۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۳:۱۱ ب٫ظ

تاسیس جنبش مقاومت اسلامی موسوم به حماس، شکست گفتگوهای کمپ دیوید و نقش کشورهای عربی در مسئله فلسطین از دیگر موضوعاتی است که نویسنده در این کتاب خود به آن پرداخته است. این کتاب پیش از این در مصر، کویت و مالزی چاپ شده بود و از استقبال خوبی نیز برخوردار شده بود.

مسئله فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تحولات دوران معاصر

قبایل عرب کنعانی، بیش از سه هزار سال قبل از میلاد به فلسطین مهاجرت کردند و در این منطقه سکنی گزیدند و پیش از مهاجرت این قبایل به سرزمین فلسطین، قبایل عرب دیگری در این منطقه زندگی می‌کردند. اما بعدها این سرزمین عرصه جنگ و درگیری میان ساکنان اصلی فلسطین و اسرائیل شد.

«مسئله فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تحولات دوران معاصر» عنوان کتاب جدیدی است از دکتر محسن محمد صالح که بار دیگر به مسئله مهم فلسطین نگاه می‌کند. به نقل از سایت خبری الجزیره نت، این کتاب که در 208 صفحه‌ و در سایز متوسط به چاپ رسیده است، به شکلی روان حوادث و اتفاق‌های مربوط به سرزمین فلسطین را برای مخاطب خود روایت می‌کند.

 این سایت در ادامه معرفی کتاب نوشت که نویسنده مسئله مورد نظر را به شکل تاریخی بررسی می‌کند و مرحله به مرحله مخاطب را با خود به پیش می‌برد.  اما شکل بیان و اسلوب نگارش او از پیچیدگی به دور است و این امکان را فراهم می‌کند که خوانندگان غیرمتخصص و عامه مردم بتوانند از مطالب آن استفاده کنند. از طرف دیگر مطالب کتاب خلاصه و به دور از اطناب نوشته شده است و برای دوستداران تاریخ که فرصت و زمان مطالعه کتاب‌های مفصل تاریخی را ندارند، مجالی را فراهم می‌کند که در زمانی کوتاه به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند.

این کتاب که توسط مرکز تحقیقان زیتونه در بیروت به چاپ رسیده است، در فصول مختلف خود به تاریخ مسئله فلسطین، اشغال آن به دست انگلیس، رشد پروژه‌های توسعه‌طلبانه اسرائیل، انقلاب سال 1936، پویایی سیاست در پی این انقلاب و جنگ سال 1948 و بازتاب‌هایش می‌پردازد.

تاسیس جنبش مقاومت اسلامی موسوم به حماس، شکست گفتگوهای کمب دیوید و نقش کشورهای عربی در مسئله فلسطین از دیگر موضوعاتی است که نویسنده در این کتاب خود به آن پرداخته است.

این کتاب تصحیح شده کتاب «پیشینه تاریخی و تحولات مسئله فلسطین تا سال 2001» می‌باشد که پیش از این در مصر، کویت و مالزی چاپ شده بود و از استقبال خوبی نیز برخوردار شده بود.

 

زمان انتشار : 1391-02-05