۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۴:۲۱ ب٫ظ

لمیس اسحاق: ما می‌دانستیم که موضوع اساسی فلسطین است. اما تصمیم گرفتیم که نمایشی شخصی درمورد زندگی مردم عادی فلسطین بنویسیم. داستانی کلی که بدون تکرار مسئله اشغال تصویری را به بیننده القا کند و به وی این اجازه را بدهد که داستان را در ذهن خویش کامل کند.

اجرای اولین نمایش فلسطینی در بزرگترین خیابان آمریکا

اولین نمایش فلسطینی در یکی از بزرگترین خیابان‌های‌ ایالت متحده آمریکا اجرا می‌شود.

به نقل از روزنامه اینترنتی الشرق الاوسط این روزها خیابان برودوای آمریکا شاهد حضور یک گروه نمایش فلسطینی است. برودوای بزرگترین خیابان آمریکایی است که در آن کارهای هنری و نمایشی اجرا می‌شود. اینک حضور یک گروه هنری فلسطینی در این خیابان که پیش از این شاهد نمایش‌های اسرائیلی نیز بوده است، حال و هوا و فضای این خیابان را دیگرگون کرده است.

برودوای در یک محله پررفت و آمد قرار گرفته است و حضور گروه نمایشی مذکور، توجه تعداد بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، روزنامه‌های مختلف و همچنین سایت‌های اینترنتی را به خود جلب کرده است.

شش سال پیش نمایش «نام من راکیل کوری است» در این خیابان اجازه اجرا پیدا نکرد. این نمایش درباره دختری انگلیسی بود که در آمریکا به تحصیل دانشگاهی می‌پرداخت. او در سال 2003 برای دفاع از مردم ستمدیده غزه به فلسطین رفت و در راه‌پیمایی شرکت نمود. این دختر دانشجوی انگلیسی در ادامه اعتراضش توسط تانک و تراکتورهای نیروهای اسرائیلی هدف قرار گرفت و درگذشت.

این بار پس از گذشت شش سال از آن واقعه، نمایش‌نامه جدیدی توسط دو فلسطینی ساکن آمریکا اجرا می‌شود. لمیس اسحاق و یعقوب قادر به عنوان اولین کار هنری و نمایشی خود نمایش‌نامه «فود و فدوی» را با همکاری شرکت تئاتر نور ساخته‌اند.

مها شهلاوی یکی از بازیگران این نمایش در زمینه چگونگی شکل‌گرفتن این کار به الشرق الاوسط گفت: شش سال پیش بسیار مشتاق بودم که نمایش «اسم من راکیل کوری است» را ببینم. اما وقتی این نمایش اجازه اجرا پیدا نکرد، مطمئن شدم که لابی اسرائیل و هم‌پیمانان این رژیم پشت این قضیه هستند. من بسیار ناراحت و غمگین شدم. اما در نهایت به خود گفتم ناراحتی و غم چه سودی می‌تواند داشته باشد. به همین دلیل به فکر این افتادم که کاری مفید انجام بدهم. کاری مانند پخش مطالب مختلف و آگاه کننده در این زمینه، مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی، اعتراض و غیره. اما بار دیگر از خودم پرسیدم آیا می‌توانم دست به کاری بزنم و کاری را شروع کنم که تبدیل به حرفه من بشود. کاری که با آن اعتراضم را هم بیان کرده باشم. این اندیشه‌ها بذر اولین ایده مربوط به این نمایش بود.

لمیس اسحاق که در نوشتن نمایش مذکور نیز نقش داشته است در زمینه موضوع آن گفت: ما می‌دانستیم که موضوع اساسی فلسطین است. اما تصمیم گرفتیم که نمایشی شخصی درمورد زندگی مردم عادی فلسطین بنویسیم. داستانی کلی که بدون تکرار مسئله اشغال تصویری را به بیننده القا کند و به وی این اجازه را بدهد که داستان را در ذهن خویش کامل کند.

 

 

زمان انتشار : 1391-03-09