۱۳۹۹/۰۳/۲۶
۱۱:۰۴ ق٫ظ

این امکان وجود دارد که شماری از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس در ایران افغانستانی باشند

احتمالاً شماری از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس در ایران افغانستانی هستند

به گزارش الأمه:

 این امکان وجود دارد که شماری از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس در ایران افغانستانی باشند.

محمد سرور رجایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بیشتر رزمندگان افغانستانی که در دوران دفاع مقدس ثبت نام کرده و به جبهه ها اعزام شدند مجرد بودند و خانواده های آن ها هم کمتر در ایران حضور داشته اند. به همین دلیل امکان دارد شماری از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس افغانستانی باشند.

نویسنده کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون که اطلاعات و روایت هایی در رابطه با شهدای افغانستانی دوران دفاع مقدس در آن درج شده در مورد شهید "نسیم افغانی" فرزند "میرزا محمد" شهید تازه تفحص شده افغانستانی دفاع مقدس عنوان کرد: با توجه به تجارب گذشته پیدا کردن خانواده این شهید گرامی کار سختی است با وجود این امیدواریم خانواده ایشان پیدا شود.

پیشتر سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درخواستی را برای شناسایی این شهید افغانستانی دوران دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: در جریان تفحص هایی که اخیرا در خاک عراق داشتیم، در منطقه عملیاتی والفجر یک در فکه پیکر مطهر شهید عزیزی از برادران افغانستانی را پیدا کردیم که از لشکر 5 نصر خراسان بوده است و اگر افرادی از محل سکونت خانواده شهید در ایران یا افغانستان  اطلاع دارند، گزارش دهند:

به گفته رجایی پدر و مادر این شهید یا به رحمت خدا رفته اند و یا در کهولت سنی بسر می برند و به احتمال زیاد در ایران هم حضور ندارند و پیدا کردن آن ها کار ساده ای نیست. باید از دوستان و همرزمان شهید کمک گرفته شود که البته آن ها هم در صورت حضور و اطلاع باید خود را معرفی کنند و نسبت به آشنایی خود با این شهید خبر بدهند.

وی با یادآوری اینکه از زمانی که وی مزار شهید رجب علی غلامی یکی از شهدای افغانستانی دفاع مقدس را به واسطه دوستان ایرانی اش در شهرستان بجستان پیدا کرده، حدود ده سال می گذرد و با وجود اینکه بارها در این مورد اطلاع رسانی شده، تاکنون کسی از آشنایان وی پیدا نشده استریال اظهار کرد: بنابراین پیدا شدن خانواده شهید نسیم افغانی هم دشوار می نماید در عین حال امیدوار هستیم که این اتفاق بیفتد.

این پژوهشگر افغان بیان داشت: وی بر این باور است که امکان دارد شماری از شهدایی که در نقاط مختلف ایران به نام شهدای گمنام دفاع مقدس دفن شده اند افغانستانی باشند زیرا بسیاری از رزمندگان افغان که به جبهه ها علیه رژیم بعث عراق اعزام شدند با معرفی نامه یکی از احزاب جهادی وقت افغانستان به پادگان ها رفتند و خانواده های آن ها در ایران حضور نداشتند.

رجایی گفت: به عنوان مثال شهید عبدالرحیم جمشیدی که کارگر یک مزرعه در داوود آباد ورامین بوده توسط بسیج ثبت نام و به جبهه اعزام شده بود، بعد از شهادت پیکرش به ورامین بازگردانده شد و بیش از 30 روز در بیمارستان شهید مفتح ورامین باقی ماند و چون کسی از خانواده و آشنایانش پیدا نشد قرار بود پیکر را به عنوان شهید گمنام به تهران بفرستند اما در مسیر راه کرامت شهید باعث شناسایی اش شد.

این نویسنده افغان تصریح کرد: در مسیر راه آمبولانس حامل پیکر شهید جمشیدی درست در تقاطع جاده داوود آباد به جاده ورامین-تهران به یک دست انداز برخورد کرده و تابوت به زمین افتاده و در بین مردمی که برای برداشتن تابوت آمده بودند یکی از اهالی داوود آباد پیکر شهید را شناسایی کرد.

رجایی در مورد آمار شهدا و جانبازان افغانستانی که در دفاع مقدس ایران حضور داشته اند هم گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما بر اساس تحقیقات میدانی که وی انجام داده احتمالاً حدود سه هزار شهید و جانباز آن دوران، افغانستانی بوده اند و در بسیاری از گلزارهای شهدا در شهرهای مختلف ایران مزار این شهدا قرار دارد.

وی اضافه کرد: به این دلیل که بیشتر آن ها از سوی احزاب جهادی معرفی شده اند و دفاتر این احزاب هم جمع شده آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

 

 

منبع: رادیو دری