۱۳۹۷/۰۹/۰۳
۲:۰۱ ب٫ظ

عالم اهل‌ سنت لبنانی بدعت‌ دانستن جشن میلاد پیامبر اسلام را بحثی انحرافی دانست و تصریح کرد: افرادی که چنین دیدگاه و تفکری دارند تحت تأثیر اندیشه‌های «ابن تیمیه» و «ابن قیم جوزیه» هستند.

عالم اهل‌ سنت لبنانی

بدعت دانستن جشن میلاد نبوی بحثی انحرافی است

به گزارش الأمه:
 
مسلمانان جهان این روزها به مناسبت میلاد نبی اکرم در حال برگزاری مراسم جشن و سرور هستند و هفته وحدت امت اسلام را گرامی ‌می‌دارند، اما برخی شیوخ و مفتیان جهان اسلام که بیشتر تحت تأثیر آموزه‌های وهابیت و بزرگان سلفی همچون ابن تیمیه(۶۶۱ ـ ۷۲۸ هجری قمری، سرکرده جریانی حنبلی مسلک که وهابیت از افکار و کتب او نشئت گرفته است) و ابن قیم جوزیه(۶۹۱ ـ ۷۵۱ هجری قمری، از علمای حنبلی و شاگرد ابن تیمیه) هستند مراسم جشن میلاد نبوی را نوعی بدعت در دین دانسته و آن را غیرشرعی می‌دانند.
تحریم جشن میلاد نبوی از سوی شیوخ وهابی سعودی تازگی ندارد، اما مسئله عجیب این که  شیخ بن حنفیة العابدین، رئیس هیئت إفتاء وابسته به انجمن علمای مسلمان الجزایر، با صدور فتوایی برپایی جشن به مناسبت میلاد پیامبر(ص) را بدعت و غیرشرعی خواند؛ این در حالی است که الجزایر و علما و اندیشمندان آن به داشتن موضع میانه‌روی و عدم همسویی با وهابیون شهرت داشته‌اند.
این عالم دینی الجزایری با طرح این ادعا که هیچ یک از علمای سلف مراسمی با عنوان جشن میلاد رسول اکرم نداشته‌اند، به آرای برخی علمای سلفی همچون ابن تیمیه استناد کرد که جشن میلاد نبوی را بدعت می‌دانست.
در همین راستا، گفت‌وگویی با «شیخ غازی یوسف حنینه» از علمای برجسته اهل‌سنت در شهر «صیدا» (جنوب لبنان) و رئیس جریان تقریبی «النهضة» این کشور انجام داده تا نظر وی را درباره این موضوع و حال و هوای جشن میلاد نبوی در لبنان جویا شود.
شیخ غازی حنینه در این باره گفت: کسانی که میلاد پیامبر را بدعت دانسته و با برگزاری مراسم‌های جشن‌ و سرور به این مناسبت مخالف هستند اعتقادات و افکار آن‌ها تحت تأثیر بزرگان سلفی همچون ابن ‌قیم جوزیه و ابن تیمیه قرار دارد، اما باید بدانیم که شمار این افراد زیاد نیست و بخش زیادی از مسلمانان را تشکیل نمی‌دهند و در حقیقت افکار و اعتقادات این گروه اندک بیانگر موضع اسلام و مسلمانان نیست.

وی به بیان برگزاری جشن میلادی نبوی در کشورهای مختلف جهان از جمله مصر، سوریه، عراق، تونس، اردن، لیبی، الجزایر، ترکیه، ایران، مراکش، هند، پاکستان و حتی کشورهای اروپایی پرداخت و گفت: این جشن‌ها بیانگر حب و مودت مسلمانان به نبی اکرم و همگانی‌شدن جشن ولادت خاتم النبیین است، به‌ طوری که تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شد که جشن میلاد پیامبر در کشور آلمان با حضور خیل عظیم جمعیت برگزار شد.

این عالم اهل‌ سنت لبنانی گفت: بیشتر مسلمانان جهان مناسبت میلاد پیامبر را گرامی داشته و اقدام به برگزاری جشن می‌کنند و تنها کسانی که به اسلام و مسلمانان بغض و کینه دارند و از طرفدارن فکری و اعتقادی محمد عبدالوهاب (مؤسس وهابیت) هستند، مخالف این مراسم معنوی‌اند که مخالفت این افراد هیچ تأثیری ندارد و برگزاری جشن‌ها در بین مسلمانان ادامه خواهد داشت.
عالم اهل‌سنت لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:
وی گفت: به هر حال باید بپذیریم که برخی‌ در تلاش هستند تا با اختلاف‌افکنی میان مسلمانان از قبیل طرح موضوعاتی همچون بدعت دانستن جشن میلاد نبوی، برادری و محبت میان پیروان مذاهب اسلامی را تضعیف کنند. این در حالی است که در میان تمامی آیین‌ها، ادیان و مذاهب این گونه افراد هستند و اسلام نیز از وجود چنین افرادی خالی نیست، اما این وظفیه عقلا و علمای مسلمان از تمام مذاهب و کشورهای اسلامی است که با ارائه راه‌حل‌های حکیمانه در نهادینه‌ کردن صلح، آگاهی‌بخشی و تقویت روحیه برادری تلاش کنند.

جشن میلاد نبوی در لبنان

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حال و هوای جشن میلاد پیامبر(ص) در لبنان پرداخت و گفت: اهتمام و احساس مسلمانان لبنان به میلاد پیامبر با مسلمانان دیگر کشورها تفاوت چندانی ندارد. اهل‌ سنت با برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ در مساجد و محله‌ها این مناسبت مهم را گرامی می‌دارند و به تشریح و تبیین فضایل اخلاقی پیامبر می‌پردازند. 

رئیس جریان «النهضة» لبنان بیان کرد: لبنانی‌ها با برگزاری تجمع خودجوش و داوطلبانه در خیابان‌های شهر و محلات این مناسبت فرخنده را جشن می‌گیرند و گروه‌های موسیقی داوطلب نیز این اجتماع را همراهی کرده و و با نواختن موسیقی و سرود‌های مذهبی و ملی این مناسبت را گرامی می‌دارند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این برنامه‌ها، مردم لبنان در این روز شیرینی‌های مخصوصی را طبخ و توزیع می‌کنند و با آراستن خیابان‌ها، چراغ‌های نورانی و رنگارنگ در آن نصب کرده و بزرگترها به بچه‌ها هدیه داده و مردم به بازدید همدیگر رفته و تبریک می‌گویند و مسئولان شهری و شهرداری‌ها نیز در این روز برنامه‌های خاص خود را دارند.

عالم اهل‌سنت لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

وی گفت: نکته جالب توجه در جشن‌های میلاد پیامبر در لبنان حضور مسیحیان و پیروان سایر آیین‌ها در این جشن‌هاست که آن‌ها در جشن‌های ویژه شیعیان و اهل‌سنت رسول اعظم شرکت می‌کنند و این روز فرخنده را به مسلمانان تبریک می‌گویند.

این روحانی اهل‌ سنت لبنان در پایان به اقدام افراد و جریان‌ها در جوامع غربی برای تخریب چهره اسلام و حضرت محمد(ص) پرداخت و گفت: غربی‌ها تلاش می‌کنند با تبلیغات منفی، تصویر مهربانی و رئوف نبی اکرم را مخدوش کنند، اما در این میان افراد و گروه‌هایی نیز هستند که خود را منتسب به اسلام می‌کنند که در این میان می‌توان به گروه‌های افراطی همچون داعش اشاره کرد که با بریدن سر و کشتن افراد بی‌گناه و تفسیر نادرست برخی آیات قرآن و آموزه‌های اسلام اقدام به ربودن انسان‌ها، نابودی مساجد و کلسیاها در سوریه و عراق چهره اسلام را مخدوش می‌کنند.

 
 
منبع: ایکنا