۱۳۹۷/۰۲/۲۹
۴:۳۶ ب٫ظ

وقتی شما بازیگری را که سال‌ها در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی عربی و اسلامی بازی می‌کرد، ناگهان در یک فیلم هالیوودی مشاهده کنید، ناخودآگاه نقش او را می‌پذیرید و سخنان و بازی او بر ذهن و رفتار شما اثر خواهد گذاشت.

آنچه مسلمانان را برای حضور در هالیوود مجاب می‌کند

موسسه انتشاراتي دارالفكر دمشق هفته گذشته كتابي با عنوان «عوارض هاليوود؛ آنچه مسلمانان را براي حضور در تلويزيون‌هاي جهان مجاب مي‌كند» منتشر كرده است. نويسنده اين كتاب دكتر احمد دغدوش است كه با نگاهي واقع‌گرايانه و گزارشي به دور از شعار و جملات احساسي، وضعيت حضور اعراب و مسلمانان در هاليوود پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر را مورد بررسي قرار مي‌دهد. نويسنده به طرح چند سوال كليدي مي‌پردازد كه جواب آنها را در چند مصاحبه با كارشناسان، سينماگران و اساتيد دانشگاهي جويا مي‌شود. سوال اساسي اين كتاب چرايي بهره‌گيري گسترده از مسلمانان در فيلم‌هاي دهه اخير هاليوود است. اسعد طه تهيه كننده و كارگردان فيلم‌هاي سينمايي، در اين كتاب با اشاره به چند آمار و ارقام، حضور مسلمانان را در هاليوود بسيار چشمگير مي‌داند كه بيشتر آنان نه براي تحصيل علوم سينمايي، بلكه تنها براي بازي و حتي سياه‌لشكري به آنجا سفر كرده‌اند. محمد بايزيد ديگر كارگردان سينمايي ميهمان اين كتاب كه فيلم صلاح‌الدين ايوبي مهمترين اثر سينمايي اوست، با نگاهي به فيلم‌هاي تاريخي هاليوود و بهره‌گيري از كارشناسان به ظاهر مسلمان، نوعي جريان انحرافي در تاريخ اسلام را در هاليوود ثابت مي‌كند. بایزید می‌گوید: «دقت نظر کارگردانان هالیوودی به تاریخ و ادبیات کهن اسلامی بسیار عجیب است. آنان می‌خواهند فرهنگ و تمدن ما را در برابر فرهنگ و تمدن غرب قرار دهند و یکی را سرکوب و دیگری را محبوب و ارزشمند جلوه دهند». دكتر عمار النهار مورخ و استاد دانشگاه نيز در اين كتاب دلايل گرايش هاليوود به جذب مسلمانان و اعراب براي بازي در فيلم‌هاي پس از 11 سپتامبر را بررسي مي‌كند. او معتقد است كه هاليوود با يك بازي رواني، براي توجيه انديشه‌هاي انحرافي خود، بازيگران مطرح مسلمان را در مقابل چشمان تماشاگر قرار مي‌دهد تا نوعي احساس پذيرش دروني در درون آنها ايجاد كند. النهار می‌گوید: «وقتی شما بازیگری را که سال‌ها در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی عربی و اسلامی بازی می‌کرد، ناگهان در یک فیلم هالیوودی مشاهده کنید، ناخودآگاه نقش او را می‌پذیرید و سخنان و بازی او بر ذهن و رفتار شما اثر خواهد گذاشت».

كتاب عوارض هاليوود بر اساس اظهار نظر مدير انتشارات دارالفكر كتابي ارزنده شناخته شده كه بررسي و طرح موضوعات آن در سطح دانشگاه‌هاي كشورهاي اسلامي بسيار لازم و ضروري است. 

زمان انتشار : 1390-01-01