۱۳۹۷/۰۴/۱۲
۱۱:۴۵ ق٫ظ

یونسکو شهر الزهراء متعلق به خلافت اسلامی در اسپانیا را در فهرست میراث جهانی درج کرد.

شهر اسلامی «الزهراء» در اسپانیا در فهرست یونسکو

به گزارش الأمه به نقل از شبستان:

 کمیته میراث جهانی وابسته به سازمان یونسکو  به ریاست «هیا بنت راشد آل خلیفه» دو پایگاه فرهنگی از اسپانیا و ایتالیا را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

شهر ایوری ایتالیا متعلق به قرن بیستم است  و شهر الزهرا که به زمان خلافت اسلامی در اسپانیا برمی گردد، روز گذشته (یکشنبه 10 تیر) در فهرست میراث جهانی درج شدند.   

شهر صنعتی ایوری در ایالت پیمونت قرار دارد و این شهر شامل کارخانه های بزرگ و ساختمان های اداری و ساختمان های ویژه ارایه خدمات اجتماعی و مسکن است و گروهی از نخبگان مهندسی برنامه ریزی شهری و عمرانی ایتالیا این مجموعه معماری را بین دهه 30 و 60 طراحی کردند و شهر ایوری یک پروژه اجتماعی ایده آل به شمار می آید که بیانگر دیدگاه معاصر برای ارتباط بین تولید صنعتی و مهندسی معماری است.

شهر الزهراء که به زمان خلافت اسلامی در اسپانیا برمی گردد، یک مکان قدیمی است که در نیمه قرن 10 به دست اموی ها ساخته شد تا مقری برای خلیفه قرطبه باشد  و این شهر پس از سالها شکوفایی، در جنگ داخلی که به پایان حکم این خلیفه در سال 1009 – 1010 انجامید، به یغما رفت.

این آثار در طول نزدیک به یکهزار سال در فراموشی باقی ماند. این منطقه شهری یکپارچخ شامل زیرساخت هایی مانند خیابان ها، پل ها، شبکه های آبرسانی، ساختمان ها، عناصر زینتی، وسایل استفاده شده در زندگی روزه مره است. این شهر اطلاعات زیادی درباره تمدن اسلامی غربی در اندلس ارایه می دهد، زمانی که در اوج شکوه و مجد خود قرار داشت.