۱۳۹۷/۰۲/۲۹
۹:۵۶ ب٫ظ

نتيجه آن دوران، جوانان جنگ‌زده امروزي است كه نه در زمان و مكان خاصي مي‌گنجند و نه هويت و باوري براي خود حس مي‌كنند.

تداعی خاطرات جنگ لبنان در رابطه‌ای اینترنتی

نتيجه آن دوران، جوانان جنگ‌زده امروزي است كه نه در زمان و مكان خاصي مي‌گنجند و نه هويت و باوري براي خود حس مي‌كنند.

گروه نمايشي لبناني «ماشي اونلاين» در پنجمين جشنواره تئاتر دمشق، با نگاهي انتقادي به مسئله جنگ و جنايات ضدبشري رژيم اشغالگر قدس، آثار روحي آن را بر روي فرد و جامعه لبناني به نمايش درآورده است. در اين تئاتر با رويكردي جديد، نوعي رابطه مجازي عاشقانه كه ميان دو جوان در پشت مانيتورهاي رايانه خود شكل گرفته است را به تصوير مي‌كشد. دختر از يك كشور آرام سعي مي‌كند تمامي اطلاعات شخصي پسر لبناني را بداند، اما پسر كه از يك خانواده جنگ‌زده است و تمامي اعضاي خانواده خود را از دست داده است، هيچ چيزي از گذشته و هويت خود به خاطر ندارد.

دختر در تمامي طول نمايش، سعي دارد تا با برقراري رابطه‌اي عاطفي با آن پسر، گذشته‌اش را به او بازگرداند و در نتيجه كم‌كم صحنه‌هاي انفجار و خونريزي و كشتار شهر قانا براي آن پسرك جوان تداعي مي‌شود و دختر با شنيدن آنها بسيار اندوهگين مي‌شود. دختر تصميم مي‌گيرد به لبنان سفر كند تا از نزديك جنايات اسرائيل و واقعيت‌هاي لبنان را مشاهده كند. دو جوان در اين نمايش پشت مانيتورهاي خود نشسته‌اند و پرده‌اي ميان آن دو حائل شده است كه آن پرده نقش همان رابطه الكترونيكي آنها را دارد. همچنين برخي صحنه‌هاي انفجار نيز در برخي پرده‌هاي مياني اين نمايش به تصوير در‌مي‌آيد. خلود ناصر نويسنده و كارگردان زن لبناني اين نمايش در بروشور تبليغاتي خود گفته است: «آنچه امروز انسان قرن بيستم از خود به جا گذاشته، چيزي جز ظلم و جنگ و خون نبوده است. جنگ‌هايي كه جداي از آسيب‌هاي جسمي، هويت و روح انسان‌هاي بي‌گناه را آزرده كرد. نتيجه آن دوران، جوانان جنگ‌زده امروزي است كه نه در زمان و مكان خاصي مي‌گنجند و نه هويت و باوري براي خود حس مي‌كنند. من فكر كردم شايد بتوانم احساسات اين جوانان بي‌پناه را در فضايي مجازي كه تلميحي است از فضاي مجازي ذهن آشفته آنان، به تصوير بكشم».

خلود ناصر پايان‌نامه ادبيات نمايشي خود را بر روي سه نمايشنامه «روبرتو زوكو»، «پايان تاريخ» از دو نويسنده فرانسوي برنار كولتيس و لوك لاگارس و همچنين نمايشنامه «كريف» از نويسنده زن ايتاليايي سارا كاين كار كرده است و خود نمايش «هراس اينترنت از جنگ و خون» را متاثر از آن سه نمايشنامه جهاني مي‌داند. 

زمان انتشار : 1390-01-01