۱۳۹۷/۱۲/۰۶
۲:۵۲ ب٫ظ

مرحله مقدماتی مسابقات بین‎المللی قرآن الازهر به همت هیئت علمای ارشد الازهر در قاهره آغاز شد.

آغاز مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن الازهر

به گزارش الأمه:

مرحله مقدماتی مسابقات بین‎المللی قرآن الازهر مصر از چهارم اسفندماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی الازهر در شهرک «نصر» قاهره کار خود را آغاز کرد.

شرکت‌کنندگان در این مسابقه به سؤالاتی درباره حفظ، تلاوت و تجوید که از بانک سؤالات الکترونیک انتخاب می‎شود پاسخ می‌گویند.

کمیته داوری این مسابقات از سه داور مورد تأیید کمیته بازنگری مصحف وابسته به الازهر است که هر کدام به صورت مستقل به ارزیابی متسابقان می‌پردازند.

مرحله مقدماتی این مسابقات ویژه شرکت‌کنندگان مصری در ماه‎های جمادی‌الآخر و رجب و مرحله مقدماتی شرکت‌کنندگان خارجی در روزهای ۱۵ لغایت ۲۲ شعبان مصادف با اول لغایت هشتم اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود.

مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن الازهر نیز در روزهای ۲۳ لغایت ۲۸ شعبان مصادف با نهم لغایت ۱۴ اردیبهشت ماه برگزار شده و نفرات برگزیده در مراسم جشن سالانه الازهر، که در روز ۲۲ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، تجلیل می‌شوند.

یادآور می‌شود بیسش از ۱۲۰۰ شرکت‌کننده از داخل مصر در رشته‌های پنج‌گانه این مسابقات شرکت کرده‌اند که به سه نفر برتر هر سطح جوایز مادی ارزشمندی اهدا خواهد شد و از ۱۰ نفر برتر هر سطح نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.

رشته‌های پنجگانه این مسابقات عبارت است از: سطح نخست شامل حفظ کل قرآن همراه با تجوید و ترتیل به قرائات متواتر دهگانه کبری به همراه حفظ متن «طیبة النشر فی القرائات العشر»، سطح دوم شامل حفظ کل قرآن کریم به همراه تجوید و ترتیل به قرائات ده‌گانه متواتر صغری و متن‌های «حرز الآمانی و وجه التهانی فی القرائات السبع» و «الدرة المضية فى القراءات الثلاث المرضية» است.

سطح سوم شامل حفظ کل قرآن کریم به همراه تجوید و ترتیل به قرائات متواتر هفتگانه به روش شاطبیة به همره حفظ متن «حرز الأمانى ووجه التهانى فى القراءات السبع (الشاطبية)» و شناخت معانی قرآن از کتاب «غريب القرآن» نوشته ابن قتيبة، سطح چهارم شامل حفظ کل قرآن کریم به همراه تجوید و ترتیل به یکی از روایت‎های متواتر و آشنایی با تفسیر قرآن کریم از کتاب «تفسیر القرآن العظیم» نوشته ابن کثیر و حفظ دو متن «التحفة» و «الجزریة» و سطح پنجم شامل حفظ کل قرآن کریم به همراه تجوید و ترتیل به یکی از روایت‎های متواتر است.

این مسابقات در راستای نقش دینی و تبلیغاتی الازهر در ترویج قرائت‌های متواتر قرآن، کشف استعدادهای قرآنی و حمایت از آن‌ها، تشویق به حفظ و فهم قرآن و ترویج اندیشه‌ معتدل و میانه‌رو میان گروه‌های سنی جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود.

 

منبع: ایکنا