۱۳۹۷/۰۵/۲۰
۱۰:۳۶ ق٫ظ

کتاب «جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه و سنی، مسأله فلسطین» تألیف شهید فتحی شقاقی با ترجمه سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات اطلاعات به چاپ سوم رسیده است.

به همت انتشارات اطلاعات؛

کتاب «جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه و سنی، مسأله فلسطین» منتشر شد

به گزارش الأمه به نقل از مهر:

 کتاب «جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه و سنی، مسأله فلسطین» شامل یک مقدمه و سه کتاب مختصر شهید فتحی شقاقی است که کتاب اول، «امام خمینی، راه حل اسلامی و جایگزین»، کتاب دوم «شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی» و کتاب سوم هم «طرح اسلامی معاصر و مرکزیت مسأله فلسطین» نام دارد که همه آنها در یک مجلد، جلد پنجم از مجموعه حرکت ‏های اسلامی معاصر با تحقیق خسروشاهی را تشکیل می ‏دهند.

هادی خسروشاهی، مترجم و کارشناس برجسته نهضت ‎های اسلامی معاصر در مقدمه این کتاب می نویسد که در قبال تهاجم برنامه ‏ریزی شده و دقیق امپریالیسم و صهیونیسم بین ‏الملل، اقدامی از سوی ما در راستای شناخت حقیقت و شناسایی آن ـ معرفی حرکت ‏های اسلامی، رهبری و اندیشه آنها ـ به عمل نیامده است، در حالی که برای مقابله با این ترفند ضد انسانی ـ ضد اخلاقی امپریالیسم و ایادی فرهنگی ـ سیاسی آن در بلاد اسلامی، معرفی حرکت ‏های اسلامی معاصر در سطح جهانی، یک ضرورت اسلامی ـ تاریخی است و نگارنده بر همین اساس، اقدام به ترجمه آثار فکری رهبری فکری آنها ـ به همراه جمع ‏آوری اسناد و مدارک مورد نیاز برای تحقیقات آکادمیک جامع نموده است و ضمن تدریس در دانشگاه ‏ها، فقدان منابع در این زمینه را ضروری احساس کرده و در زمینه معرفی حرکت ‏های اسلامی معاصر اقدام کرده است.

محتوای کتاب

کتاب «جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه و سنی، مسأله فلسطین» درباره اندیشه شهید فتحی شقاقی، رهبر فقید جهاد اسلامی فلسطین در رابطه با انقلاب اسلامی ایران، مسأله شیعه و سنی و مسأله مرکزیت فلسطین است. این کتاب به مناسبت‏ هایی توسط شهید فتحی شقاقی که در طی چندین سال نوشته شده، نشان دهنده چگونگی اندیشه رهبری جهاد اسلامی فلسطین درباره مهمترین مسائل جهان اسلام است و لذا برای شناخت دقیق‏تر اندیشه جهاد اسلامی فلسطین، ترجمه و نشر آن در کشور ضروری بود که به همت استاد خسروشاهی، برای نخستین بار در سال ۱۳۷۵ از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد.

شهید شقاقی در کتاب اول، به چالش‏ های حرکت ‏های اسلامی معاصر، نقش امام خمینی(ره)، مبانی اندیشه تشیع، تاریخ سیاسی اجمالی ایران، بررسی و تحلیل رژیم سلطنتی پهلوی و اپوزیسیون و اقلیت‏ های مخالف رژیم پهلوی و مواضع بین‏المللی در قبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران می پردازد. در کتاب دوم، به استمرار توطئه‏ های نظام سلطه و تفرقه در جوامع اسلامی به ویژه بین شیعه و سنی پرداخته می ‏شود و در کتاب سوم هم اهمیت مسأله فلسطین برای جهان اسلام، ابعاد قرآنی، تاریخی و سیاسی مسأله فلسطین تبیین می ‏شود و مسأله جهاد مسلمانان را تنها راه حل این مسأله ذکر می‏کند.

شهید شقاقی کتاب «الخمینی، الحل الاسلامی والبدیل» (خمینی، راه حل اسلامی و جایگزین) را در دوران اقامت و دانشجویی در مصر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تألیف نمود و در سال ۱۳۹۹ هـ.ق (۱۹۷۹م) از سوی دارالمختار الاسلامی ـ وابسته به اخوان‏المسلمین ـ در مصر منتشر کرد. نویسنده در این کتاب، راه حل اسلامی و آلترناتیو واقعی در قبال دشمن مشترک مسلمانان، را امام خمینی و روش مردم‏گرای ایشان می ‏داند. انتشار این کتاب که با استقبال فراوان جوانان مسلمان مصر و دیگر کشورهای عربی روبرو شد، موجب دستگیری و زندانی شدن دکتر شقاقی در مصر و سپس تبعید وی از این کشور انجامید.

کتاب کم حجم «الشیعه و السنه، ضجه مفتعله» (شیعه و سنی، غوغای ساختگی) در سال ۱۹۸۳ از سوی دارالمختار قاهره انتشار یافت که شهید فتحی شقاقی در ایام نشر مستقل این کتاب در اروپا، در زندان صهیونیست ‏ها به سر می‏برد ولی کتابش با واکنش مثبت جهانی مواجه شد. کتاب «مقدمه حلو مرکزیه فلسطین و المشروع الاسلامی المعاصر ـ المنهج» (طرح اسلامی معاصر ـ مرکزیت فلسطین) هم نخستین بار در سال ۱۴۰۹هـ.ق (۱۹۸۹م) از سوی مؤسسه نشر بیت ‏المقدس بیروت منتشر شد و شامل یک تحلیل عمیق اسلامی ـ سیاسی درباره مسأله فلسطین است و طبق گفته شهید شقاقی، نخست در داخل زندان ‏های اسرائیل و به عنوان یک تحلیل درون گروهی برای اعضای سازمان جهاد اسلامی و دیگر برادران مجاهد فلسطینی، طرح و تبیین شده است. این کتاب کم حجم ولی پر محتوی و عمیق، شامل اصول کلی اندیشه اسلامی درباره مسأله فلسطین و چگونگی مرکزیت آن در برخورد تمدنی ما با کلیت تمدن غربی است.

درباره نویسنده کتاب، شهید دکتر فتحی شقاقی

فتحی شقاقی، متفکر و مجاهد بزرگ اسلامی، پزشک انسان‏دوست فلسطینی و بنیانگذار و اولین دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین است. وی در سال ۱۹۵۱ در شهر غزه به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته ریاضیات در دانشگاه بیرزیت انجام داد و پس از آن رشته پزشکی را در مصر به پایان رساند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او کتاب مشهور خود را به نام «خمینی؛ راه حل و آلترناتیو اسلامی» را نوشت. در سال ۱۹۸۱ از مصر به فلسطین بازگشت. در سال ۱۹۸۳ به مدت ۱۱ ماه در غزه زندانی شد و در سال ۱۹۸۶ نیز یک بار دیگر به دلیل ارتباطش با فعالیت ‌های مقاومتی به چهار سال زندان قطعی و ۵ سال زندان تعلیقی محکوم شد.د اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل پس از انجام عملیات از سوی حماس در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۵ در منطقه بیت لید که به کشته و مجروح شدن ۱۳۰ صهیونیست منجر شد، دستور ترور فتحی شقاقی را صادر کرد. او سال‌ها پیش از انجام این عملیات تحت نظر عوامل موساد بود. اوری ساگی، رئیس اطلاعات نظامی وقت اسرائیل نسبت به انجام عملیات ترور شقاقی در دمشق به دلیل برانگیخته شدن خشم مردم سوریه هشدار داد و بر همین اساس عملیات ترور وی به خارج از سوریه منتقل شد. فتحی شقاقی در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۵ توسط عوامل موساد، در جزیره مالت ایتالیا ترور ‏شد و به شهادت ‏رسید. در بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت شهید فتحی شقاقی آمده است: «صحنه‌ خونین‌ مبارزات‌ اسلامی‌ فلسطین‌، بار دیگر با خون‌ به‌ ناحق‌ ریخته‌ یکی‌ از فرزندان‌ رشید و مظلوم‌ آن‌ سرزمین‌، گلگون‌ گشت‌ و کسی‌ که‌ با قلبی‌ سرشار از ایمان‌ و اخلاص‌ برای‌ دفاع‌ از خانه‌ و میهن‌ خود، مجاهدت‌ می‌ کرد به‌ دست‌ غاصبان‌ خونخوار و آدمکش‌ به‌ شهادت‌ رسید... مجاهد مؤمن‌ و شجاع‌ و متفکر و مخلص‌، شهید دکتر فتحی‌ شقاقی‌ یکی‌ از چهره‌ های‌ درخشانی‌ بود که‌ فجر مبارزات‌ اسلامی‌ مردم‌ فلسطین‌ در دهه‌ اخیر را پدید آورد و همه‌ توان‌ و امکان‌ و اکنون‌ جان‌ عزیز خود را بر سر این‌ جهاد مقدس‌ گذاشت‌.»(۸ آبان ۱۳۷۴)

مشخصات کتاب

چاپ سوم کتاب «جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه و سنی، مسأله فلسطین» در در ۳۲۸ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰۰۰ تومان از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شده است. استاد خسروشاهی کتابهای زیادی درباره حرکت ‌های اسلامی معاصر و بیداری اسلامی ترجمه یا نوشته است که برخی از آنها عبارتند از: «حرکت‏ های اسلامی معاصر؛ استراتژی نظام و مسأله شیعه و سنی»، «بیداری اسلامی در تونس و راشد الغنوشی»، «اسلام سیاسی؛ نگاهی به تاریخ و اندیشه حرکت النهضه تونس» (فرانسوا بورجا)، «اخوان المسلمین چه می گویند و چه می خواهند؟»، «نهضت های اسلامی در افغانستان»، «جمعیت اخوان المسلمین» (ریچارد میشل)، «اخوان‌المسلمین، بزرگترین جنبش اسلامی معاصر» (اسحاق موسی الحسینی)، «حرکت امام خمینی و تجدید حیات اسلام» (راشد الغنوشی)، «نهضت‏‏ های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران» و «مسائل نهضت ‏های اسلامی» (دکتر کلیم صدیقی)، «نبرد اسلام در آفریقا»، «نبرد اسلام در امریکا»، «انقلاب در مصر» و «کودتا در مصر» و... برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به فروشگاههای بوستان کتاب و انتشارات کلبه شروق و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران و  فروشگاههای پاتوق کتاب در سراسر کشور مراجعه نمایید.