۱۳۹۹/۰۳/۱۸
۸:۱۵ ق٫ظ

شیخ محمود سُکر، قاری ۹۰ ساله مصری‌الاصل که از او به عنوان قدیمی‌ترین معلم قرآن عربستان یاد می‌شد، در قاهره درگذشت.

نگاهی به زندگی «شیخ محمود سُکر» قاری فقید مصری

به گزارش الأمه:

قاریان، مبلغان و عالمان دینی دیروز جمعه، ۱۶ خردادماه، درگذشت «شیخ محمود سُکر» قاری مصری و قدیمی‌ترین معلم قرآن عربستان را که در سن ۹۰ سالگی در قاهره جان به جان آفرین تسلیم کرد، تسلیت گفتند.

شیخ محمود سُکر در روستای «ابوغالب» از توابع شهرستان «امبابه» در استان جیزه مصر به دنیا آمد. او بیش از ۴۰ سال را در عربستان زندگی کرد.

خداوند به شیخ سُکر چهار دختر و دو پسر عطا کرد و این قاری مصری از کودکی پیوندی ناگسستنی با قرآن داشت و آیات وحی بخش وسیعی از زندگی او را در بر گرفت.

حفظ قرآن در مزرعه

شیخ محمود سکر در گفت‌و‌گویی قدیمی با یکی از انجمن‌های حفظ قرآن خود را این‌گونه معرفی کرده است: حفظ قرآن را در روستای محل زندگی‌ام آغاز کردم و در حالی که با پدرم به زراعت مشغول بودم، قرآن می‌خواندم. هنگامی که کار می‌کردم قرآن را همراه خود می‌بردم زیرا شرایط مثل امروز نبود که نسخه‌های زیادی از قرآن در اختیار ما باشد و من از قرآنی که داشتیم بسیار مراقبت می‌کردم البته گاهی اوقات موش‌های مزرعه بخش‌هایی از مصحف مرا می‌جویدند.

وی در مقطع ابتدایی تا سوره صافات را حفظ می‌کند اما به دلایل خانوادگی ناچار می‌شود تحصیل را رها کند و زمانی که آموزش شبانه در روستا افتتاح می‌شود، تحصیل خود را از سر می‌گیرد.

این قاری مصری در ۱۴ سالگی علی‌رغم سن بالای خود نسبت به کودکانی که قرآن را حفظ می‌کردند، بار دیگر حفظ قرآن را از سر گرفت تا این که یک سال بعد با تلاش خود و استادانش موفق به حفظ قرآن شد.

وی پس از حفظ کامل قرآن به مرکز قرائت‎های دانشگاه الازهر پیوست و در آنجا به تحصیل صرف و نحو، بلاغت، تفسیر، علوم قرآنی و کتابت قرآن مشغول شد و به اجازه تجوید به روایت حفص از عاصم و پس از آن گواهی عالی قرائات عشر صغری (شاطبیه و دره) و سپس قرائات عشر کبری دست یافت.

سکر سپس به دانشکده پژوهش‌های اسلامی و عربی در دانشگاه الازهر پیوست و مدرک لیسانس را دریافت و برای کسب مدرک فوق لیسانس به بخش اصول فقه در دانشکده الهیات در مصر رفت اما این حرکت وی کامل نشد و برای تدریس قرآن به عربستان سفر کرد.

مؤذن و معلم قرآن

زندگی شغلی شیخ سکر هنگام تحصیل در مرکز قرائات آغاز شد و پیش از آن که به عنوان امام در مساجد قاهره معرفی شود، هم زمان به عنوان مؤذن و معلم قرآن در حلقه‌های قرآنی مساجد شرکت می‌کرد.

وی برای نخستین بار در سال ۱۹۷۳ وارد عربستان شده و به وزارت معارف که بعدها به وزارت آموزش تغییر یافت، پیوست و دو سال در آنجا فعالیت کرد اما در سال ۱۹۷۵ به قاهره بازگشت تا کار خود را در مسجدی که امامت آن را برعهده داشت به پایان برساند و نزدیک به ۵ سال در آنجا ماند.

سپس به عربستان بازگشت و کار آموزش قرآن در مدارس آنجا را برعهده گرفت و سال‎های زیادی را در آنجا اقامت داشت و نزدیک به ۲۰ سال پیش بازنشسته شد.

آموزش حفظ قرآن در  مدارس متوسطه، تدریس در بسیاری از مساجد که نخستین آنها مسجد جامع ساره در «ظهرة البدیع» عربستان بود، نظارت بر بسیاری از مسابقات قرآنی داخلی و بین‌المللی در مصر و عربستان، مشارکت در برنامه تلاوت و قرائات که از رادیو قرآن عربستان پخش می‌شد، مشارکت در برنامه «دوحة القرآن» در شبکه علمی «المجد» از جمله فعالیت‌های این قاری مصری به شمار می‌رود.

وی از تألیف بی‌نصیب است اما یک اثر صوتی با عنوان «النضید فی احکام» تجوید دارد که شامل خلاصه‌ای از تجربه وی در آموزش کتاب خدا و قرائات قرآن کریم است.

 

منبع: ایکنا