۱۳۹۷/۰۲/۲۹
۴:۳۱ ب٫ظ

اگر قرار بود ميان دو گروه يهود و عرب در فلسطين توازني دموگرافيك ايجاد شود، مطمئنا ميان انگليسي‌ها و هندو‌ها يا ميان سفيدپوستان و سياه‌پوستان در دوره آپارتايد پيش از اين ايجاد شده بود.

کتاب «امتی با رمز فلسطین» اثر سردبیر لوموند

در گفتگوي خبري خبرگزاري ميدل ايست‌اون‌لاين با «آلان گريچ» سردبير مجله لوموند فرانسه سه‌شنبه هفته گذشته، وي در مورد كتاب اخير خود با عنوان «امتي با رمز فلسطين» صحبت كرد. به گفته او: «مسئله فلسطين، داستان ملتي است كه در چنگال استعمار و اشغال قرار گرفته و امروزه به نام حق سكونت يهود، صورت مسئله به كلي حذف شده است». آلان گريچ كه خود يهودي‌الاصل مي‌باشد، كتاب‌هايي ديگر نيز در اين رابطه دارد از جمله كتاب «اسرائيل- فلسطين، حقائقي از اختلاف آنان» . وي در اين گفتگو به مقايسه استعمار فلسطين با استعمار دهه پنجاه الجزاير و آفريقاي جنوبي مي‌پردازد و به اين موضوع اشاره مي‌كند كه: « در اين مقايسه يك نكته حائز اهميت است كه چرا جريان استقلال‌گرايي كشورهاي مستعمره فرانسه و انگليس همچون الجزاير و آفريقاي جنوبي، به تاييد و حمايت نخبگان اروپايي‌ همچون جان پل سارتر  رسيد،‌اما هيچگاه هيچ دانشمند و تحليل‌گر غربي را نمي‌بينيم كه به صراحت بخواهد از حقوق مردمان آواره فلسطيني دفاع در مقابل اشغال سرزمين‌شان دفاع كند». گريتچ با بيان آنكه فهم درست مسئله فلسطين،‌ نياز به مطالعه دقيق تاريخ استعمار اروپا دارد، ادامه مي‌دهد: «فلسطين،‌ آخرين و مشكل‌ترين حلقه از استعمارهاي زنجيره‌اي قرن بيستم است كه تاكنون نيز مجامع بين‌المللي، هيچ راه حلي براي آن نيافته‌اند».

مسئله دومي كه گريتچ بدان مي‌پردازد، موضوع امكان وجود دو دولت اسرائيلي، فلسطيني يا يك دولت واحد است. به اعتقاد وي اگر قرار بود ميان دو گروه يهود و عرب در فلسطين توازني دموگرافيك ايجاد شود، مطمئنا ميان انگليسي‌ها و هندو‌ها يا ميان سفيدپوستان و سياه‌پوستان در دوره آپارتايد پيش از اين ايجاد شده بود. دولت واحدي كه امروزه از آن در قدس ياد مي‌كنند، دولتي است با حدود ده ميليون شهروند فلسطيني درجه دو و حداكثر پنج ميليون شهروند درجه يك يهودي كه دولتمردان نيز تمام يهودي هستند، بنابراين حتي فكر كردن به چنين دولتي بيشتر به يك شوخي نزديك‌تر است.

كتاب فرانسوي امتي با رمز فلسطين به دليل شهرت نويسنده آن و اهميت موضوع، به يكي از پرفروشترين كتاب‌هاي ماه گذشته جهان تبديل گشته، به طوري كه تنها شصت‌هزار نسخه از آن در سرزمین‌های اشغالی قدس فروش رفته است.

زمان انتشار : 1390-01-01