۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۸:۳۶ ب٫ظ

«محسن الامین» دانشمندی کوشا، فقیهی با نگاهی معاصر، پژوهشگری برتر، نویسنده‌ای توانا و همچنین رهبر یک جنبش علمی و نظری بزرگ بود که در زمان حیاتش مردم برای او ارزش و احترام والایی قائل بودند. کارهای مهم این شخصیت دینی و علمی تا به امروز دارای اهمیت می‌باشند و کماکان کتاب‌ها و گفته‌ه

آشنایی با شخصیتی به نام «محسن الامین»

به نقل از سایت خبری المنار «محسن الامین؛ دانشمند مجتهد و جنبش اصلاحی وی» عنوان کتاب جدید دکتر عبدالمحید زراقط می‌باشد که در سلسله کتاب‌های مربوط به چهره‌های برتر اندیشه و تفکر جهان اسلامی، توسط مرکز رشد و شکوفایی اسلامی به چاپ رسیده است.

در مقدمه ناشر این کتاب، درباب شخصیت والای «محسن الامین» آمده است: او یکی از چهره‌های برتر اندیشه و تفکر در جهان اسلام بود که زندگی خود را وقف ایجاد اصلاحات اسلامی در سیاست و جامعه کرد. تعلیم و تربیت زن، آزادی اندیشه، وحدت مسلمانان، تاریخ، اعتقادات مسلمانان، فقه و حتی ادبیات عرصه‌های مختلفی بودند که وی در آن‌ها حضور پیدا کرد و کوشید که این موارد را در مسیر درست خود قرار دهد.

در مقدمه مولف این کتاب نیز برای معرفی این شخصیت جهان اسلام آمده است: «محسن الامین» دانشمندی کوشا، فقیهی با نگاهی معاصر، پژوهشگری برتر، نویسنده‌ای توانا و همچنین رهبر یک جنبش علمی و نظری بزرگ بود که در زمان حیاتش مردم برای او ارزش و احترام والایی قائل بودند. کارهای مهم این شخصیت دینی و علمی تا به امروز دارای اهمیت می‌باشند و کماکان کتاب‌ها و گفته‌هایش در زمینه‌های مختلف علمی، اجتماعی و تربیتی منبع ارزشمندی برای مراجعه بشمار می‌رود.

کتاب نامبرده در واقع تلاشی است برای شناساندن این شخصیت دینی و علمی که با نگاه به دوره زندگی، شخصیت و جنبش وی همراه است. جنبش اصلاح‌طلبانه‌ای که «محمد الامین» به آن معتقد بود، بر پایه‌های اسلام استوار بود و مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و فکری را در زیر چتر خود قرار می‌داد. او می‌کوشید تا به مردم بیاموزاند که چگونه می‌توان راه‌های بیداری در جامعه‌ را از دین مبین اسلام دریافت کرد. راهی که براساس ارزش‌های اسلامی پا گرفته است و صرفا ثمره رابطه با جهان غرب نمی‌باشد و از آن جا که از دل جامعه برخاسته است و با دین استواری گره خورده، به راحتی مشکلات را در جامعه و سیاست ردیابی می‌کند و می‌تواند برای آن راه‌حلی درنظر بگیرد.

از ویژگی بارز و مهم جنبش اصلاح طلب «محمد الامین» کاربردی بودن و استقلال آن از دولت و حکومت بود که شیوه‌های خود را از مکتب اهل بیت (ع) می‌گرفت و این خاندان را الگوی برتر رهبری می‌دانست.

این کتاب همچنین در فصول هشتگانه خود به مشکلات دوره این شخصیت دینی و علمی نیز اشاره دارد.

 http://www1.almanar.com.lb/adetails.php?fromval=1&cid=41&frid=41&eid=264839

 

زمان انتشار : 1391-04-19