۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۱۱:۰۵ ق٫ظ

شايد يكي از مهمترين سوال‌هاي موجود، سوالي است كه درباره ميزان پايبندي آمريكا به عقب‌نشيني از عراق در موعد مقرر آن برمي‌گردد. اين يك ابراز ترديد منطقي و واقعي برپايه شاخصه‌ها و نشانه‌هاي حقيقي است كه برگرفته از واقعيت‌هاي موجود است.

مقاله/پشت پرده دست‌ و پازدن آمریکا برای ادامه حضور در خاک عراق

پايگاه اطلاع‌رساني "دار بابل " با انتشار مقاله‌اي "فواد الوادي "، به بررسي موضوع عقب‌نشيني نظاميان آمريكايي از خاك عراق پرداخت.

وادي در اين مقاله با عنوان "عقب‌نشيني از عراق يا راهبرد ابقاء در عراق تا بي‌نهايت "، مي‌نويسد: با نزديك شدن به موعد مقرر عقب‌نشيني نظاميان آمريكايي از خاك عراق، سوال‌هاي‌ زيادي به ذهن‌ها خطور مي‌كند، بويژه اين‌كه واقعيت‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه عراق برغم سپري شدن 8 سال از اشغالگري آمريكايي، هنوز در تونل تاريكي كه اشغالگران به عمد آن را براي عراق ايجاد كرده‌اند، گرفتار است. البته دلايل اين اقدام آمريكا كاملا روشن است و بر كسي پنهان نيست. آمريكا يك كشور عربي مهم و محوري منطقه [خاورميانه] را اشغال كرده است و هنوز موفق به تجزيه آن نشده و غارت سرمايه‌هاي آن همچنان ادامه دارد و مي‌خواهد آن را ضعيف و ناتوان در سايه درگيري‌ها و مناقشات سياسي مختلف و طائفه‌اي تنها بگذارد.

شايد يكي از مهمترين سوال‌هاي موجود، سوالي است كه درباره ميزان پايبندي آمريكا به عقب‌نشيني از عراق در موعد مقرر آن برمي‌گردد. اين يك ابراز ترديد منطقي و واقعي برپايه شاخصه‌ها و نشانه‌هاي حقيقي است كه برگرفته از واقعيت‌هاي موجود است.

به اعتقاد نويسنده، اين غيرمنطقي است كه واشنگتن به همين راحتي از حضور راهبردي‌اش در منطقه بگذرد و منصرف شود. اين در حالي است كه حضورش در منطقه كاملا در راستاي منافع سياسي و اقتصادي‌‌ آمريكا است. درست به همين دليل است كه مجموعه فشارهايي را در سطوح مختلف اعمال مي‌كند تا در درجه نخست عراقي‌ها و عرب‌ها و در درجه بعد جهان را متقاعد كند كه با او همراهي كنند و به همه القاء كنند كه حضورشان در عراق بسيار ضروري است و تنها از اين راه امنيت عراق تامين مي‌شود. به اين ترتيب اشغالگري كه خود عامل تمام مصيبت‌ها و مشكلات اين كشور عربي است، ناديده انگاشته مي‌شود و در سايه قرار مي‌گيرد.

اگر به اظهارات مقامات مسئول آمريكايي از اوايل سال جاري ميلادي و پيش از آن توجه كنيم متوجه مي‌شويم كه در پشت تمام سخن‌هاي شيرين و لبخندهاي سياسي و ديپلماتيك اين راهبرد آشكار سياست آنها كاملا خودنمايي مي‌كند كه آنها مي‌خواهند براي مدتي طولاني‌تر در عراق باقي بمانند تا با باقي‌ماندن بيشتر در عراق و چه بسا تا زماني نامحدود بيش از پيش منافع راهبردي خود در منطقه را حفظ كنند. مهمترين اين منافع و اهداف، حمايت از رژيم صهيونيستي است. واشنگتن با تمديد حضورش در عراق تلاش دارد تا تمام جناياتش را توجيه كند.

يكي از بارزترين بهانه‌هاي آمريكا براي تمديد حضورش در عراق اين است كه عراق پس از عقب‌نشيني آمريكايي‌ها از كمك‌هاي لجستيك، اطلاعاتي و نظامي بي‌بهره خواهد بود..سوال اينجاست كه ماهيت اين كمك‌ها و چرايي اعطاي آنها به ملت عراق چيست؟ آيا اين تجهيزات و كمك‌ها مي‌تواند از ملت عراق حمايت كند و مانع ريختن خون آنها شود يا خون ريخته شده طي 8 سال گذشته را بازگرداند؟

"رابرت گيتس " وزير دفاع آمريكا اخيرا طي مناسبت‌هاي مختلف بارها بطور آشكار از قصد كشورش براي باقي ماندن در عراق براي سالهايي بيشتر سخن گفته است و اين امر را اين‌گونه توجيح كرده است كه اگر آمريكا خاك عراق را ترك كند، اين كشور با تهديدهاي متعددي مواجه خواهد شد. به همين دليل آمريكا به دنبال راهي است كه حضورش در عراق را تمديد كند. اين اظهارات باعث ايجاد مجادلات و مناقشات متعددي در محافل سياسي آمريكا شده است. به راستي هدف از اين اظهارات چيست و پشت پرده اين دست‌ و پازدن آمريكا براي باقي ماندن در خاك عراق چه چيزي قرار دارد؟

گيتس در كنگره اعلام كرد كه اين به نفع ماست كه در عراق بيشتر بمانيم بويژه اين‌كه عراقي‌ها با خروج ما با مشكلات زيادي مواجه خواهند شد.

گيتس در مقابل كميته نيروهاي مسلح در مجلس نمايندگان آمريكا گفت: عراقي‌ها به وجود نيروهاي آمريكايي نياز دارند زيرا نمي‌توانند از حريم هوايي خود حمايت كنند.

"مايك مولن " رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا نيز مدعي شد كه عراق بايد طرحي را براي مشاركت راهبردي طولاني‌مدت با آمريكا تدوين و اجرايي كند.

اما در سايه تمام اين ادعاها، ملت عراق از تسليم شدن دربرابر اين فشارهاي آمريكايي مي‌پرهيزند و با صراحت تاكيد مي‌كنند كه اشغالگران بايد خاك عراق را در موعد مقرر آن ترك كنند زيرا ملت عراق ديگر نمي‌تواند در سايه اين كابوس وحشتناك حتي يك لحظه ديگر زندگي كنند و دولت آمريكا بايد اين امر را بعنوان يك حقيقت بپذيرد كه انتخاب مردم عراق، پايان يافتن اشغالگري است.

ريخته‌شدن خون عراقي‌ها طي سالهاي متمادي مهمترين بهانه اشغالگران براي تمديد حضورشان در عراق است و به همين دليل آمريكايي‌ها تلاش مي‌كنند كه اين خونريزي همچنان ادامه يابد تا تمديد حضورشان در عراق را توجيه كنند.

 

زمان انتشار‌: 1390-01-01