۱۳۹۷/۰۵/۰۷
۱۰:۴۳ ق٫ظ

نیمه شب جمعه ۵ مرداد ۹۷ کره ماه به طور کامل در سایه زمین قرار گرفت و شاهد پدیده ماه‌گرفتگی بودیم. این خسوف یک ساعت و ۴۳ دقیقه ادامه پیدا کرد و پس از آن ماه به آرامی از سایه زمین خارج شد.

تصاویر زیبا از ماه گرفتگی در آسمان کربلا

به گزارش الأمه به نقل از حوزه:

نیمه شب جمعه ۵ مرداد ۹۷ کره ماه به طور کامل در سایه زمین قرار گرفت و شاهد پدیده ماه‌گرفتگی بودیم. این خسوف یک ساعت و ۴۳ دقیقه ادامه پیدا کرد و پس از آن ماه به آرامی از سایه زمین خارج شد. پدیده ماه‌‌گرفتگی معمولا هر سال یک یا دو بار رخ می‌دهد و پدیده‌ی نسبتا پرتکراری به حساب می‌آید اما خسوف ۵ مرداد ویژگی‌هایی دارد که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

در این رویداد نجومی، ماه در اولین مرحله گرفت وارد نیم سایه زمین می شود که نشان از آغاز گرفت است؛ بعد از آن ماه به تدریج بیشتر داخل نیم سایه زمین فرو می رود تا اینکه بالاخره لبه ماه وارد تمام سایه زمین شود و این مرحله را با نام آغاز گرفت جزئی می شناسیم.

ماه با حرکت در سایه زمین بیشتر وارد تمام سایه زمین می شود تا اینکه لبه مقابل ماه هم وارد تمام سایه زمین خواهد شد که بعد از آن کل ماه در تمام سایه زمین قرار گرفته و ماه گرفتگی کلی آغاز می شود.

سپس، ماه به حرکت خود در تمام سایه زمین ادامه می دهد تا به اوج برسد.

تاریک تر بودن قرص ماه در حین خسوف نیم سایه ای، جزئی و کلی است.

معمولا خسوف هایی که بعد از آتشفشان های بزرگ روی می دهند تاریک تر از حال عادی هستند و فعال بودن بعضی از آتشفشان های زمین ممکن است روی تاریکی ماه تاثیرگذار باشد.

می توان مریخ را نیز در فاصله ۶ درجه ای ماه دید.

مریخ در این شب به مقابله با خورشید می رسد و درخشندگی آن در آسمان ما پنج برابر بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

در این وضعیت مریخ در فاصله ۷۱ میلیون کیلومتری قرار دارد. این فاصله تا چند روز بعد یعنی سه شنبه ۹ مرداد به ۵۸ میلیون کیلومتر کاهش می یابد و درخشندگی مریخ هم نسبت به چند روز قبل دو برابر خواهد شد.