۱۳۹۷/۰۷/۲۵
۲:۴۰ ب٫ظ

روز گذشته چهارمین کنفرانس جهانی فتوا توسط دارالافتاء مصر و با مشارکت گروه هایی از مفتیان، علما و مؤسسات دینی بیش از ۷۳ کشور جهان در مصر آغاز به کار کرد.

چهارمین کنفرانس جهانی فتوا در مصر آغاز به کار کرد

به گزارش الأمه:

 روز گذشته چهارمین کنفرانس جهانی فتوا توسط دارالافتاء مصر و با مشارکت گروه هایی از مفتیان، علما و مؤسسات دینی بیش از 73 کشور جهان در مصر آغاز به کار کرد.

این کنفرانس با شعار "نوآوری در فتوا از نظریه تا اجرا" برگزار شد و تا سه روز ادامه خواهد داشت.

در نشست افتتاحیه این کنفرانس شیخ شوقی علام مفتی مصر، شیخ محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، شیخ مصطفی سیریچ رئیس علما و مفتی بوسنی و هرزگوین، شیخ احمد النور محمد مفتی چاد، شیخ یوسف ادعیس وزیر اوقاف و امور دینی فلسطین، شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان سخنرانی کردندو پس از نشست افتتاحیه دو نشست تخصصی با مشارکت مفتیان و علمای شرکت کننده درباره موضوع کنفرانس برگزار شد و نشستی نیز ویژه تنظیم میثاق جهانی فتوا برگزار شد.

 

مفتی چاد: نوآوری در فتوا از ضروریات امروز است

شیخ احمد النورمحمد الحلو مفتی چاد در سخنان خود در این کنفرانس گفت: این همایش در زمانی مهم و حساس برگزار می شود که جهان ما شاهد تحولات فراوانی است و برگزاری این کنفرانس می تواند برای ما راهگشا باشد.

شیخ احمد النورمحمد الحلو مفتی چاد

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت و حساسیت مسئله صدور فتوا توسط علما، در مورد دروغ بستن به خداوند و صدور فتواها و تحلیل ها و تحریم های بی اساس هشدار داد و تاکید کرد: علمای بزرگ پیش از ما در مورد پاسخ دادن به مسائل شرعی و صدور فتوا بسیار با احتیاط رفتار می کردند و در این زمینه  به نکات زیادی توجه می کردند.

مفتی چاد در مورد نوآوری در فتوا نیز گفت: کمترین چیزی که می توان در این زمینه گفت این است که نوآوری در فتوا از واجبات امت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد علما و مراکز اسلامی باید به جای سخت گیری و فراری دادن مردم به بشارت دادن و جذب مردم اهتمام داشته باشند که این همان صراط مستقیم است و البته مردم نیز در مسائل خود باید از اهل ذکر و اهل علم سؤال کنند.

 

مفتی سابق مصر: امت اسلام از جایگاه پیشتاز خود عقب مانده است

شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر در سخنان خود در این نشست گفت: ما در عصر کنونی بیش از هر چیز دیگری به تجدید و نوآوری نیازمندیم تا بتوانیم در شرایط موجود زندگی کرده و اهداف شریعت را محقق سازیم و از ترک نصوص قطعی نیز پرهیز کنیم و علاوه بر حفظ هویت خود بتوانیم با شرایط روز نیز همراه شویم و با تحولات زمانه تعامل خوبی داشته باشیم و البته این مسئله بسیار پیچیده و دشوار است.

وی افزود: امت اسلام از ادای نقش و جایگاه پیشتاز و تمدنی خود عقب مانده است و رهبری جهان را به افرادی سپرده که به تمدن از زاویه ای تنگ و مادی می نگرند و معنویت در دیدگاه آنها جایی ندارد.

مفتی سابق مصر تاکید کرد: نوآوری در فقه و فتوا در احترام به میراث علمی گذشتگان و قدردانی از تجربه علمی پیشینیان آغاز می شود، زیرا آنان با این تجربه توانستند تمدن موفق اسلامی را بنا کنند و در جهان تاثیرگذار باشند و دلها را به هم نزدیک کنند و به نظرات همدیگر احترام بگذارند به گونه ای که تمام تمدن ها بتوانند در کنار هم با مسالمت زندگی کنند.

وی افزود: البته نوآوری و ابداع با سختی ها و انتقادها همراه است و کسی که در این راه قدم بگذارد حتما نقد می شود، اما علما باید از این انتقادها با تکیه بر عقل و اجتهاد عبور کنند و فکر را با فکر پاسخ بدهند و دیگران هم باید نوآوری را بپذیرند، زیرا حرکت امت به سمت و سوی افق های جدید بدون نوآوری محقق نمی شود و از این رو نوآوری در شرع امری پسندیده است.

شیخ علی جمعه ادامه داد: ما نباید نوآوری ها و نظریات جدید را در نطفه خفه کنیم و نباید با صاحبان این نظریات مبارزه کنیم، بلکه باید با تکیه بر علم و شیوه صحیح این نظریات را بشنویم و نقد کنیم و نظریات مفید را بپذیریم.

 

عباس شومان: صدور فتوا نیازمند علم و تقوا و آشنایی با شرایط زمان است

عباس شومان نماینده سابق الازهر و دبیرکل هیئت علمای بزرگ الازهر در این کنفرانس گفت: فتوا مهارتی دشوار است و مسئولیتی مهم و حساس است که راسخون در علم از عهده آن بر می آیند، زیرا مفتی قرار است نظر خدای متعال و پیامبر (ص) را بیان کند و از این رو باید بداند که هرکسی به سادگی نمی تواند بر این منصب تکیه بزند زیرا این جایگاه نیازمند علم و ممارست و تجربه و آشنایی با احوالات مردم و عرف ها و شرایط عصر است.

وی در ادامه سخنان خود به بیان شرایط اخلاقی و علمی تصدی جایگاه افتاء پرداخت و به ویژگی هایی همچون تقوا و پرهیز از اشتیاق به صدور فتوا و دوری از هوا و هوس و تعصب بیجا و تحصیل علوم و مقدمات صدور فتوا و آشنایی با احوالات مردم و شرایط زمان و مکان اشاره کرد.

 
 
منبع: حوزه نیوز