۱۳۹۷/۰۳/۲۸
۷:۳۲ ب٫ظ

حلول عید فطر در عراق با بوی معطر شیرینی محلی معروف عراقی یعنی 'کلوچه' گره خورده و هرگاه این رایحه مطبوع در کوچه ها و خیابان ها به مشام می رسد یعنی عید نزدیک است.

عطر کلوچه در عراق خبر از آمدن عید می دهد

به گزارش خبرنگار ایرنا، در پنج روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان، تقریبا هیچ خبازی در محلات عراق یافت نمی شود مگر اینکه تعدادی از سینی های مملو از کلوچه در آن برای پخت شدن، صف نکشیده باشند.
ساخت کلوچه خانگی در عراق، مهمترین سنت عید است و به همین خاطر این شیرینی سنتی ساده به رغم همه تغییر و تحولی که در صنعت شیرینی رخ داده همچنان مطلوبترین و مهمترین شیرینی سنتی عید فطر است.
شیرینی کلوچه از آرد گندم و ادویه های معمول در آشپزخانه عربی ساخته می شود که بانوان عراقی به حکم سلیقه ای که دارند، شیر به آن اضافه می کنند و معمولا با مجموعه ای از خشکبارها مانند گردو، پسته، بادام و یا نارگیل خرده شده و مسقطی تهیه می شود.
مردم عراق همچنان سینی های کلوچه های آماده را به خبازی های محلات می برند تا در فرهای بزرگ خبازی پخت شود و عطر دل انگیزی که از آن برمی خیزد، معمولا کوی و برزن شهرهای عراق را معطر می کند.
گرچه برخی از شیرینی پزی ها، کلوچه ها آماده را پخت می کنند اما همچنان نسخه خانگی این شیرینی سنتی، مطلوبترین شیرینی هر خانواده است که زن خانواده هنرنمایی و کدبانویی و همچنین عشق و اردات خود را از این طریق به اعضای خانواده اش نشان می دهد.
عادات و سنن عراقی ها در ایام عید فطر به همین ختم نمی شود بلکه براساس یک سنت قدیمی در اولین صبح عید، عراقی ها خامه گاومیش که به نام 'قیمر' شناخته می شود خرید می کنند و سر صبحانه مصرف می کنند.
نماز عید فطر مرکزی در عراق وجود ندارد و مردم با حضور در مساجد محلات، نماز عید فطر را برگزار می کنند.
اغلب عراقی ها در این روز، دشداشه های سفید رنگ (لباس بلند معروف عربی) می پوشند و در تبریک و تهنیت گفتن عید به همدیگر و رو بوسی در طول ایام عید فطر که معمولا سه روز به طول می انجامند، تقید عجیبی به خرج می دهند.
دید و بازدیدها بین بستگان در این ایام چیزی شبیه ایام عید نوروز ایرانی است که معمولا بزرگترها به کوچکترها عیدی می دهند و کدبانوی خانواده یکی از غذاهای معروف عراقی مانند 'دولمه'، 'کبه'، 'کله پاچه' و از این گونه غذاهای پرچرب را طبخ می کند.
امسال هم مانند هرساله در اعلام عید فطر بین اهل سنت و شیعیان در عراق و حتی در داخل شیعیان بین مراجع مختلف اختلاف نظر وجود داشت و به رغم اینکه اغلب مراجع عظام نجف و اهل سنت امروز جمعه را روز اول عید اعلام کرده اند اما آیت الله سیستانی نظر مختلفی ارائه کرده است.
آیت الله سیستانی معتقد به مشاهده هلال ماه با چشم غیر مسلح است و با توجه به عدم امکان رویت هلال ماه با چشم غیر مسلح، فردا شنبه را روز اول عید فطر اعلام کرده است.
در مقابل اهل سنت با حضور در مساجد و اماکن عبادت و ادای نماز عید فطر، امروز جمعه را جشن گرفته اند.
اهل سنت بغداد امروز با حضور در مساجد 'عبدالقادر الکیلانی' و 'ابوحنیفه النعمان' دو مسجد مهم اهل سنت در پایتخت عراق، نماز عید فطر را برگزار کرده و عید فطر را به همدیگر تبریک گفتند.
شیعیان نیز براساس تقلیدی که از مراجع دارند، آنها که از مراجعی غیر از آیت الله سیستانی تقلید کرده اند، نماز عید فطر را برگزار کرده و امروز را به عنوان روز اول عید جشن گرفته اند و بقیه امروز را بعنوان آخرین روز ماه مبارک رمضان روزه گرفته اند تا فردا عید بگیرند. 
بسیاری از مراکز تفریحی و پارک ها نیز از روزهای گذشته برای پذیرایی از خانواده ها و خصوصا کودکان در شهرهای مختلف آماده شده است و شهرداری ها ورودی مراکز تفریحی را رایگان کرده اند. 
پارک ها و شهربازی ها در ایام عید در همه شهرهای عراق، جای سوزن انداختن نیست و به همین دلیل نیروهای امنیتی عراق تدابیر ویژه امنیتی را به مناسبت ایام عید فطر در همه شهرها اعمال کرده اند.
علاوه بر این، بسیاری از شیعیان براساس یک سنت دیرینه، عید فطر را فرصتی نیکو برای زیارت امیرمومنان (ع) و سرزدن به قبور بستگان در قبرستان معروف 'وادی السلام' در نجف اشرف می دانند. 
برخی از خانواده ها با استفاده از تعطیلات 3 تا 4 روزه معمولا یکی دو روز اول تعطیلات عید را به زیارت امیرمومنان علی (ع) و سرکشی به قبور بستگان و دادن خیرات در نجف اشرف سر می کنند.
در برخی شهرهای عراق خصوصا موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق که در طول سه سال اشغال گروه تروریستی داعش از انجام آیین های جشن عید محروم بود امسال عید فطر در آنجا طعم و رایحه دیگری دارد و مردم آزادانه می توانند دوباره عادات و سنن خود را در عید به جا بیاورند.
در عراق همانند کشورهای عربی، فطر و قربان دو عید مهم به شمار می روند که مردم معمولا لباس های نو پوشیده و عید را به هم تبریک می گویند و دولت نیز بین سه تا چه روز این گونه اعیاد را در سراسر کشور تعطیلی رسمی اعلام می کند.