۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۱۰:۰۵ ب٫ظ

'ترايان باسسكو' رييس جمهوري روماني در واكنش به اظهارات اخير ديمتري مدوديف همتاي روسي خود در خصوص سپرهاي موشكي گفت كه كشورش مسووليت هايي را در خصوص دفاع موشكي آمريكا برعهده گرفته است .

اختلافات رومانی و روسیه بر سر سپرهای موشکی بالا گرفت

در پي توافق نهايي بخارست و واشنگتن جهت استقرار سپر دفاع موشكي درخاك روماني,ديميتري مدوديف رئيس جمهور روسيه تهديد كردچنانچه ناتو همكاري با مسكو در زمينه دفاع موشكي در قاره اروپا را رد كند مسكو ظرفيت هاي اتمي خود را افزايش خواهد داد.

خبرگزاري و مطبوعات روماني روز جمعه در اين باره نوشتند:در پي اين اظهارات تهديد آميز ,رئيس جمهور روماني خاطر نشان ساخت گرچه قصد ندارد اين اظهارات مدوديف را بزرگ كند اما كشورش مسئوليت هايي را در خصوص دفاع موشكي امريكا برعهده گرفته و گرچه برخي از عناصر و ابعاد اين موافقتنامه هنوز در بين آمريكا و روماني است اما در آينده اين به سپر موشكي ناتو بدل خواهد شد و لذا ما با احترام به تمام بيانيه ها و اظهارات در اين خصوص ، از منافع ملي خود مراقبت مي كنيم.

رييس جمهوري روماني افزود:اگر درنظر بگيريم كه اين اظهارات مدوديف است بنابراين لازمه يك رفتار برتري آميز و به رخ كشيدن توانايي هسته اي از سوي رئيس يك كشور قدرتمند هسته اي است و در حال حاضر به معناي مورد بازخواست شدن روماني در خصوص تعهداتش نسبت به آمريكا نيست.

مطبوعات روماني نوشتند:'كنستانتين كوساكيف 'رئيس كميته روابط بين المللي مجلس نمايندگان روسيه تهديد كرد كه استقرار دفاع ضد موشكي در خاك روماني ممكن است واكنش هاي نظامي و سياسي از سوي مسكو نسبت به بخارست داشته باشد.

وي خاطر نشان ساخت :دير يا زود يك پاسخ نظامي كه ربطي هم به سياست نداشته و صرفا در حوزه استراتژيكي خواهد بود از سوي روسيه اعمال خواهد شد .

برخي ناظران معتقدند روماني و روسيه كه در مسئله منطقه خود مختار 'ترانسنيستريا' در جمهوري مولداوي با هم اختلاف دارند با شروع اين پروژه موشكي , بيش از بيش با يكديگر جدال لفظي و سياسي پيدا كرده و احتمالا در روابط سياسي و اقتصادي آنان بخصوص بر قراردادهاي مربوط به صادرات گاز روسيه به روماني تاثير خواهد گذاشت .

تهديدات اخير روسيه مبني بر احتمال آغاز دور جديدي از جنگ سرد و مسابقه تسليحاتي ناشي از استقرار سپر دفاع موشكي در خاك روماني كه تهديدي عليه روسيه تلفي ميگردد موجب ايجاد نگرانيهايي در بين مردم روماني شده است .

 

 

زمان انتشار : 1390-01-27