۱۳۹۷/۰۷/۱۰
۱:۰۸ ب٫ظ

مرکز حقوق بشر بحرین با انتشار گزارشی درباره موارد نقض حقوق بشر و آزادی های دینی در ماه محرم ۲۰۱۸ بحرین تاکید کرد قانون اساسی بحرین بر ضرورت حفظ آزادی های دینی مردم تاکید دارد، اما در واقع مردم از این حق خود محرومند.

مرکز حقوق بشر بحرین خبرداد:

احضار و بازداشت گسترده روحانیون و مداحان و مسئولان هیئت ها در بحرین

به گزارش الأمه:

 مرکز حقوق بشر بحرین با انتشار گزارشی درباره موارد نقض حقوق بشر و آزادی های دینی در ماه محرم 2018 بحرین تاکید کرد قانون اساسی بحرین بر ضرورت حفظ آزادی های دینی مردم تاکید دارد، اما در واقع مردم از این حق خود محرومند.

در این گزارش آمده است: مسئولان امنیتی بحرین در موارد متعددی آزادی های دینی و حقوق شیعیان را نقض کرده اند و به عنوان نمونه به نمادهای عاشورائی متعرض شده و بارها سخنرانان و مداحان حسینی را به مراکز امنیتی احضار کرده و تعداد زیادی از آنها را به اتهام واهی تحریک مردم علیه رژیم، بازداشت کرده اند و تمام اتهام هایی که به این افراد نسبت داده شده فقط بهانه ای واهی برای بازداشت آنها است و این افراد بدون هیچ جرمی محاکمه می شوند.

مرکز حقوق بشر بحرین تاکید کرد: مسئولان امنیتی بحرین در ایام محرم امسال 17 سخنران را احضار کرده که 5 نفر از آنها به خاطر سخن گفتن درباره اتفاقات تاریخی مربوط به عاشورا بازداشت شده اند و وزارت کشور نیز 7 شاعر و مداح را احضار کرده که 4 نفر آنها به اتهام تحریک مردم علیه رژیم، بازداشت شده اند.

این مرکز افزود: در زمینه مسئولان هیئت ها و مواکب نیز وزارت کشور تعداد زیادی از مسئولان هیئت ها را احضار کرده و 4 نفر از آنها به اتهام تحریک مردم علیه نظام بازداشت شده اند و اوقاف جعفری وابسته به نظام نیز در این راستا حسینیه امام رضا(ع) را تعطیل کرده است.

در مورد نمادها و پرچم های حسینی و عاشورایی نیز مرکز حقوق بشر بحرین تاکید کرد با وجود اینکه این نمادها مزاحمتی برای کسی نداشت و فقط در روستاها و مناطق شیعه نشین نصب شده بود، اما وزارت کشور بیشتر این نمادها و پرچم ها را جمع آوری کرد که به عتراض مردمی و سرکوب خشونت آمیز این اعتراض ها از سوی نیروهای امنیتی منجر شد.

در این گزارش آمده است: یکی دیگر از موارد نقض حقوق شهروندان، سرکوب راهپیمایی عاشورایی مردم منطقه نویدرات در روز عاشورا بود که نیروهای امنیتی از گازهای اشک آور و گلوله های ساچمه ای برای متفرق کردن این راهپیمایی استفاده کردند در حالی که این راهپیمایی هرسال برگزار می شد.

 

منبع: حوزه نیوز