۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۱۰:۵۹ ب٫ظ

نویسنده سعی نداشته است مسلمانان پاکستانی را به شکلی آرمانی و بدور از هرگونه مشکل تصویر کند. بلکه داستان از مشکلات اقلیت‌های مهاجر کشور انگلیس و حتی از درگیری‌های مهاجران پاکستانی نیز می‌نویسد و تصویری حقیقی با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایی که در خود دارد به مخاطب انگلیسی‌‌زبان ارائه م

ببخشید، ما مسلمان هستیم

یک روزنامه‌نگار پاکستانی داستانی نوشته است که مورد توجه روزنامه‌نگاران انگلیسی قرار گرفته است.

به نقل از سایت خبری الشروق زیبا مالک روزنامه‌نگار پاکستانی با نوشتن یک داستان درمورد مسلمانان توانسته است توجه هم‌صنفان خود در انگلستان را به کتابش جلب کند.

«ببخشيد، ما مسلمان هستیم» عنوان این کتاب است. داستان تلفیقی است از دو قالب زندگی‌نامه نویسی و روایت داستان. زیبا مالک این داستان را با هدف آشنا کردن مردم انگلیس با دین اسلام و مسلمانان نوشته است.

برادفورد شهری است که داستان در آن اتفاق می‌افتند و مکانی است که نویسنده آن را برای حکایت داستان خود برگزیده است. در واقع تعداد زیادی از مهاجران پاکستانی در این شهر اقامت دارند و دلیل انتخاب این شهر نیز همین مسئله است. زیبا مالک با نگاه کردن به این جامعه کوچک که اقلیتی است مسلمان در میان مردم انگلیس، به دقت مشکلات این گروه را دیده است و سپس با نگاه ادبی خود داستانی را به رشته تحریر درآورده است. در واقع نویسنده سعی نداشته است مسلمانان پاکستانی را به شکلی آرمانی و بدور از هرگونه مشکل تصویر کند. بلکه داستان از مشکلات اقلیت‌های مهاجر کشور انگلیس و حتی از درگیری‌های مهاجران پاکستانی نیز می‌نویسد و تصویری حقیقی با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایی که در خود دارد به مخاطب انگلیسی‌‌زبان ارائه می‌دهد.

یکی از موضوعاتی که داستان به آن پرداخته است، مسئله بحران هویتی است که نسل بعدی هر گروه مهاجر را به خود مشغول می‌کند. کودکانی که در سرزمینی دیده به جهان می‌گشایند که سرزمین والدین آن‌ها نیست. این کودکان در این محیط رشد می‌کنند، با افراد این جامعه تعامل برقرار می‌کنند و بعدها وارد بازار کار می‌شوند اما گویی همیشه مشکلی وجود دارد.

مسلمان سال‌هاست که با مشکلات مهاجرت به کشورهای اروپایی دست و پنجه نرم می‌کنند. در میان تمام مشکلات آن‌ها مسلمان بودن بزرگترین مسئله بشمار می‌رود. چون اروپا و غرب همیشه کوشیده است که تصویر غیرواقعی از مسلمانان را به مردم خود القا کند. این مسئله پس از حادثه یازده سپتامبر از شتاب بیشتر و قوی‌تری برخوردار شده است. این کتاب سعی دارد چهره واقعی مسلمانان را به مردم انگلیس نشان دهد.

 

زمان انتشار : 1391-02-01