۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۱۰:۱۰ ب٫ظ

يك بانك فرانسوي امروز چهارشنبه اعلام كرد كه تصميم شش كشور توليدكننده نفت در شوراي همكاري خليج فارس براي پذيرفتن اردن و مراكش به اين جمع حدود 12 درصد به اقتصاد اين بلوك خواهد افزود و ارزش اقتصاد آن به بيش از يك تريليون دلار خواهد رسيد.

اردن و مراکش به شورای همکاری خلیج فارس می‌پیوندند

به نقل از پايگاه اينترنتي امارات 247، همچنين انتظار مي‌رود اين دو كشور عربي دستاوردهاي بزرگي از پيوستن به شوراي 30 ساله همكاري خليج فارس از طريق جذب سرمايه از كشورهاي ثروتمند حاشيه خليج فارس و صادرات كردن كارگر به اين كشورها به دست آورند.

يك اقتصاددان برجسته از بانك فرانسه- عربستان در گزارشي 8 صفحه‌اي اعلام كرد كه حركت به سمت اين پيشنهاد به احتمال زياد به ايجاد يك محور جديد از نفوذ ژئوپلتيك در خاورميانه منجر خواهد شد.

در اين گزارش آمده است: عامل اصلي براي پيشنهاد پيوستن مراكش و اردن به شوراي همكاري خليج فارس در حال حاضر عمدتا ماهيت سياسي دارد. اين گزارش مي‌افزايد كه هيچ گونه تاثيري در ماه‌هاي آتي در نتيجه اين عضويت در بازار متصور نيست.

اما تاثيرات اقتصادي عضويت اين دو كشور واردكننده نفت به اين بلوك غني از انرژي گسترده خواهد بود و نيازمند ارزيابي‌هاي دقيق در اين باره است كه آيا نظم اقتصادي قابل وصول خواهد بود يا خير؟

اردن كه با عربستان مرز مشترك دارد از حيث جغرافيايي براي پيوستن به شوراي همكاري خليج فارس نسبت به مراكش كه در شمال آفريقا واقع شده و در درياي مديترانه ساحل دارد مناسب‌تر بنظر مي‌رسد.

اقتصاد مراكش در سال 2010 ميلادي 103.5 ميليارد دلار تخمين زده شد كه نسبت به قطر و كويت چندان ضعيف‌تر نيست و عضويت آن در شوراي همكاري خليج فارس به اصلاحات قابل توجه در ساختار اقتصادي اين شورا خواهد انجاميد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01