۱۳۹۷/۰۵/۰۳
۱۱:۴۷ ق٫ظ

گفت‌وگو با سیدمسعود شجاعی طباطبایی درباره تابلوی «پشت‌دیوار سامری»

نمایش درونیات صهیونیسم بر بوم نقاشی

به گزارش الأمه به نقل از روزنامه وطن امروز:

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از جمله چهره‌هایی است که چه در دوره پذیرفتن مسؤولیت در حوزه هنری و چه در دورانی که صرفا به عنوان یک هنرمند کارتونیست فعالیت می‌کرد، همواره سعی داشته با حمایت از چهره‌های جوان عرصه هنرهای تجسمی، فضا را برای ورود جدی‌تر جوان‌ها به این حوزه مهیا کند. به بهانه رونمایی از تابلوی «پشت دیوار سامری» در حوزه هنری گفت‌وگویی کوتاه با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی درباره این اثر و فضای فعلی جریان انقلاب در حوزه هنرهای تجسمی داشتیم.


  نظر شما درباره تابلوی «پشت دیوار سامری» چیست؟
آقای محسن چخماقی از جمله هنرمندانی است که عنوان رویش‌های انقلاب را می‌توان یکی از بهترین تعبیرها برای ایشان دانست. ایشان در اثر جدید خود که در ارتباط با دیوار ندبه است، از این زاویه به موضوع نگاه کرده که این دیوار که دیواری مقدس برای یهودیان است، در جایی قرار گرفته که متعلق به مردم ستمدیده و رانده‌شده فلسطین است که سرزمین‌شان اشغال شده است. آقای چخماقی در این اثر سراغ نمایش درونیات صهیونیست‌ها رفته و به نوعی ماهیت کودک‌کش آنها را نشان داده است؛ کسانی که ما هر روز شاهد رفتار وحشیانه آنها در مواجهه با مردم و کودکان مظلوم فلسطینی هستیم، بنابراین تابلوی «پشت دیوار سامری» در واقع در پی ارائه یک پیام مهم درباره این موضوع به شکلی خلاقانه و از طریق نمادهاست. آقای چخماقی با اینکه جوان است اما بخوبی توانسته در این کار توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد، فکر می‌کنم هر مخاطبی با دیدن این اثر می‌تواند گوشه‌ای از حقیقت ظلم صهیونیست‌ها به مردم فلسطین را مشاهده کند.
  به عنوان یک هنرمند با تجربه در حوزه هنرهای تجسمی، روند حضور نیروهای انقلابی به این حوزه را طی این سال‌ها چگونه می‌بینید؟
این روند طی چند سال گذشته خیلی روبه رشد و خوب بوده است. ما الان در ایامی هستیم که واقعا می‌توانیم به وضعیت هنر انقلاب ببالیم و به آن افتخار کنیم. ورود تعداد زیادی از نیروهای جوان به این حوزه و درخشیدن آنها، باعث رقم خوردن اتفاقاتی بزرگ نه فقط در ایران، بلکه در منطقه شده است؛ جوان‌هایی با دغدغه که نسبت به اتفاقات روز واکنش نشان می‌دهند. مثلا در عرصه کارتون و کاریکاتور به جرأت می‌توانم عرض کنم که هنرمندان ایرانی حرف اول را در جهان می‌زنند به‌شکلی که اگر هنرمندان ایرانی در جشنواره‌ای حضور نداشته باشند یعنی آن جشنواره فاقد اعتبار است.
  تاثیر جریان انقلابی بر سایر جریان‌های فعال در این حوزه را چگونه می‌بینید و آینده این جریان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دشمن با تمام توان خود وارد این عرصه شده است و تلاش زیادی را برای انحراف جریان هنری کشور می‌کند. جریانی که هنر را فقط برای هنر می‌خواهد و در پی محدود کردن هنر به یک فرمالیسم مطلق، بدون توجه به مفاهیم هنری است. جریانی که سعی دارد هنرمندان جوان را به سمت و سویی هدایت کند که از محتوا خالی شوند و بیشتر دغدغه فرمی داشته باشند. این در حالی است که به نظر ما متعالی‌ترین تعریف برای هنر همانی است که امام خمینی(ره) درباره آن فرمودند یعنی «هنر مدرسه عشق است» بنابراین وظیفه هنرمند خیلی چشمگیر و بزرگ است. در این میان وظیفه نهادهایی همچون حوزه هنری فراهم کردن فرصت بهتر دیده شدن همین رویش‌های انقلاب و حمایت از آنهاست.