۱۳۹۷/۰۲/۰۷
۷:۵۱ ب٫ظ

خیما مارتین مونیوث: این مرکز در ارتباط دائمی با جوانان، سیاستمداران، اندیشمندان و هنرمندان عرب‌زبان و اسپانیایی تبار است.

خانه عربی محل تلاقی اسلام و غرب

مسلمانان در نیمه دوم قرن هفتم میلادی به فتح اسپانیا روی آوردند و توانستند پس از فتح اسپانیا نام آندلس را بر آن قرار دهند. سیطره عرب‌ها بر آندلس تا زمان فروپاشی حکومت امویان آندلس ادامه پیدا کرد و پس از آن پادشاهی مسیحی اسپانیا در این کشور ایجاد شد و در زمان پادشاهی فیلیپ دوم بسیاری از مسمانان اسپانیا اخراج و یا تبعید شدند. حضور مسلمانان در این سرزمین پس از گذشت سال‌های بسیار هنوز هم در این منطقه از دنیا که کشوری اروپائی است، به خوبی مشهود است.

یکی از این نشانه‌های اسلامی وجود کلیسای جامعی است که مانند یک مسجد ساخته شده است و یکی از اماکن دیدنی این کشور به شمار می‌رود. در کنار این کلیسای امروز  و مسجد دیروز، اخیرا یک مرکز فرهنگی به نام خانه عربی ساخته شده است و هدف از تاسیس آن ایجاد فضایی برای رابطه مسلمانان و غرب می‌باشد.

سایت خبری المنار با درج این خبر نوشت که موسسان این مرکز با ساخت این مکان قصد داشته‌اند که مرکزی برای تبادل ایده و اندیشه‌های فرهنگی میان جهان اسلام و غرب ایجاد کنند.

این گزارش در ادامه، گفته‌های خیما مارتین مونیوث مدیر این خانه عربی را درج کرده و از قول او نوشته است که این مرکز در ارتباط دائم با جوانان، سیاستمداران، اندیشمندان و هنرمندان عرب‌زبان و اسپانیایی تبار است. مدیر خانه عربی همچنین گفته است که این خانه مکانی است برای نشست‌ها و برگزاری جلسات بحث و گفتگو میان عرب‌ها و مردم اسپانیا. او با مهم ارزیابی کردن این حرکت، درمورد ارتباط با دیگر موسسه‌ها توضیح داد که این مرکز با دیگر موسسه‌ها و مردم در جوامع عربی ارتباط دارد و این طور نیست که این مرکز به تنهایی و برای خود کار کند.

کلیسای جامع قرطبه از عظیم‌ترین و با شکوه‌ترین مساجد اسپانیا است و از لحاظ تزئینات بی‌نظیر و هنر معماری به کار رفته در آن تحفه‌ای بی‌همتا به شمار می‌رود. این کلیسا در زمانی ساخته شد که اکثر قسمت‌های این سرزمین در دست مسلمانان بود. به همین دلیل ساختمان این کلیسا بسیار شبیه مسجد ساخته شده است.

 

زمان انتشار : 1391-02-12