۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۱:۰۵ ق٫ظ

تايلند با پديده اي بي سابقه در تاريخ سياسي اين كشور در آستانه انتخابات سوم جولاي، مواجه شده كه مي تواند رقابت هاي انتخاباتي سال جاري را شكل دهد.

اتحاد سرخ جامگان تایلندی پدیده ای بی سابقه درتاریخ این کشور معرفی شد

به نقل از شبكه تلويزيوني 'الجزيره'، اتحاد غير رسمي يك حزب سياسي مخالف با جنبش اعتراضات خياباني در تايلند مي تواند سرنوشت رقابت هاي انتخاباتي سال جاري را در اين كشور آسيايي رقم زند.

'پيچ پونگساوات' متخصص علوم سياسي دانشگاه 'چولالونگكورن' در بانگوك پايتخت تايلند در همين خصوص افزود: ما هرگز در جريان مبارزات انتخاباتي شاهد چنين ائتلافي از جنبش اعتراضات خياباني و جريان هاي اصلي سياسي نبوده ايم.

وي در ادامه با اشاره به سرخ جامگان معترض كه از زمان اعلام موجوديت و حضور خود در سال 2008 نظام سياسي محافظه كارانه اين كشور پادشاهي واقع در جنوب شرق آسيا را به چالش كشيده اند، افزود: اين ائتلاف همچنان بزرگتر و قدرتمند تر مي شود و بيش از پيش مصمم .

به گفته اين كارشناس و متخصص علوم سياسي دانشگاه بانگوك، اين افراد هرگز تسليم نمي شوند و هرگز مبارزه خود را در مسير دستيابي به حقيقت و عدالت متوقف نخواهند كرد.

بر اساس اين گزارش، اولين نشانه هاي شكل گيري چنين اتحادي در تاريخ نوزدهم ماه مي كاملا مشهود بود چرا كه در اين روز 26 حزب سياسي كار ثبت نام از كانديداهاي انتخاباتي خود را آغاز كردند.

اين امر آغاز جديدي بود با اين پيام كه سرخ جامگان تايلندي كه در ميان جمعيت شهرنشين و طبقه كارگر روستايي از محبوبيت زياد و قابل ملاحظه اي برخوردار هستند، بار ديگر به خيابان هاي بازگشته اند.

به گزارش الجزيره، نوزدهم ماه مي اولين سالگرد نمايش قدرت خونبار دولت تايلند بود چرا كه يك سال پيش در چنين تاريخي نيروهاي تايلندي به محل استقرار سرخ جامگان در تقاطع 'راتچاپراسانگ' وارد شدند.

سرخ جامگان تايلندي به منظور نشان دادن اعتراض خود به دولت اين كشور از اواسط ماه آوريل سال 2010 ميلادي در اين مكان تجمع كرده بودند.

سرخ جامگان در آن سال موفق شدند تا حدود يكصد و پنجاه هزار حامي و طرفدار را به سوي خود جذب كنند اما در نهايت زماني كه ارتش تا دندان مسلح تايلند وارد معركه شد، شكست سختي را متحمل شدند.

به گزارش گروه هاي فعال حقوق بشر، در جريان ناآرامي ها و اعتراضات سال گذشته تايلند حدود 84 شهروند غيرنظامي اين كشور در ميان 91 تن از افرادي بودند كه در طول ماه هاي آوريل تا مي، قرباني سركوب خشونت آميز معترضان اين كشور شدند.

گفته شده است كه در جريان اين درگيري ها، نيروهاي ارتش تايلند نيز 7 تن را از دست دادند.

به گفته 'براد آدامز' مدير بخش آسيايي ديده بان حقوق بشر: در يك نگاه ساده چنين تصويري در مقابل چشمان ما شكل مي گيرد كه نيروهاي دولتي معترضان را مورد هدف قرار مي دادند و نيروهاي شبه نظامي نيز سربازان ارتش را هدف قرار مي دادند اما در اين ميان هيچ كس پاسخگو نبود.

به گفته وي كساني كه در جريان ناآرامي هاي سال گذشته تايلند جان خود را از دست داده و يا زخمي شدند، مستحق وضعيت بهتري بودند.

مدير بخش آسيايي ديده بان حقوق بشر در ادامه افزود: دولت تايلند بايد تضمين دهد كه عاملان چنين خشونت هايي را در هر دو طرف درگيري تحت بازجويي و محاكمه قرار دهد.

بر اساس اين گزارش، سرخ جامگان تايلندي اعتراضات خود را متوجه دولت 'آبهيسيت وجاجيوا' نخست وزير اين كشور قرار داده بودند.

حزب دمكرات وجاجيوا در حال حاضر به شدت از جانب حزب مخالف موسوم به 'پو تاي' به چالش كشيده شده است و انتظار مي رود كه حزب مخالف از خشم عمومي مردم نسبت به دولت نهايت استفاده را ببرد و در همين راستا روابط عميقي ميان سياست مداران حزب پوتاي و جنبش سرخ جامگان شكل گيرد.

همچنين تصور مي شود كه يك جريان ديگر نيز در اين ميان از جانب تاكسين شيناواترا نخست وزير سابق و فراري تايلند دو جريان نامبرده را مورد حمايت سياسي قرار دهد.

نخست وزير سابق به دنبال يك كودتاي نظامي در سپتامبر سال 2006 ميلادي از قدرت كنار گذاشته شد.

از عمده ترين دلايل محبوبيت تاكسين شيناواترا در ميان سرخ جامگان تايلندي مي توان به سياست هاي خلاقانه وي در زمينه از بين بردن بدهي هاي تايلند، ارائه خدمات درماني و ارتقا وضعيت و جايگاه اقتصادي كشورش در طول مدت 5 سال رياست جمهوري او اشاره كرد، سياست هايي كه اكنون حزب پو تاي وعده داده است كه دنباله رو آنها خواهد بود

 

 

زمان انتشار : 1390-01-12