۱۳۹۷/۰۷/۱۸
۱:۱۰ ب٫ظ

نشست مسئولین نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در عراق در نجف اشرف برگزار شد.

نشست مسئولین نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در عراق

به گزارش الأمه:

در این دیدار آقای ایرج مسجدی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در عراق که به عنوان مسوول برگزاری این نشست های دوره ای می باشد ضمن برشمردن شرایط خاص در کشور عراق و مخصوصاً زیارت اربعین حسینی در سال جاری به هماهنگی‌های بیشتر برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن این حرکت عظیم ملیونی و همایش بزرگ اسلامی و شیعی اشاره و تاکیدکرد . مسجدی گفت همچون سال گذشته امیدواریم که زوار اربعین از اقصا نقاط جهان به عراق آمده و زائرین ایرانی نیز با توجه به شرایطی که دشمن امروز به دنبال تفرقه بین مردم دو کشور دوست و همسایه است در این مراسم شرکت نمایند . سفیر کشورمان در عراق افزود هماهنگی‌های خوبی در بخش های مختلف فرهنگی ، امنیتی و خدمات رسانی و همچنین رسانه با طرف‌های عراقی صورت گرفته است و امیدواریم این هماهنگی ها تا اتمام موسم اربعین تداوم یابد چرا که کشور عراق مستقل و دارای حکومت و ارکان حکومتی می باشد و لازم است به قوانین و آداب و رسوم این کشور پایبند باشیم.

در ادامه این دیدار گزارشی از فعالیت های اقتصادی و توسعه روابط این حوزه بین دو کشور ارائه شد که نشان از افزایش فعالیت های اقتصادی بین دو کشور دارد چراکه نسبت به مشابه سال های گذشته رشد خوبی داشته است.

صدور ویزای زائرین برای اربعین و همچنین مردم عراق جهت عزیمت به ج.ا.ایران یکی دیگر از محورهای این نشست بود. سفیر کشورمان در عراق افزود با توجه به شرایط نوسانات ارزی هماهنگی هایی بین دو کشور صورت گرفته تا با سهولت ویزای اربعین ارائه شود تا زوار مشتاق در این حرکت عظیم مشارکت نمایند.

 در این نشست که با حضور مسئولین نمایندگی‌های کشورمان در عراق برپا گردید حضور استاندار نجف اشرف آقای لوی الیاسری به عنوان مهمان ویژه این نشست بود . وی ضمن تشکر از حمایت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف از دولت و مردم عراق گفت در موسم اربعین حسینی با توجه به ازدحام جمعیت و شلوغی های موجود از رایزنی فرهنگی  و رسانه‌ها درخواست کرد تا تذکرات و آموزش های  لازم به زوار ارائه شود تا نسبت بر رعایت مسائل بهداشتی و همچنین قوانین شهری و حریم مسیر تردد زائرین اقدامات لازم صورت گیرد.

الیاسری ادامه داد تمام سعی و تلاش خود ر برای تکریم از زائرین اربعین حسینی به کار خواهیم بست و امیدواریم بتوانیم میزبانان خوبی برای عزاداران و زائرین مراسم اربعین حسینی پیش رو باشیم.

در ادامه این جلسه گزارشی از شرایط کنونی عراق و تشکیل دولت جدید توسط کارشناسان ارائه شد.

انتخاب رییس پارلمان ، رییس جمهور و نخست وزیر که به ترتیب از اهل سنت ، کرد و شیعه می باشند گام موفق دیگری در نزدیکی بین مسئولین دو کشور ایران و عراق است چرا که محور آمریکایی - سعودی تلاش بسیاری برای تغییر ترکیب حاکمیت عراق داشته تا روند ثبات و امنیت را در عراق به چالش کشیده و در حقیقت مخالفین ج.ا.اسلامی را سر کار آورده و به نوعی زمینه های تفرقه را بین دو ملت مجددا آغاز نمایند لکن در این مسیر درایت مسوولین ایرانی و همچنین هوشمندی برخی از روسای احزاب و قبایل عراقی توازن مثبت را به سمت محور مقاومت و جمهوری اسلامی رقم زد تا بار دیگر همدلی و نزدیکی احزاب عراقی با همسایه دیرینه آنها رقم خورد.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران_ بغداد