۱۳۹۷/۰۲/۱۴
۹:۳۳ ق٫ظ

عبدالکریم خلیفه: عنوان این دور مجمع از حوادث اخیر جهان عرب الهام گرفته شده است. انقلاب‌های مسالمت‌آمیزی که با آرمان‌ها و خواسته‌هایی یکسان شکل گرفته بود و همگی خواهان از بین رفتن نظام‌های فاسد بودند. رژیم‌هایی که کرامت، عزت، مساوات و برابری، عدالت و آزادی را از این مردم سلب کرده

آتشفشان انقلاب‌های عربی

مجمع زبان‌ عربی اردن دور جدید خود را با عنوان «زبان عربی و اتحاد امت» آغاز کرد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، بیست و نهمین دور از مجمع زبان عربی در اردن امسال با موضوع «زبان عربی و اتحاد امت» شروع به کار کرد.

هشت موضوع در این دور از مجمع مذکور مورد نظر است که شامل موارد زیر می‌شود:

زبان عربی، امنیت ملی، استقرار سیاسی، نقش زبان عربی در قانون و قضا، تاثیرات آموزش زبان‌های خارجی، آموزش درس‌های دانشگاهی به زبان‌های خارجی و تاثیرات آن، ابداع و اوضاع زبان عربی در عصر جهانی شدن.

تاثیر رسانه‌ها در میزان ادای درست و یا نادرست کلمات و عبارات عربی، نقش زبان عربی در ساخت جامعه‌ای بهتر و ارتقای سطح زندگی، نقش مجامع رسمی و اجتماعی در خدمت به زبان عربی و اهمیت و نقش فرهنگ لغت الکترونیکی زبان عربی از دیگر موضوعات مورد بحث در این مجمع خواهد بود.

عبدالکریم خلیفه رئیس این مجمع در مراسم افتتاحیه گفت عنوان این دور از مجمع از حوادث اخیر جهان عرب الهام گرفته شده است. انقلاب‌های مسالمت‌آمیزی که با آرمان‌ها و خواسته‌هایی یکسان شکل گرفته بود و همگی خواهان از بین رفتن نظام‌های فاسد بود. رژیم‌هایی که کرامت، عزت، مساوات و برابری، عدالت و آزادی را از این مردم سلب کرده بود.

او در ادامه سخنانش انقلاب های جهان عرب را به آتشفشان‌ شبیه دانست و گفت انقلاب‌های مردمی آتشفشان‌هایی بودند که توانستند با قدرت هر چه تمامتر رژیم‌های فاسد و مستبد حاکم را سرنگون کنند. برخی از انقلاب‌ها هنوز روشن و زنده هستند و برخی دیگر رو به خاموشی گذاشته‌اند.

خلیفه تاکید کرد که مردم جهان عرب بار دیگر به روزهای سابق بازنخواهند گشت و هیچ کس هم قدرت آن را ندارد که مسیر تاریخ را تغییر دهد. او درمورد نتیجه و حاصل این انقلاب‌ها توضیح داد، نباید فکر کنیم به زودی می‌توان از ثمره این انقلاب‌ها بهره‌مند شد. چرا که این زلزله‌ها باز هم ادامه خواهند داشت و فاسدان و ظالمان به راحتی از میدان خارج نخواهند شد.

از دیگر نکاتی که خلیفه به آن اشاره داشت مسئله جهانی شدن بود. او در این زمینه گفت جهانی شدن مردم عرب، زبان و فرهنگشان را تهدید می‌کند و از آن‌ها افرادی با تفکرات غربی می‌سازد.

 

زمان انتشار : 1391-01-29