۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۸:۴۱ ب٫ظ

مهم‌ترین موضوعی که در این داستان‌ها دنبال می‌شود، نقد ارزش‌ها و عاداتی است که جامعه نویسنده بدون اندیشه و تنها به دلیل پیروی کورکورانه از اجداد خویش دنبال کرده. «لطیفه البصیر» به این جامعه، آینه‌ای می‌دهد تا بتواند تمام کاستی‌ها و عیوب خود را از نزدیک نگاه کند.

«آغوش» نقد عادات کور جامعه

«لطیفه لبصیر» داستان‌نویس مراکشی کتاب جدید خود را روانه بازار کرد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، مجموعه داستان‌های کوتاهی با نام «آغوش» از «لطیفه لبصیر» با شیوه‌ای طنز به نقد جامعه عربی می‌پردازد و ارزش‌های سست و بی‌بنیادی را که سالیان طولانی بر دوش مردم سنگینی کرده است را به شیوه خود به باد استهزا می‌گیرد.

این مجموعه داستانی در مقایسه با نوشته‌های پیشین این نویسنده از سبک و سیاق متفاوتی برخوردار می‌باشد که سری داستان‌های این مجموعه را هم از نظر شیوه نگارشی و هم از نظر موضوع برجسته می‌کند.  

این نویسنده مراکشی در کتاب اخیر خود داستان‌هایش را با استفاده از ناخودآگاه شخصی روایت می‌کند و به پیش می‌برد. اما دقت و نقد حساس نیز پایاپای این نوع روایت به پیش می‌رود و با نگاهی تیزبینانه تمام جزئیات و کاستی‌های جامعه را بیان می‌کند.

از دیگر نکات مهم و قابل تامل این مجموعه داستانی، می‌توان به نگاه متفاوت نویسنده اشاره کرد. «البصیر» اگرچه در این داستان‌ها به مسائل ریز و جزئی جامعه نگاه می‌کند، اما قدرت اندیشه به وی این امکان را داده است تا همین موارد به ظاهر ریز و جزئی را در کنار مسائل و معضلات بزرگ جامعه قرار بدهد. نویسنده با این کار خود به دقت مشکلات کوچک جامعه را ریشه‌یابی کرده است و آن‌ها را نه تنها کم‌ارزش که هم‌سنگ و هم‌پای دیگر معضلات جامعه دانسته است.

مهم‌ترین موضوعی که در این داستان‌ها دنبال می‌شود، نقد ارزش‌ها و عاداتی است که جامعه نویسنده بدون اندیشه و تنها به دلیل پیروی کورکورانه از اجداد خویش دنبال کرده است. وی به این جامعه، آینه‌ای می‌دهد تا بتواند تمام کاستی‌ها و عیوب خود را از نزدیک نگاه کند.

قالب‌های طنز و شکل‌های کاریکتاتوری با مفاهیم و نشانه‌های مختلف در این کتاب هریک راهی بوده است که «البصیر» بتواند با استفاده از آن‌ها، تمام کوشش خود را به عنوان یک نویسنده برای تغییر جامعه خویش به کار ببرد.

رابطه میان زن و مرد، رابطه مادر و فرزند، ارزش عشق و رابطه انسان با مکان از مضامین متفاوتی است که داستان‌های کتاب «آغوش» با خود برای خواننده به ارمغان می‌آورند.

 http://aljazeera.net/news/pages/04fa947c-ca9a-4ed3-99fc-2179f31557c4

 

زمان انتشار : 1391-04-20