۱۳۹۷/۰۲/۱۷
۸:۴۸ ب٫ظ

سيد'حسن نصرالله' شامگاه شنبه در سخناني كه از طريق تلويزيون المنار پخش شد، گفت: باوجود اهميت حوادث پيرامون ما، اعم از غزه يا فلسطين اشغالي، سوريه، بحرين و ليبي، در عين حال من امشب در اين سخنراني تنها به مسايل داخلي لبناني مي پردازم زيرا موضوعات حساس و داغي را پيش رو داريم.

واکنش نصرالله به ادعاهای جدید ویکی‌لیکس و مقالات روزنامه الاخبار

دبيركل حزب الله لبنان گفت: برخي سعي كردند با سوء استفاده از اسناد منتشره توسط پايگاه ويكي ليكس، ميان حزب الله و همپيمانان آن در گروه هشت مارس مانند جنبش امل به رياست 'نبيه بري' و حزب آزاد ملي به رياست 'ميشل عون' شكاف ايجاد كنند.

سيد'حسن نصرالله' شامگاه شنبه در سخناني كه از طريق تلويزيون المنار پخش شد، گفت: باوجود اهميت حوادث پيرامون ما، اعم از غزه يا فلسطين اشغالي، سوريه، بحرين و ليبي، در عين حال من امشب در اين سخنراني تنها به مسايل داخلي لبناني مي پردازم زيرا موضوعات حساس و داغي را پيش رو داريم.

وي افزود: سخنراني امشب من به پنچ دسته تقسيم مي شود؛ بخش نخست سخنراني مربوط به بازتابهاي اسناد منتشره پايگاه اطلاع رساني 'ويكي ليكس' و بخش دوم مربوط به موضعگيري اخير سعد حريري نخست وزير انتقالي لبنان درخصوص ايران (در سخنراني هفته گذشته خود در كنفرانس مشترك اقتصادي ميان عربستان و لبنان) است.

وي ادامه داد: بخشهاي ديگر سخنان من مربوط به حوادث زندان روميه لبنان، آخرين دستاوردهاي روند تشكيل دولت، وضع لبناني هاي مقيم ساحل عاج و نهايتاً طرد لبناني هاي بحرين است.

سيدحسن نصرالله تصريح كرد: اما در ارتباط با موضوع اول يعني اسناد ويكي ليكس بايد بگويم كه روزنامه الاخبار مجموعه اي از اسناد آمريكايي را به نقل از پايگاه اطلاع رساني ويكي ليكس منتشر كرده كه اين اسناد و وثايق به نقل از مسؤولان آمريكايي در لبنان مانند 'ميشل سيسون' و 'جفري فيلتمان' سفراي قبلي اين كشور در بيروت و موضعگيري هاي آن است.

وي گفت: بعد از انتشار اين اسناد، حتي برخي ها شايعه پراكني كردند كه روزنامه الاخبار به درخواست حزب الله به انتشار اين اسناد مي پردازد.

دبيركل حزب الله لبنان ادامه داد: اما در ارتباط با موضع جنبش امل به رياست 'نبيه بري' رييس مجلس لبنان بايد بگويم، در جنگ سي وسي روزه سال 2006 ميلادي كه رژيم صهيونيستي ساختمانها و مناطق مسكوني را بمباران مي كرد، از روز اول شروع اين جنگ تا آخر آن و حتي بعد از آن جنبش امل در كنار ما بود و تمام كارها را هر روز با هماهنگي هم انجام مي داديم و اطمينان و همكاري و هماهنگي ميان ما و برادران ما در جنبش امل محكمتر و قويتر از آن است كه كسي بتواند آن را تحت الشعاع قرار دهد.

سيد حسن نصرالله ادامه داد: جنبش امل شريك و همپيمان كامل ما در ميدان جنگ بود و در جنگ سي وسي روزه، اين جنبش و ساير گروهها شهدايي را تقديم كشور كرده اند و آنچه را كه امروز گفته و منتشر مي شود، به ارزش تلاش بزرگي كه نبيه بري در طول جنگ از خود بروز داده، هرگز ضربه اي وارد نخواهد كرد.

دبيركل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود كه به طور زنده از شبكه المنار پخش مي شد، افزود: محتواي اسناد ويكيليكس بر وجود پيمان تجاري ميان گروه 14 مارس و آمريكا تأكيد مي كند و محتواي آن اين است كه آمريكايي ها به اين گروه مي گويند ما در مقابل تحويل دادن سر مقاومت(نابودي آن)، شما را به قدرت مي رسانيم؛ اين در حالي است كه سران 14 مارس اين اسناد را تكذيب نكرده و بعضا تاييد مي كنند.

سيدحسن نصرالله با اشاره به اينكه تمامي تلاش 14 مارس بر چگونگي نابودي مقاومت در لبنان متمركز شده، گفت: آنچه را كه مي توان از اسناد منتشره ويكيليكس نتيجه گيري كرد، اين است كه گروه 14 مارس از سال 2005 ميلادي تاكنون هدف اصلي و شايد تنها هدف خود را ضربه زدن به مقاومت و تلاش براي زمين گذاشتن سلاح مقاومت و دست يافتن به هدف خود قرار داده است.

وي گفت: آنچه را كه روزنامه الاخبار در لبنان از اسناد ويكي ليكس منتشر مي كند، ما از آن آگاهي نداريم وحتي نمي دانيم فردا يا پس فردا چه چيزي را منتشر خواهد كرد و آيا اين اسناد به نفع ما يا به ضرر ماست و وقتي كه دانستيم اين روزنامه لبناني با پايگاه اطلاع رساني ويكيليكس در ارتباط است، آن را تشويق كرديم در صورت امكان اسنادي را كه پيرامون جنگ سي وسي روزه است را به دست آورند.

دبيركل حزب الله لبنان اضافه كرد: روزنامه الاخبار وابسته به حزب الله و مسير فكري آن نيست و از ما هيچ دستور يا نصحيتي دريافت نمي كند بلكه اين روزنامه در راستاي سياست هاي گروه 8 مارس قرار دارد.

وي ادامه داد: اما برخي ها وضعيت را متشنج كرده و با شايعه پراكني خود مي خواهند بگويند كه روزنامه الاخبار وابسته به حزب الله است و طبق رهنمودها و راهكارهاي اين حزب عمل مي كند ولي اين اشتباه و ظلم است.

سيدحسن نصرالله تأكيد كرد: جنايت و گناه حزب الله اين بوده است كه خاري در چشم رژيم صهيونيستي و مانع بزرگي مقابل روند اجرايي طرحهاي آن بوده است.

وي ادامه داد: آنچه كه مهم است، اين است كه آمريكا و رژيم صهيونيستي گروه 14 مارس و شخصيت ها، رسانه هاي خبري آن، احزاب مختلف وابسته به آن و تمامي امكانات آن را در جهت نابودي حزب الله مطيع خود كرده است تا با تحقق هدف خود اين گروه را به قدرت برساند ولي نتيجه اين شد كه مقاومت باقي ماند ولي قدرت آنها در دولت از بين رفت.

 

دبيركل حزب الله لبنان اضافه كرد: آنچه را كه در گذشته به شكل مخفيانه با جفري فيلتمان و ميشل سيسون سفراي سابق آمريكا در بيروت گفته مي شد، امروزه به صورت علني گفته مي شود و نياز به استدلال ندارد. 

 

زمان انتشار : 1390-01-21