۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۹:۴۴ ب٫ظ

رايزن فرهنگي سفارت گرجستان به سابقه طولاني كرسي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاههاي گرجستان اشاره كرد و پيشنهاد كرد كه كرسي زبان و ادبيات گرجي نيز به صورت متقابل در ايران تشكيل شود.

رایزن فرهنگی گرجستان پیشنهاد تشکیل کرسی زبان گرجی در ایران را ارایه داد

'نيكولز ناخوتسريشويلي' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود:ايران علاوه بر جايگاه ويژه درزمينه هنرهاي تجسمي و معماري ايراني - اسلامي، در زمينه ادبيات و شعر نيز در ميان كشورهاي منطقه از اهميت و موقعيت بسيار خوبي برخوردار است.

به گفته رايزن فرهنگي سفارت گرجستان ادبيات فارسي كلاسيك و معاصر ايران در كشورهاي منطقه طرفداران بسياري دارد و انديشمندان بسياري در زمينه ايران شناسي به تحقيق مشغول هستند.

ناخوتسريشويلي ادامه داد:همزمان با افتتاح دانشگاه تفليس در 90 سال پيش كرسي زبان و ادبيات فارسي در اين دانشگاه راه اندازي شد و از آن سال هر ساله دانشجويان و علاقه مندان بسياري در اين دانشگاه به آموزش زبان فارسي مي پردازند.

اين مقام مسوول در سفارت گرجستان به ترجمه و انتشار كتب شعر و ادبيات از زبان فارسي به گرجي اشاره كرد و پيشنهاد كرد كه براي آشنايي مردم ايران با فرهنگ و ادبيات كشور گرجستان كه در مواردي مشتركات و نزديكي هايي نيز با هم دارند،كرسي زبان گرجي نيز در دانشگاههاي ايران تاسيس شود تا امكان استفاده ايراني ها از منابع تاريخي و ادبي گرجي فراهم شود.

وي توضيح داد: به رغم اينكه گرجستان عضويتي در موسسه فرهنگي اكو ندارد،اما مشتركات فرهنگي و نزديكي هاي منطقه اي فرهنگي مي تواند زمينه مناسبي براي گسترش همكاري ها در حوزه هاي مختلف ادبي و هنري باشد.

ناخوتسريشويلي با اشاره به برگزاري نمايشگاه نقاشي هاي هنرمندان معاصر گرجستان در موسسه فرهنگي اكو افزود:اين نمايشگاه كه با حضور هنرمندان و استادان برجسته ايراني در فضاي جديد موسسه اكو برپاشد،همكاري هاي منطقه اي ايران با كشورهاي منطقه را تقويت مي كند.

رايزن فرهنگي سفارت گرجستان ادامه داد:درجريان افتتاح نمايشگاه نقاشي هنرمندان گرجي، رييس آكادمي هنرهاي گرجستان و ساير مسوولان فرهنگي از آثار برجسته مينياتور، نقاشي سنتي، قهوه خانه اي ، نگارگري و همچنين تعداد زيادي آثار بسيارنفيس موجود در موزه هنرهاي معاصر بازديد كردند و با بخش كوچكي از فرهنگ و هنر غني ايران آشنا شدند.

اين دكتراي ايران شناسي، با اشاره به سابقه طولاني ارتباط بين دو كشور اشاره كرد و افزود: برگزاري نمايشگاه نقاشي كودكان ايراني و گرجي با همكاري رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در تفليس پايتخت گرجستان از جمله تبادلات فرهنگي بين دو كشور است. ضمن اينكه به مناسبت هزاره شاهنامه نيز برنامه هاي مختلفي در زمينه بزرگداشت مقام اين شاعر ايراني در گرجستان برگزار شده است.

به گفته اين مقام مسوول در سفارت گرجستان، سال گذشته نيز با همكاري فرهنگستان هنر نمايشگاهي از نقاشي هاي استاد محجوب در آكادمي هنرهاي تجسمي تفليس برگزار شد كه با استقبال بسيار خوب هنرمندان گرجستاني روبه رو شد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01