۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۱۱:۴۷ ب٫ظ

'باراك اوباما' رئيس جمهور امريكا از روز دوشنبه عازم چهار كشور اروپايي مي شود تا ضمن يافتن راهكارهايي براي حل مشكلات اقتصادي،پشتوانه اي محكم براي اجراي سياستهاي خارجي اش بدست آورد.

اوباما برای ترمیم روابط امریکا-اروپا فردا عازم اروپا می شود

روزنامه واشنگتن پست در شماره روز يكشنبه خود با اعلام اين خبر گزارش داد كه مقصد اوباما در اين سفر شش روزه كشورهاي ايرلند، انگليس، فرانسه و لهستان خواهد بود.

جنگ افغانستان، طغيان مردمي در ليبي ، اوضاع سوريه و تحولات عمده اي كه 'بهار عرب' در منطقه خاورميانه ايجاد كرده است اصلي ترين موضوعاتي خواهد بود كه به نوشته واشنگتن پست، در سفر اوباما مطرح خواهد شد.

اوباما در فرانسه در اجلاس سران گروه 8 كه در شهر دوويل برگزار خواهد شد ، شركت مي كند.

در حاشيه سفر اروپايي اوباما ، روزنامه واشنگتن پست به ارزيابي روابط امريكا اروپا در دوسال نخست رياست جمهوري اوباما پرداخته و مشكلات اقتصادي و ركود اقتصادي را تنگناي پيش روي هردو در اين پيوند دو جانبه برشمرده است.

واشنگتن پست مي نويسد: 'هيتر آ. كانلي' مدير برنامه اروپا در 'مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل' مي گويد:' اروپاي امروز شريكي بسيار متفاوت از اروپايي است كه اوباما روي كار آمد'.

وي تصريح مي كند:' اروپا امروز تحت فشارهاي بسيار قرار دارد و ديگر نمي خواهد به طور خودكار تابع محض رهبري آمريكا باشد'.

با اغاز دو سال پاياني رياست جمهوري اوباما، موضوعات امنيتي از جنوب اسيا گرفته تا خاورميانه جايگزين موضوعات اقتصادي گشته و به اصلي ترين چالش تضاد منافع كشورهاي ثروتمند و قوي ترين متحدان جهان تبديل گشته است.

مشاوران و تحليلگران اوباما اعلام داشته اند كه يكي از اهداف سفر اروپايي اوباما ، برجسته كردن اهميت اروپا و اتحاد امريكا با آن يعني همان اولويتي است كه اوباما از آغاز به قدرت رسيدن وعده غنا بخشيدن به ان را داده بود.

برخلاف اوباما، مقام سلف او 'جورج بوش' اروپا را به دو بخش 'اروپاي پير' و 'دمكراسيهاي جديدتر' واقع در اروپاي مركزي و شرقي كه حمايت بيشتري از استراتژي ضد تروريزم امريكا مي كنند تقسيم بندي كرده بود.

نخستين سفر اوباما به اروپا در بهار 2009 انجام گرفت. در آن ايام اقتصاد در مخاطره جهان، اصلي ترين چالش پيش روي رهبران امريكا واروپا بود.

هشت سال رويكردهاي يك جانبه گرايانه بوش و در راس آنها تهاجم نظامي به عراق خصومت بسياري از رهبران اروپايي و ملل اروپايي با امريكا را برانگيخت.

اوباما با حضور در كاخ سفيد، وعده مشاركت با اروپا از مجراي 'ناتو' ، 'گروه 8 ' و 'گروه 20 ' و اتحاديه اروپا را داد.

واشنگتن پست نوشته است: اوباما به اعتقاد مشاورانش موفق شد در يك سري از اين آزمونها روابط دوجانبه ميان امريكا و اروپا را ترميم كند اما در اين ميان هستند ديپلماتها و ناظران سياسي اروپايي كه معتقدند اوباما درمورد به ويژه اروپاي شرقي نيز نياز به ترميم رابطه متقابل دارد به خصوص بعد از آنكه اوباما متعهد به از نو اغاز كردن روابطش با روسيه شده است.

بحران 'وجوه اعتباري' در اروپا كه در برخي كشورها مانند انگليس و بسياي ديگر از كشورها كمربندهاي اقتصادي را محكم كرده است خود عاملي شد تا اروپا كمتر زير بار تبعيت از رهبري اوباما برود.

اينك بايد ديد كه پاسخ اروپا به اوباما در پيشنهادهاي ديگر در خصوص ادامه دادن به تلاش نظامي در ليبي ، باقي ماندن در افغانستان و حمايت ازتغييرات در خاورميانه وشمال آفريقا چيست.

مقصد اوليه سفر اوباما دوبلين ايرلند خواهد بود. وي در دوبلين با 'مري مك آليس' رئيس جمهور ايرلند ديدار و نيز در اين كشور سخنراني خواهد كرد. جد مادري اوباما در دهكده اي در ايرلند ساكن بوده است كه اوباما در اين سفر از اين دهكده كه تنها 300 نفر جمعيت دارد بازديد خواهد كرد.

ايرلند در سالهاي اخير دستخوش مشكلات اقتصادي ناشي از بحران اقتصادي جهان غرب بود.

مقصد بعدي اوباما لندن خواهد بود . اوباما در لندن با 'اليزابت دوم' ملكه انگليس و 'ديويد كامرون' نخست وزير انگليس ديدار خواهد كرد. اوباما در پارلمان انگليس هم با محوريت روابط امريكا با انگليس و اروپا سخنراني خواهد داشت.

تغييرات سياسي در خاورميانه ، مداخله نظامي در ليبي و لزوم كاستن از نيروهاي امريكايي وانگليس در افغانستان محور اصلي گفت وگوي دو طرف در اين ديدار خواهد بود.

مقصد بعدي اوباما در سفرش به اروپا شهر 'دوويل' فرانسه ميزبان اجلاس سران گروه 8 خواهد بود . اوباما در فرانسه با 'نيكولا ساركوزي' ،' ديميتري مدوديف' روساي جمهور فرانسه و روسيه و 'نائوتو كان ' نخست وزير ژاپن ديدار خواهد كرد.

رهبران كشورهاي روسيه وژاپن هم در اين اجلاس حضور خواهند داشت.

موضوع فاجعه سونامي ژاپن و فاجعه هسته اي ژاپن و يافتن راههايي براي تحكيم استانداردهاي جهاني مقابله با اين فاجعه از موضوعاتي است كه اجلاس به بحث و تبادل نظر در باره آنها خواهد نشست.

آخرين مرحله از سفر اوباما ورشو در لهستان خواهد بود.

اوباما در ورشو با رهبران كشورهاي روپاي شرقي و مركزي ديدار خواهد كرد.

واشنگتن پست در گوشه اي از اين گزارش آورده است: اوباما، روسيه را شريك كليدي براي مقابله با ايران به حساب مي آورد و انگيزه اصلي ترميم روابطش با روسيه را اين هدف تشكيل مي دهد.

برپايه اين گزارش ، كشورهاي شرق اروپا نگرانند كه در لواي اين ترميم روابط و با تاثير پذيري روسيه از امريكا، كه با اتخاذ سياستهاي انرژي و مداخلات نظامي متجلي مي گردد، اوضاع اقتصادي وامنيتي اين كشورها وخيم تر از قبل گردد .

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01