۱۳۹۷/۰۹/۰۶
۱:۴۹ ب٫ظ

صحن حضرت زهرا(س) به پیشرفت 95 در صدی رسیده است.یوان «باب القبله» حرم مطهر امامین جوادین (ع) بازگشایی شد.پل صاحب‌الزمان (عج) روی نهر حسینیه به منظور سهولت تردد زائران برای تشرف به زیارت امام حسین (ع) در جوار مقام صاحب‌الزمان (عج) کربلا ساخته می‌شود.

اخباری از روند پیشرفت توسعه بازسازی عتبات عالیات

به گزارش الأمه:

پیشرفت 95 درصدی صحن حضرت زهرا (س) حرم علوی

 احداث صحن حضرت زهرا (س) حرم علوی از اوایل سال ۱۳۹۰ به همت ستاد بازسازی عتبات به منظور توسعه حرم امیرالمؤمنین (ع) آغاز شد.

این طرح از دو بخش زیارتی و غیر زیارتی تشکیل شده که با توجه به پیشرفت روز افزون آن، هم‌اکنون ساخت صحن حضرت زهرا (س) در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی رو به اتمام است.

حامد امیری مدیر طرح صحن حضرت زهرا (س) حرم علوی در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به تکمیل برخی از قسمت‌های این صحن، گفت: بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) با توجه به گستردگی و ظرافت خاص زمان زیادی را برای احداث نیاز داشت که خوشبختانه به همت مهندسان و هنرمندان ایرانی بخش اعظمی از این صحن تکمیل شده است.

وی از پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی صحن حضرت زهرا (س) حرم علوی خبر داد و افزود: با توجه به اینکه هر روز شاهد پیشرفت بیشتر این صحن هستیم و اکنون ۹۵ درصد طرح تکمیل شده است، سعی داریم در نوروز ۹۸ بخش زیارتی و غیرزیارتی صحن حضرت زهرا (س) را به طور هم زمان افتتاح و در اختیار عتبه علویه قرار دهیم؛ البته تاکنون قسمتی از این صحن در اربعین امسال به بهره‌برداری رسیده است تا جایی که بسیاری از زائران در صحن حضرت زهرا (س) اسکان داده شدند.

 

 

ایوان «باب القبله» حرم مطهر امامین جوادین (ع) بازگشایی شد

با اتمام عملیات مرمت، بهسازی و طلاکاری ایوان تاریخی باب القبله حرم مطهر امامینجوادین (ع) در شهر کاظمین، این ایوان باشکوه، طی آیینی با حضور حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات و مسئولان عراقی، در شامگاه سالروز میلاد پر خیر و برکت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) به روی زائران گشوده شد.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات در آیین بازگشایی ایوان باب القبله، این طرح را یکی دیگر از نشانه‌های ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت دانست و گفت: با تقویت روابط برادرانه و تعامل دو ملت ایران و عراق، شجره طیبه‌ای رشد کرده که یکی از نتایج آن، بازسازی، توسعه و اقدامات عمرانی حرم‌های مطهر به ویژه در آستان مقدس امامین جوادین (ع) است.

پلارک افزود: خوشبختانه ثمره این همدلی دو ملت فقط به بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر محدود نشده و با گسترش در بخش‌هایی نظیر خدمات بهداشتی، درمانی، عمرانی و برپایی کنگره عظیم اربعین، پیوند روحی دو ملت را بیش از پیش نمایان کرده است.

 

وی با بیان اینکه در این طرح که عملیات ساخت خشت‌های مسی آن از ابتدای سال ۹۴ آغاز شد، تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ خشت مسی در ابعاد مختلف با مساحت تقریبی ۲۳۰مترمربع، مرمت و نوسازی شده است، گفت: در عملیاتطلاکاری، طلای اهدایی حرم مطهر، به قطر تقریبی ۱۰ تا ۱۲ میکرون بر روی خشت‌های مسی، آبکاری شده و در نهایت با مشارکت هنرمندان و دست اندرکار متخصص امر در یک سال گذشته جایگذاری شد تا ایوان مطهر ترمیم و تکمیل شود.

براساس این گزارش، ایوان تاریخی باب القبله که میراث ارزشمندی از هنر و معماری ایرانی و اسلامی است، در قسمت جنوبی صحن حرم مطهر امامین جوادین (ع) قرار داد.

این ایوان تاریخی در دوره قاجار و در زمان معتمد الدوله (حدود سال١٢۵۵ هجری قمری) با خشت‌های ساده طلا و مقرنس به‌صورت نیمه طلا کاری و آئینه‌کاری بود.

تولیت حرم مطهر امامین جوادین(ع) با توجه به آسیب‌هایی که به نمای ایوان باب القبله وارد شده بود، درخواست بازسازی، مرمت و طلاکاری آن را ارائه کرد.

 

متخصصان ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به این درخواست تولیت حرم، از هنرهای معماری ایرانی و اسلامی شامل گره چینی، رسمی بندی، مقرنس، مینا کاری، خطاطی، قلمزنی نقوش اسلیمی و ختایی و طلاکاری استفاده کردند که زیبایی خاصی به ایوان بخشیده است.

 

پل صاحب‌الزمان (عج) برای سهولت تردد زائران در کربلا ساخته می‌شود

خیابان سدره در شمال حرم امام حسین(ع) و باب السدره حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) رو به این خیابان باز می‌شود که در انتهای این خیابان مقام صاحب‌الزمان (عج) قرار دارد.

مقام صاحب‌الزمان (عج) نیز که یکی از مکان های زیارتی کربلا محسوب می‌شود با نام‌هایی همچون مقام امام المهدی (عج)، مقام امام زمان (عج)، مقام حضرت حجت (عج) و مقام امام عصر (عج) نیز شناخته می شود.

 

 

در کنار مقام امام زمان (عج) نیز رود یا نهر حسینیه قرار گرفته است که تردد زائران را برای تشرف به زیارت حرم اباعبدالله (ع) و حضرت عباس(ع) مشکل کرده بود.

 

 

بر همین اساس، عتبه حضرت عباس (ع) به منظور سهولت تردد زائران برای عبور از رود حسینیه در جوار مقام صاحب‌الزمان (عج) اقدام به ساخت پلی با نام صاحب‌الزمان (عج) بر روی آن کردند که از اربعین امسال مراحل اجرایی آن آغاز شده است.

همچنین اکنون مراحل ریختن پایه‌های بتنی و نصب پل در دو طرف رودخانه محل حسینیه در حال انجام است و تا زمستان سال جاری پل جدید بر روی این رود قرار می‌گیرد و زائران به راحتی می‌تواند از بخش شمالی و شرقی حرم مطهر به زیارت مشرف شوند.

 

منبع: فارس