۱۳۹۷/۰۲/۰۴
۹:۵۸ ب٫ظ

يك روزنامه انگليسي اعلام كرد خاندان حاكم بر عربستان تلاش‌هاي بسياري در قاهره و واشنگتن براي جلوگيري از محاكمه حسني مبارك ديكتاتور سرنگون شده مصر انجام داده است.

تلاش سه‌‌گانه عربستان برای به شکست کشاندن انقلاب مصر

به نقل از روزنامه گاردين، همه در جهان اينك منتظر واكنش سعودي‌ها به حكم "عبدالمجيد محمود " دادستان كل مصر درباره بازداشت 15روزه مبارك براي تحقيق هستند.

به آساني مي توان حمايت عربستان از مبارك و تلاش براي نجات او را تفسير كرد؛ اين تلاشها برخاسته از ترس كاملاً آشكار سعودي‎ها از تحولاتي است كه در سياست‏هاي آمريكا در منطقه به‏وجود آمده است.

شبكه خبري العالم نيز گزارش داد، آمريكا اكنون از رژيم‌هاي هم‏پيمان خود در منطقه و از جمله عربستان مي‌خواهد اصلاحاتي را اجرا كنند، اصلاحاتي كه به اوضاع فعلي امنيتي منطقه ضربه‌اي نزند، و موجب سركار آمدن نخبگاني مخالف با آمريكا نشود.

اين درحالي است كه خاندان حاكم در رياض نمي تواند اين اصلاحات را تحمل كند، زيرا اين اصلاحات آل سعود را در معرض چند دستگي، خطر فقدان درآمدها و ثروتهاي عظيم و از دست دادن قدرت و نفوذ قرار مي دهد.

گاردين همچنين نوشت پس از سرنگوني مبارك در 11 فوريه، عربستان تلاش كرد انقلاب مصر را از سه جهت به شكست بكشاند كه به شرح زير هستند:

1- ايجاد آشوب داخلي براي متوقف كردن روند تغيير. اين امر با توجه به راه يافتن گروههاي تكفيري وفادار به عربستان به مصر (اين گروهها در مقابله با نظام موضعي بي طرف داشتند و عليه تظاهرات فتوا داده بودند) و انجام عمليات بمبگذاري و انفجار در كليساها براي ايجاد فتنه ميان مسلمانان و قبطيها، و نيز منفجر كردن قبرهاي اولياي صالح براي برانگيختن فتنه هاي مذهبي كاملا مشخص است.

2- نزديك شدن به مسئولان جديد مصر براي حفظ ساختار رژيم سرنگون شده، و ابقاي برخي عناصر اين رژيم و جلوگيري از محاكمه و بازخواست و طرح پرونده هاي مسئولان سابق كه سرشار از مسايل فساد، سرقت و هدر دادن اموال عمومي است. تحت فشار قرار دادن روند تغيير و محدود كردن آن به مسايل مشخص.

3- تلاش براي كودتا عليه انقلاب، با استفاده از كند بودن روند تغيير و ايجاد اختلاف ميان دو گروه طرفدار تغيير و گروه خواهان فعاليت مجدد عناصر رژيم سرنگون شده كه هنوز پايگاههاي خود را در داخل دولت مصر حفظ كردند.

اين روزنامه انگليسي در ادامه تاكيد كرد: اگر نيروهاي انقلاب اهميت محاكمه قضايي مبارك و عناصر وي را درك كرده باشند، عربستان فورا به راه ها و شيوه هاي بسياري براي متوقف كردن اين محاكمه روي مي آورد. از جمله اين راه ها مي توان به اين موارد اشاره كرد: مطرح كردن اختلافات و مشكلات گذشته در ميدان التحرير و اختلاف ميان ارتش و مردم، تهديد رياض به اخراج حدود يك ميليون كارگر مصري؛ تلاش براي تاثير گذاري بر مردم مصر با منتشر كردن پيام مبارك از طريق شبكه العربيه براي نشان دادن وي به عنوان فردي مظلوم و بي گناه؛ و در نهايت سفر سعود فيصل وزير امور خارجه عربستان به قاهره و ديدار با مشير طنطاوي با هدف منصرف كردن وي از محاكمه مبارك.

 

زمان انتشار : 1390-02-05