۱۳۹۷/۰۸/۰۹
۱۰:۱۸ ق٫ظ

اختتامیه چهارمین جشنواره انجمن بین‌المللی خط عربی دو روز پیش در قاهره برگزار شد. این انجمن با حضور ۲۶ کشور عربی و خارجی به مدت چهار روز و با حضور ۲۱۳ هنرمند برگزار شد. هنرمندان با ارائه تابلوهای خوشنویسی خود با یکدیگر به رقابت پرداختند.

پاکستان، تایلند و مصر جوایز جشنواره «خط عربی» را از آن خود کردند

به گزارش الأمه:

محمد بغدادی، مدیر این انجمن در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «این اقدام در راستای مقابله با تلاش‌هایی است که سعی در نابودی هویت ما دارد. براساس گزارش یونسکو که سال‌ها پیش منتشر شد، ۱۱۸ زبان در معرض خطر انقراض قرار دارند که زبان عربی یکی از آنهاست».
وی در این باره یادآور شد: «خط یکی از ارکان هویت عربی است و در جهان هیچ خطی جز خط عربی وجود ندارد که بتوان با آن تابلوهای کاملی به تصویر کشید. زبان و خط بال‌های دانش هستند و نوشتن یکی از ابزارهای فرهنگ و بال دوم زبان به‌شمار می‌رود».
محمد بغدادی در ادامه افزود: «تبدیل حروف به تابلوهای نقاشی هنری اقدامی مهم در حفظ میراث فرهنگی عربی در برابر تلاش‌های گروه‌های تروریستی برای از بین بردن هویت عربی است. ما مورد تهدید قرار گرفته‌ایم و زبانمان نیز در معرض خطر است و خط عربی یکی از راه‌های دفاع و مقابله با این خطر است».
محمد علی زاهد، هنرمند پاکستانی برنده جایزه خط ثلث جلی و خط نسخ شد. نستارا باصا از تایلند نیز جایزه خط جلی دیوانی را به خود اختصاص داد. مریم عبدالرحمن کافینج از تایلند نیز جوایز خط فارسی و خط رقعه را کسب کرد. اشرف حسن علی از مصر نیز برنده جایزه خط کوفی شد.
بغدادی در ادامه اظهار کرد: «طی ده سال اخیر شاهد توجه فزاینده به خط عربی بوده‌ایم، به طوری که نمایشگاه خط عربی مهمان افتخاری پنجاه و ششمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۰۴ بود. در این نمایشگاه خط عربی مورد استقبال مردم اروپا و آمریکا قرار گرفت، به طوری که اکنون تابلوهای خط عربی در حراجی‌های بین‌المللی با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد».
ایناس عبد الدایم، وزیر فرهنگ مصر نیز گفت: «جادوی خط عربی از مرزهای منطقه گذشته و از فضاهای ابتکارات بین‌المللی فراتر رفته‌است».


منبع: شرق الاوسط