۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۶:۲۸ ب٫ظ

يك محقق بحريني و استاد دانشگاه در انگليس گفت كه به دليل ناتواني در مهار بحران بحرين و اين كه آمريكا اطمينان دارد كه منامه در دراز مدت آرام نخواهد بود؛ واشنگتن تصميم گرفته است تا ناوگان پنجم خود را از بحرين به اردن منتقل كند.

آمریکا ناوگان پنجم خود را به اردن منتقل می کند

كريم المحروس " در گفت وگو با شبكه خبري العالم، با بيان اين كه بحرين جز با سرنگوني رژيم حمد بن عيسي آل خليفه آرام نخواهد شد؛ افزود: در چنين شرايطي آمريكايي ها دو گزينه پيش رو دارند يا اينكه از سرنگوني رژيم آل خليفه حمايت و يا اين كه به بقاي آنها كمك كنند.

وي اظهار داشت: ماندن آل خليفه بر مسند قدرت به معناي ادامه ناآرامي در منطقه خليج فارس در درازمدت خواهد بود.

ناوگان پنجم آمريكا در بحرين وظيفه حفظ و حراست از منافع واشنگتن در خليج فارس، درياي عمان،درياي سرخ و خليج عدن را بر عهده دارد.ناوگان پنجم مانند بسياري از پايگاه هاي نيروي دريايي آمريكا شامل ملوانان،تفنگداران،خلبانان،ستاد فرماندهي وكارمندان بخش هاي مختلف است.

اسكله اين ناوگان كه در بخش غربي شهر منامه پايتخت بحرين قرار دارد به طور معمول پذيراي 2 الي 4 ناوشكن در آن واحد است و حدود 10 ناوچه نيز در آن پهلو مي گيرند.تعدادي شناور تندرو هم در آن حضور دارند.

در جوار آن نيز يك فرودگاه نظامي براي فرود هلي كوپترها و هواپيماهاي نيروي دريايي آمريكا وجود دارد.ناوشكن هاي موجود در آن از نظر ظاهري به ناوشكن جماران ايران شباهت نسبي دارند در عين حال از سامانه هاي موشكي،پدافندي وجنگ الكترونيك بسيار پيشرفته برخوردارند.

بيشتر ناوها به گشتزني در محدوده آب هاي بين المللي خليج فارس و غير سرزميني ايران مي پردازند و بقيه معمولا به صورت ذخيره در اسكله پنجم بحرين مي مانند.

در ادامه اين مصاحبه، محقق و استاد دانشگاه انگليس، آمريكا را به دخالت گسترده در امور داخلي بحرين متهم كرد و گفت: سركوب اعتراضات و دستگيري هاي اخير در بحرين براساس تصميمات داخلي يا منطقه اي نيست بلكه براساس اراده آمريكايي ها انجام مي شود.

محروس تصريح كرد: به نظر مي رسد آمريكا تلاش مي كند تا كشورهاي منطقه از جمله ايران و عراق را در زمينه امور مرتبط با استراتژي نظامي تحريك كند.

وي گفت: همچنين اين كشور به عربستان كمك مي كند تا نقش بيشتري را در منطقه ايفا نمايد. آمريكا از سوي ديگر كشورهاي منطقه به ويژه اعضاي شوراي همكاري خليج فارس را تحت فشار قرار مي دهد تا در زمينه هاي مختلف از جمله امنيتي، نظامي و اقتصادي با يكديگر متحد شوند.

اين پژوهشگر بحريني تماس تلفني باراك اوباما رييس جمهور آمريكا با شيخ حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين و درخواست از وي براي ايجاد اصلاحات در كشور را بي اهميت دانست و اظهار داشت: خشونت نيروهاي بحريني در برخورد با مردم اين كشور دليل عدم جديت واشنگتن در بيان اين درخواست هاست.

محروس احتمال داد در تماس تلفني اوباما با آل خليفه نه تنها مسايل داخلي اين كشور بلكه مسايل منطقه اي نيز بررسي شده است زيرا آمريكايي ها به اين نتيجه رسيده اند كه بايد از موضوع بحرين در زمينه مسايل منطقه اي ازجمله تحت فشار قرار دادن ايران استفاده كرد تا تهران مجبور شود از برخي حقوق منطقه اي خود دست بردارد و نيز اين امر تلنگري براي دولت عراق باشد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01