشته بود: «این عرب ها در رسانه های دولتی به عنوان خائن معرفی می شوند و جامعه بین الملل آنها را رها می کند».

خود خاشقجی یکی از همین عرب هاست. او برای بیش از سه دهه از صدای خود به عنوان یک روزنامه نگار برای حمایت از اصلاحات اقتصادی، اجتماعی در عربستان سعودی و در کل خاورمیانه استفاده کرد.

درست یک سال پیش بود که خاشقجی برای اولین ستونش در واشنگتن پست، او از ترس خود در پی موج دستگیری ها از جمله دستگیری چند نفر از دوستانش در عربستان نوشت و توضیح داد که ظلم و سرکوب داخل یکی از دلایل او برای تبعید داوطلبانه اش از وطن بود و حالا روزنامه واشنگتن پست در اعتراض به ناپدید شدن «جمال خاشقجی» و به نشانه همبستگی با او که با بخش دیدگاه این روزنامه همکاری داشت یک ستون خالی در نسخه روز جمعه خود قرار داد.

این روزنامه نگار عربستانی هفته گذشته پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد حالا جامعه بین الملل باید از خود واکنش نشان دهد. باید از مقامات سعودی بخواهد تا پاسخگو باشند و مدرکی را در خصوص خروج خاشقجی از کنسولگری، آنطور که آنها ادعا می کنند، ارائه دهند و نشان دهد که این روزنامه نگار را رها نکرده است.

اکنون در دوران تاریک آزادی مطبوعاتی در جهان به سر می بریم. تعداد گزارشگرهایی که زندانی یا کشته شده اند افزایش پیدا کرده و استقلال و تنوع رسانه ای در بسیاری از کشورها از بین رفته است.

عربستان نمونه بارز کشورهایی است که آزادی مطبوعاتی در آن با وجود وعده هایی که برای اصلاحات داده شده وجود نداشته و ندارد.

مقامات استانبول، سفیر عربستان را به خاطر پرونده ربوده شدن خاشقجی فراخوانده اند و کنسولگری عربستان به طور دقیق مورد بازرسی قرار گرفته است اما این نگرانی وجود دارد که او با یک خودروی دیپلماتیک مخفیانه از استانبول خارج و به عربستان بازگردانده شده باشد این در حالی است که بسیاری از روزنامه نگاران و روشنفکران عربستانی که با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در افتاده اند دستگیر شده و در زندان به سر می برند.

وقتی سال گذشته «بن سلمان» از سوی پدرش به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد، خود را میانه رو و اصلاح طلبی معرفی کرد که آرزوی انجام اصلاحات در کشورش و مستقل کردن اقتصاد آن از نفت را دارد. از آن زمان به بعد سینماها باز شد و زنان اجازه رانندگی پیدا کردند. برخی از نظاران غربی امیدوار بودند که این آغازی برای اصلاحات سیاسی در عربستان باشد اما به جای آن ناشکیبایی بالا گرفت و بسیاری از زنانی که برای گرفتن حق رانندگی کمپین تشکیل داده بودند در زندان ها باقی ماندند.

روزنامه نگاران نه تنها نتواستند آزادی بیان پیدا کنند بلکه کار به ربودن آنهایی که منتقد حکومت سعودی هم بودند، کشیده شد.

بن سلمان حتی در برابر انتقادهای خارجی هم تاب نمی آورد. او دولت کانادا را که از نقض حقوق بشر در عربستان انتقاد کرده بود به شدت محکوم کرد و روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با آن به حالت تعلیق در آورد.

روزنامه گاردین در یادداشتی نوشت که «خاشقجی» در برابر این ارعاب ها ایستاد بنابراین جامعه بین الملل باید شجاعت او را تحسین کرده و در کنارش بایستد.

منبع: شبستان