۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۲:۴۹ ب٫ظ

بی‌شک این اتفاق باید بیفتد. اما گویا پیکره کشورهای عربی پس از سازش‌نامه سایسکو پیکو دیگر رمقی برای تغییر در خود نمی‌بیند. از همان روزگار کشورهای عربی دائم در ترس چاقوی برنده تقسیم و انحلال کشورهایشان به بخش‌های کوچکتر بسر می‌برد.

آیا باید در الجزایر نیز انقلاب روی بدهد؟

به نقل سایت سانا، گویا اخیرا روزنامه گاردین چاپ انگلیس مطلبی درمورد بهار عربی در الجزایر به چاپ رسانده است. گاردین با اشاره به فقر گسترده و فساد در الجزائر این پرسش را مطرح نموده است که چرا با وجود این مشکلات اساسی در زندگی مردم، انقلاب در قسمت از جهان عرب روی نمی‌دهد.

در این روزنامه همچنین گفته‌های نخست وزیر الجزائر آمده است که به عدم امنیت در انتخابات اشاره دارد و می‌گوید: تغییر در ساختار دولت الجزائر برابر با بازگشت به آشفتگی و خشونت‌های دهه هفتاد می‌باشد. متاسفانه مردم به ندرت انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور دارند و سیاستمداران نیز با رای خود افراد مورد نظرشان را وارد پارلمان می‌کنند.

سایت سانا با تایید لزوم انقلاب در الجزائر در پاسخ به پرسش آیا باید در الجزائر انقلابی روی بدهد؟ می‌نویسد: بی‌شک این اتفاق باید بیفتد. اما گویا پیکره کشورهای عربی پس از سازش‌نامه سایسکو پیکو دیگر رمقی برای تغییر در خود نمی‌بیند. از همان روزگار کشورهای عربی دائم در ترس چاقوی برنده تقسیم و انحلال کشورهایشان به بخش‌های کوچکتر بسر می‌برد.

سازش نامه سایکس _ پیکو بر پایه سازش سری سال 1916 میان دولت‌های پادشاهی متحد بریتانیای کبیر، ایرلند و فرانسه بود. امپراتوری روسیه نیز با ایشان هم‌رای بود تا منطقه نفوذ و کنترل شایسه‌ای پس از سرنگونی احتمالی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول به دست بیاورد.

سانا در ادامه می‌نویسد: بله انقلاب باید در الجزائر نیز روی بدهد. اما چه چیز باعث شده است که روزنامه انگلیسی گاردین نگران احوال مردم الجزائر بشود؟ چگونه است که کشورهای غربی و اروپائی که هیچ گاه در زمینه مسائل کشورهای عربی با هم به تفاهم نمی‌رسیدند، اینک مطمئن هستند که انقلاب می‌بایست بدون تردید و با سرعت در الجزائر نیز به وقوع بپیوندد؟

نکته ظریفی که سایت خبری سانا از میان گفته‌های روزنامه گاردین می‌یابد و آن را توضیح می‌دهد، اندیشه تقسیم کشورهای عربی است. این سایت می‌نویسد: مطالب نوشته شده درمورد لزوم روی دادن انقلاب در الجزائر که در روزنامه گاردین به چاپ رسیده است، باید ربطی با گفته‌های اخیر برنار لیفی صاحب‌نظر فرانسوی داشته باشد. لیفی که یک فرانسویی یهودی است، چند وقت پیش درمورد الجزائر گفته بود که بهار عربی باید به الجزائر نیز برسد. همچنین سایت اینترنتی مشهور «دیفوس ایبدات» نیز به نشر تصاویری پرداخته است که پرده از روی تصمیمات جدید ایالات متحده آمریکا و انگلستان برمی‌دارد.

 

زمان انتشار : 1391-03-02