۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۹:۰۲ ب٫ظ

علی عبدالکریم عضو اتحادیه ادیبان عدن: «ایجاد تغییر اساسی در ساختار سیاسی کشور نیاز دارد که از هم‌اکنون چارچوب نظام مورد نظر خود را با هنر و ادبیات به مردم آموزش دهیم».

هنر انقلابی در شهر عدن اعلام موجودیت کند

در شهر عدن در جنوب یمن هنرمندان، شعرا و نویسندگان ملی همراه با انقلابیون به تولید آثاری با محتوای اعتراضی و انقلابی پرداخته تا اهداف انقلاب خود را اینگونه به جهانیان معرفی کنند. شب‌های انقلابیون در شهر عدن با جشن‌ها و مراسم‌های هنری و ادبی مختلفی همراه است که در آنها به خواندن شعر و داستان و اجرای تئاتر محلی می‌پردازند و در حاشیه این برنامه‌ها نمایشگاه‌های نقاشی و هنرهای دستی نیز برگزار می‌شود تا اینگونه قلب‌های انقلابیون را گرم و مشت‌های آنان را محکم نگه دارند.

پس از گذشت چند ماه از انقلاب مردم یمن علیه حکومت دیکتاتوری عبدالله صالح، موسسه فرهنگی انقلابیون در شهر عدن با آرشیو تمامی آثار هنری و ادبی تولید شده در روزهای انقلاب، در خبری اعلام کرده است که قصد دارد مجموعه این آثار را در بسته‌هایی ویژه به تمام نقاط جهان عرضه کند. از جمله این محصولات فایل‌های تصویری از نمایش‌های کارگردان و بازیگر تئاتر یمن محمود کارم بنام‌ «پیمان با شهدای انقلاب» است که با استقبال گسترده مردم در روزهای انقلاب همراه شده بود. همچنین دو آلبوم موسیقی « دست در دست هم» و «ای یمن» از خواننده یمنی معاذ خان در این بسته‌های فرهنگی دیده می‌شود.

از دیگر محصولات هنری انقلاب یمن می‌توان به اجراهای موسیقی گروه‌های مختلفی مانند گروه «معلا»، «برادران» اشاره کرد و آهنگ مشهور «یا علی صالح وای برتو از خدا» محصول گروه «حیات هنری» .  تئاتر نیز نقش بسزایی در جمع کردن مردم در خیابان‌ها و القای مفاهیم انقلابی به آنها دارد که در محله‌های کریتر و منصوره بازیگران تئاتری یمن مانند شیخ عثمان و معلا و یحیی به اجرای نمایش طنز علیه رفتارها و سخنان و سیاست‌های علی عبدالله صالح می‌پردازند. در این میان گروه تئاتر «خلیج عدن» جزو اولین‌های تئاتر انقلابی یمن است که نمایش‌ «پیرها بدنبال سقوط نظم» را بروی صحنه آورده بودند. گروه نمایشی دیگر بنام «هنرهای عدن» است که آنها نیز دو نمایش «انیس بدنبال سقوط نظام» و «حکومتی بدون عقل» را تولید کرده‌اند.

علی عبدالکریم عضو اتحادیه ادیبان عدن در گفتگو با الجزیره نت فعالیت‌های انقلابی را رسالت یک هنرمند متعهد یمنی دانسته و اظهار می‌کند: «در اینجا بازیگر تئاتر و شاعر و خواننده موسیقی و دیگر هنرمندان باید برای نشان دادن تصویر واقعی انقلاب مردمی خود به تکاپو بیافتند و در این میان جوانان انقلابی بیشترین مسئولیت را برعهده دارند». عبدالکریم همچنین افزود: «ایجاد تغییر اساسی در ساختار سیاسی کشور نیاز دارد که از هم‌اکنون چارچوب نظام مورد نظر خود را با هنر و ادبیات به مردم آموزش دهیم».

زمان انتشار : 1390-01-11