۱۳۹۷/۰۸/۲۱
۶:۱۷ ب٫ظ

مجموعه‌ای مفقوده از داستان‌های کوتاه «نجیب محفوظ» نویسنده فقید مصری و برنده جایزه نوبل ادبیات در منزل دخترش پیدا شد.

آثار مفقوده برنده مصری نوبل ادبیات پیدا شد

به گزارش الأمه:

 «محمد شعیر» روزنامه نگار مصری 50 داستان‌ کوتاه دست نویس نجیب محفوظ را در منزل «ام کلثوم» دختر وی پیدا کرد. 
اگرچه برخی از داستان‌های محفوظ در زمان حیاتش در نشریات مختلف منتشر شد اما 18 داستان این نویسنده تاکنون در هیچ نشریه‌ای به چاپ نرسیده است. 
براساس اعلام «ساقی بوکس» ناشر انگلیسی که قرار است داستان‌های کوتاه محفوظ را به زبان انگلیسی منتشر کند، این آثار مملو از سناریوهای اسطوره‌ای و شخصیت پردازی‌های خاص است. 
محفوظ که نویسنده 34 رمان و بیش از 350 داستان کوتاه است، در سال 1988 جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد.
هیات منصفه نوبل از وی به عنوان نویسنده ای یاد کرد که در طول دوران کاری خود، هنر داستان سرایی را در جهان عرب خلق کرد که برای همه نوع انسانی مناسب است. 
قرار است این مجموعه کشف شده از آثار محفوظ 11 دسامبر 2018 (20 آذر سال جاری ) به زبان عربی و پاییز آینده به زبان انگلیسی منتشر شود.
این نویسنده مصری در سال 1994 دوران سختی را سپری کرد. وی در آن سال به دلیل تهدید به مرگ تحت محافظت پلیس قرار گرفت با این حال در همان زمان در مقابل منزلش در قاهره هدف حمله افراد مسلح به سلاح سرد واقع شد.
وی از آن حادثه جان سالم به در برد اما اعصاب دست راستش صدمه دید و از آن پس بیش از چند دقیقه در روز قادر به نوشتن نبود و در نتیجه اکثر داستان‌های کوتاهش را اهدا کرد. 
وی دهه آخر عمرش را به نگارش داستان‌های کوتاه اختصاص داد. هنوز مشخص نیست که آثار کشف شده قبل از آن حمله نوشته شده است یا پس از آن.
محفوظ محبوب‌ترین رمان نویس جهان عرب بود که در سال 2006 در سن 94 سالگی چشم از جهان فرو بست. 

 

منبع: ایرنا