۱۳۹۷/۰۵/۲۰
۱۰:۴۰ ق٫ظ

آنچه تا به امروز بر خانه کعبه گذشته است را در این گزارش بخوانید.

خانه کعبه به روایت تاریخ

به گزارش الأمه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان:

خانه کعبه که هم‌اکنون قطب دل‌های مسلمانان است و هر ساله مسلمانان مختلفی از سراسر جهان برای ادای حج عمره و تمتع به طرف آن رفته و بیش از پیش خودشان را به پروردگارشان نزدیک می‌دانند در طول عمر خود با وقایع تاریخی بی‌شمار و تأثیرگذاری مواجه شده است. زمان دقیق ساخته شدن خانه خدا مشخص نیست و روایات متعددی در خصوص ساخت آن وجود دارد. برخی از صاحب‌نظران معتقد هستند کعبه پیش از حضرت ابراهیم علیه السّلام ساخته شده و ایشان آن را تجدید بنا کرده اند. بسیاری از این دسته، بانی بیت را حضرت آدم علیه السّلام می‌دانند. برخی دیگر از صاحبنظران نیز معتقد هستند حضرت ابراهیم کعبه را ساخته و پیش از ایشان خانه‌ای با نام کعبه نداشته ایم.

بنابراین گزارش؛ در این میان آنچه مشخص است تقدس خانه خدا در تمام ادوار تعریف شده برای قدمت این بنا است.

کعبه به روایت تاریخ+تصاویر" src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1397/5/9/8406041_633.jpg" alt="خانه کعبه به روایت تاریخ+تصاویر" width="520" height="306" align="middle" />


بنابرآنچه که در سوره فیل آمده است سپاه ابرهه، پادشاه یمن یا همان اصحاب فیل مقارن با تولد پیامبر اسلام قصد تخریب خانه کعبه را داشتند و با این قصد به سمت خانه خدا رفتند، اما با عذاب الهی مواجه شدند.
از وقایع دیگر تاریخی و تأثیرگذاری که در کعبه رخ داد می‌توان به ولادت امام اول شیعیان در داخل خانه خدا اشاره کرد. امام علی (ع) تنها کسی بود که در داخل خانه خدا متولد شده است.

کعبه به روایت تاریخ+تصاویر" src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1397/5/9/8406042_925.jpg" alt="خانه کعبه به روایت تاریخ+تصاویر" width="520" height="342" align="middle" />


شایان ذکر است؛ ابوسفیان و برادرانش که از بزرگان و ثروتمندان قریش بودند، در سال‌های پیش از فتح مکه به دست مسلمانان، از خانه خدا نگهداری می‌کردند و در این خانه از بت‌های دوران جاهلیت نگهداری می‌کردند. این خانه در آن زمان تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مکه شده بود، اما بعد‌ها با شکستن بت‌ها به دست حضرت محمد (ص) به قطب قلب‌های عاشق مسلمانان جهان تبدیل شد و به برکت اسلام بیش از پیش به رونق شهر مکه منجر شد؛ این در صورتی است که بی‌رونق شدن سود و تجارت ثروتمندان قریش دلیل مخالفت ابوسفیان و برادرانش با حضرت محمد (ص) بود.

کعبه به روایت تاریخ+تصاویر" src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1397/5/9/8406043_360.jpg" alt="خانه کعبه به روایت تاریخ+تصاویر" width="520" height="662" align="middle" />


کعبه پس از اسلام به دفعات تخریب و بنا شد. این قطب قلب‌های مسلمانان بنابر آنچه در کتاب‌های تاریخ تحلیلی اسلام نوشته سید جعفر شهیدی، کتاب امویان؛ نخستین دودمان حکومت‌گر در اسلام نوشته جرالد هاوتینگ بار آمده است؛ بار اول در جریان جنگ میان امویان و عبدالله‌بن زبیر تخریب شد و بار دوم براساس آنچه در کتاب الإمامة والسیاسة نوشته ابن قتیبة الدِّینَوری آمده است، به دست سپاهیان حجاج‌بن یوسف خراب شد.

کعبه به روایت تاریخ+تصاویر" src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1397/5/9/8406044_145.jpg" alt="خانه کعبه به روایت تاریخ+تصاویر" width="520" height="464" align="middle" />

 

قرامطه، از شیعیان اسماعیلی در سال ۹۳۰ میلادی به مکه لشگرکشی کرد و حجاج‌بن‌یوسف را کشت. قرامطه براساس آنچه در کتاب‌های تبصره العوام فی معرفه الانام، تاریخ الخلفا و تاریخ گزیده ذکر شده است، برای بار سوم خانه خدا را تخریب کرد. سیل سال ۱۹۴۱ میلادی باعث شد که خانه خدا برای چهارمین بار تخریب شود البته سلطان مراد چهارم، خلیفه امپراطوری عثمانی پس از سیل خانه خدا را با سنگ‌های گرانیتی از نو بنا کرد و این بنا تا به امروز باقی مانده است.