۱۳۹۷/۰۵/۱۵
۱۲:۴۹ ب٫ظ

فیلمبرداری فیلم تاریخی «احمد بای»، مبارز حافظ قرآن الجزایری به کارگردانی جمال شورجه، کارگردان برجسته کشورمان در شهرک سینمایی «CADC» شهر الجزیره، پایتخت الجزایر آغاز شده است.

فیلمی که به کارگردانی جمال شورجه کلید خورد؛

مبارز حافظ قرآن؛ محصول مشترک ایران و الجزایر

به گزارش الأمه به نقل از کیهان:

فروردین سال 96 بود که سفر مسئولان فرهنگی دولت الجزایر به ایران و دیدار آنها با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توافق بر سر ساخت یک فیلم مشترک منجر شد. این فیلم درباره مبارزات احمد بای یکی از فرماندهانی است که با ‌اشغالگران فرانسوی نبردهای جانانه‌ای کرد و حتی پس از سقوط شهر «قسنطینه» به صحرا رفت و به مقاومت ادامه داد.
جمال شورجه پیش از این در گفت‌وگو با کیهان، از تلاش برخی گروه‌های تکفیری برای سنگ‌اندازی در تولید این فیلم ضداستعماری خبر داده بود. بیشتر فشارها به دلیل حضور یک فیلمساز ایرانی در رأس این پروژه بود. اما وزارت فرهنگ الجزایر زیر بار این فشارها نرفت، چرا که تهیه‌کننده فیلم از آغاز تولید آن خبر داده است.
سمیره حاج جیلانی، تهیه‌کننده الجزایری این فیلم به ایرنا گفت: گروه ایرانی و الجزایری با همکاری یکدیگر، از هشت ماه پیش شروع مقدمات لازم برای ساخت آن را آماده کرده‌اند و اکنون منتظر آغاز فیلمبرداری هستند.
تهیه‌کننده فیلم «احمد بای» با ‌اشاره به اینکه ساختن فیلم‌های تاریخی آن هم در این حد و اندازه دشوار است افزود: در ساخت، تهیه دکور و طراحی لباس‌ها از هنرمندان و متخصصان ایرانی کمک گرفته‌ایم.
حاج جیلانی توضیح داد، برای این فیلم به بیش از دو هزار دست لباس نیاز داشتیم که 21 خیاط الجزایری تحت نظارت و راهنمایی کارشناسان ایرانی شروع به دوخت این لباس‌ها کردند.
وی در ادامه از همکاری تیم ایرانی برای ساخت این فیلم ابراز رضایت کرد و گفت، دکورها، کارگاه‌های ساخت وسایل مورد نیاز برای این فیلم مانند کارگاه شمشیرسازی و ... با کمک ایرانی‌ها با کمترین هزینه ممکن آماده شد و این می‌تواند سرمایه بسیار خوبی برای ساخت فیلم‌های تاریخی آتی در الجزایر باشد.
وی درباره کارگردان این فیلم نیز گفت: شورجه شخصیت شناخته شده و قابل احترامی است و با دوراندیشی و مهارت خود توانسته است تیم الجزایری را با تیم ایرانی کاملا هماهنگ کند.
این نخستین تجربه همکاری جمال شورجه با هنرمندان الجزایری است. وی نخستین ایرانی است که کارگردانی یک فیلم را در الجزایر برعهده می‌گیرد. پیش از این نیز هنرمندان ایرانی در فیلم‌هایی در بخش ‌گریم با الجزایری‌ها همکاری داشته‌اند که کار آنان با استقبال مواجه شد.