۱۳۹۷/۰۴/۳۱
۱۱:۲۳ ق٫ظ

شوقی علام گفت: روش الازهر بر سه اصل استوار است که عبارتند از: پایبندی به اصول مذهب، پرهیز از تکفیر دیگران، التزام به وجدان و اخلاق و تهذیب نفس؛ زیرا بدون اخلاق نمی‌توان تمدنی را بنا کرد.

مفتی مصر:

اخلاق مداری و پایبندی به مذهب و پرهیز از تکفیر سه اصل الازهر هستند

به گزارش الأمه به نقل از حوزه:

شوقی علام مفتی مصر روز جمعه در تلویزیون مصر گفت: برخی فتواها با حضور تمام متخصصان و کارشناسان فتوا در مدت‌زمان 60 ساعت صادر شده و هم‌اکنون نیز برنامه‌ای یک ساله برای تربیت مفتیان داریم که این افراد از دانشکده علوم دینی جذب شده و آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی افزود: برای صدور فتوا مفتی باید ابتدا صورت مسئله را به‌درستی تصور کند و به آن احاطه کامل داشته باشد و سپس بتواند آن با یکی از ابواب فقهی مرتبط کند و پس از آن مفتی باید در نصوص و ادله شرعی بنگرد و حکم این مسئله را بیابد و با این حالی برخی فتواها هم هستند که حکم آن‌ها از تجربیات زندگی به دست می‌آید مانند مسئله طلاق.

علام خاطرنشان کرد الازهر هیچ کس را طرد نمی‌کند و از این رو کشورهای جهان تمایل دارند که جوانان آن‌ها در الازهر درس بخوانند و این به خاطر روش و سیره ثابت الازهر در 1000 سال گذشته است.

وی افزود: روش الازهر بر سه اصل استوار است که عبارتند از: پایبندی به اصول مذهب، پرهیز از تکفیر دیگران، التزام به وجدان و اخلاق و تهذیب نفس؛ زیرا بدون اخلاق نمی‌توان تمدنی را بنا کرد.