۱۳۹۷/۰۲/۲۳
۴:۵۹ ب٫ظ

نماينده مجلس و شهردار نبطيه برگزاري هفته فرهنگي قم در نبطيه لبنان را باعث تثبيت هويت فرهنگي و مذهبي، و انتقال الگوي قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامي و پايگاه جهان تشيع به شهر نبطيه و تقويت اشتراکات دو ملت ارزيابي کردند.

فرهنگ ، بازرگانی ، هنر و علم قم در نبطیه لبنان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم، نشست خبري برگزاري هفته فرهنگي قم در نبطيه لبنان عصر ديروز سه شنبه هجدهم ارديبهشت با حضور آقاي هاشم محمد رعد رئيس فراکسيون حزب الله در مجلس لبنان، شهردار نبطيه و رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در لبنان برگزار شد.

محمد رعد رئيس فراکسيون حزب الله در مجلس لبنان در اين نشست قم را خاستگاه انقلاب اسلامي و پايگاه جهان تشيع و امت اسلامي توصيف کرد و گفت: هفته فرهنگي قم در نبطيه وظيفه انتقال الگوي قم به نبطيه و آشنايي و تقويت اشتراکات مردم دو شهر قم و نبطيه را به عهده دارد.

وی گفت: نمايشگاه هفته فرهنگي قم در نبطيه، باعث شناخت بهتر فرهنگ و تمدن و دستاوردهاي دو ملت مي‌شود.

رئيس فراکسيون حزب الله در مجلس لبنان گفت: تحول مهم دوران معاصر به رهبري امام خميني(ره) از شهر قم آغاز شد و ما به دستاوردهاي انقلاب اسلامي که الگوي خاص فرهنگي، علمي، سياسي و تکنولوژي را به نمايش گذاشته است افتخار مي‌کنيم.

آقاي محمد رعد افزود: قم به تابلويي سرشار از علم، فرهنگ، فقه و هنر و فن در جهان اسلام تبديل شده و شهر نبطيه هم شهر امام حسين(ع) و ارزش هاي آن امام و ميراث هاي عاشورايي و شهر مقاومت و انتفاضه ملي بر ضد اشغالگران است.

نماينده جديد مجلس لبنان گفت: انقلاب اسلامي ايران شايستگي توجه همه ملت ها را دارد و الگوي بسيار متمدنانه انساني را ارائه مي‌کند در حاليکه ياس و نااميدي بر جوامع غربي حاکم شده و وعده جنگ هاي خونين به ملت ها داده مي‌شود.

آقاي احمد کهيل شهردار و رئيس شوراي شهر نبطيه هم برگزاري هفته فرهنگي قم در نبطيه را رويدادي بزرگ و بسيار مهم براي تثبيت هويت فرهنگي و مذهبي اين شهر که شهر امام حسين، مقاومت، شهدا وفاداري و شهر علم و علماست ارزيابي کرد.

شهردار نبطيه با ابراز علاقه مندي از گسترش ارتباطات علمي، فرهنگي ، هنري و اقتصادي دو شهر گفت: برگزاري هفته فرهنگي قم در نبطيه نقش کليدي در اين عرصه دارد.

آقاي شريعتمدار  رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در لبنان هم برگزاري هفته فرهنگي قم در نبطيه را از نظر گستردگي و تنوع فعاليت ها و تعدد شرکت کنندگان تجربه اي نو و بديع دانست و گفت: اشتراکات تاريخي، فرهنگي و ديني دو شهر باعث شد شهر نبطيه براي اين فعاليت ها انتخاب شود.

رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران معرفي فرهنگ، دانش و پيشرفت ها و تعاليم اسلامي ايراني و دستاوردهاي مختلف علمي و هنري و اقتصادي ايران اسلامي را از اهداف برگزاري هفته فرهنگي قم در نبطيه برشمرد.

آقاي شريعتمدار گفت: به طور قطع اين فعاليت ها در طول سال و در مناطق مختلف لبنان ادامه مي يابد.

رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در لبنان با اشاره به علاقه مندي مردم لبنان به مکتب اهل بيت و ايران اسلامي گفت: فعاليت هاي فرهنگي ايران از پارسال با برگزاري مراسم فرهنگي در دهه کرامت در لبنان گسترش بيشتري يافته است و هرساله گسترش مي يابد.

هفته ي فرهنگي قم در نبطيه از عصر امروز نوزدهم ارديبهشت با افتتاح نمايشگاهي فرهنگي، اقتصادي به طور رسمي آغاز مي‌شود.

بيش از يکصد نماينده از نهادهاي فرهنگي، ديني، علمي، هنري و اقتصادي و بازرگاني قم آخرين دستاوردهاي خود را در حدود چهل غرفه در اين نمايشگاه به مدت يک هفته ارائه مي‌کند.

اين نمايشگاه شامل دو بخش فرهنگي و اقتصادي است که در بخش فرهنگي آن محصولات فرهنگي، ديني و علمي شامل کتاب، نرم افزار هاي تخصصي و عمومي و آموزشي، بازي و سرگرمي هاي اسلامي ايراني ويژه کودکان و نوجوانان، آثار هنري خوشنويسي، نقاشي و گرافيک، معرق، مرصع ، ارائه مي‌شود.

در بخش اقتصاد هم صنايع دستي از جمله فرش، محصولات غذايي مثل سوهان، زعفران، خرما، تجهيزات صنعتي راهسازي ، سرمايش و گرمايش و لوازم خانگي عرضه خواهد شد.

امضاي تفاهم نامه خواهر خواندگي شهرهاي قم و نبطيه برگزاري نشست هاي فرهنگي و هنري ، نمايش فيلم، و شب شعر، اجراي نمايش، تواشيح هم از جمله برنامه هاي جنبي هفته فرهنگي قم در نبطيه است.

نمايشگاه هفته فرهنگي قم در لبنان تا 25 ارديبهشت ادامه دارد.