۱۳۹۸/۰۵/۲۶
۲:۲۱ ب٫ظ

آوینی فیلم: «جشنواره تیرگان 2019» در حالی در چهار نقطه مرکزی شهر تورنتو کانادا و در لوکیشن هایی روباز برگزار شد که بودجه این جشنواره دوسالانه با مشارکت دولت کانادا و برخی از نهادها و افراد خارج نشین و گاها زاویه دار با نظام ایران به دو میلیون دلار رسید.

نقد و تحلیل آوینی فیلم از جشنواره پُرهیاهوی «تیرگان»

از حمایت شبکه سعودی تا همراهی آقازاده ها با صداهای زنانه!

به گزارش الأمه:

برخی از جشن ها و جشنواره ها تحت عناوین «فرهنگی و هنری» در حالی برگزار می شوند که جدا از تمایلات کاسبکارانه برگزارکنندگان، اهداف خاص سیاسی و کوشش برای ساخت فرهنگ متمایز یا به عبارتی «جعل فرهنگ» جزو مهمترین رویه مجریان به شمار می آید. تحریف واقعیت زیست ایرانیان و دعوت مردمان امروز به فرهنگ غربی و فرهنگ عاریه ای دوران پهلوی از جمله زیرمتن های اینگونه رویدادها است و وقتی پای دولت های غربی و شبکه های ماهواره ای معاند وسط می آید مشخص است که حوزه فرهنگ، بهانه ای برای اجرا سازی رویکرد مقابله ای علیه اندیشه و حیات نظام اسلامی ایران است. راه اندازی هفته فیلم های ایرانی در چندین شهر خارجی که با مشارکت سفارتخانه های غربی و با اعطای جوایز به فیلمهایی خاص برگزار می شود، نمونه ای ترین مورد از رویکرد معاندان است. در این میان چند سالی است که جشنواره ای تحت عنوان «تیرگان» با جذب هنرمندان و چهره های شناخته شده فرهنگی و هنری بیشترین تلاش را در جهت تزریق فرهنگ ضدایرانی میان ایرانیان به کار برده و به بزرگترین گردهم آیی فرهنگی ایرانیان در خارج از کشور تبدیل شده است. به گزارش آوینی فیلم، «جشنواره تیرگان 2019» در حالی از 25 تا 28 جولای 2019 در چهار نقطه مرکزی شهر تورنتو کانادا و در لوکیشن هایی روباز برگزار شد که بودجه این جشنواره دوسالانه با مشارکت دولت کانادا و برخی از نهادها و افراد خارج نشین و گاها زاویه دار با نظام ایران به دو میلیون دلار رسید و از این رو نسبت به دوره های پیشین با افزایش برنامه ها و مکان های برگزاری جشنواره و تعداد هنرمندان و مشارکت کنندگان همراه بود و با حمایت همه جانبه رسانه های ضدایرانی تبدیل به پُرسرو صداترین رویداد فرهنگی تابستان شد.

تابستان داغ کانادایی در خواب زمستانی مدیران داخلی

جشنواره تیرگان

به گزارش آوینی فیلم، هر چند در سال های اخیر بر تعداد جامعه ایرانیان مهاجر در کانادا افزوده شد و توجه به ایرانیان خارج نشین و تدارک برنامه های فرهنگی برای این جمعیتِ قابل توجه باید مورد نظر قرار بگیرد ولی این مهم به عهده متولیان فرهنگی ایران و سیاستمداران دولتی است که طی این سالها هیچ حرکت مفیدی انجام ندادند و این غفلت به شکلی کاملا وارونه توسط افراد و نهادهایی زاویه دار با نظام ایران در حال اجرا است. مهرداد آرین نژاد، مدیر فستیوال تیرگان ادعا می کند که این رویداد دوسالانه تبدیل به «سازمان فرهنگی» شده است. اتفاقی که در ابتدا رویدادی نوروزی به نام «زیر گنبد کبود» با بودجه صدهزار دلاری بود و بعدها به شکلی سازماندهی شده و زیرپوستی به دنبال تغییر ماهیت فرهنگ اعتقادی ایرانیان برآمد. اضافه شدن «جشنواره نوروزی تیرگان» از سال 2017 که قرار است هر ساله در نوروز برای ایرانیان برگزار شود و برگزاری «جشن شب یلدا» نشان دهنده دورخیز این جشنواره برای غارت فرهنگ رسمی ایران است. چنان که تمرکز جشنواره به برنامه هایی پیرامون کودکان و خانواده ها نشان می دهد که در خواب خوش مسئولان فرهنگی کشور چه نقشه ها در حال پیاده سازی است.

جشنواره تیرگان

همچنین برگزاری مسابقه داستان نویسی تیرگان که با شرکت بسیاری از نویسندگان جوان داخل ایران انجام می شود، نمایانگر نفوذ این جشنواره در کشور است. از طرفی گسترش برنامه های جنبی در دوره اخیر همچون برگزاری کنفرانس «نگاهی به تاریخ و میراث روشنفکری در ایران» که در تاریخ 27 جولای به مدیریت رامین جهانبگلو از عوامل فعال در فتنه 88 برگزار شد، از جمله برنامه های سیاسی جشنواره تیرگان است.

از مشارکت دولتمردان غربی تا همراهی شبکه سعودی

جشنواره تیرگان

به گزارش آوینی فیلم، هر چند مدیر جشنواره تیرگان ادعا می کند که این رویداد «مردم نهاد» است ولی با بررسی بودجه تخصیص یافته برای این فستیوال سیاسی بهتر می توان از حقیقت ماجرا مطلع شد. چنان که رقم نقدی جشنواره تیرگان در سال 2019 به یک میلیون و دویست هزار دلار کانادا رسید و بودجه غیرنقدی جشنواره هم هشتصد هزار دلار بود. سوال اینجا است که کمک های دولتی به جشنواره اعم از کمک فدرال و استانی و شهری به جشنواره ای ایرانی براساس چه اهداف خاصی توسط دولت کانادا شکل گرفته است و دولت غربی براساس کدام محاسبه فکری حدود 400 هزار دلار به یک جشنواره نوپا تخصیص می دهد؟ حتی رقم 332 هزار دلار حاصل شده از طرف اسپانسرها هم با توجه به تازگی جشنواره نمی تواند تفکر تجاری داشته باشد و مسلم است که اهداف غیرتجاری و غیرفرهنگی پشت این حمایت ها خواهد بود. نکته سوال برانگیز این است که جشنواره ای که 90 درصد از برنامه هایش به شکل رایگان در اختیار مخاطبان ایرانی قرار می گیرد و تنها درباره برخی از کنسرت ها بلیت فروشی انجام می دهد، چگونه می تواند سرپا بماند؟

تیرگان؛ جشنواره ای برای زدودن فرهنگ اسلامی و ایرانی

جشنواره تیرگان

اهداف جشنواره تیرگان، جذب هنرمندان ایرانی در خارج و داخل کشور در جهت ضدیت با اهداف فرهنگی نظام اسلامی ایران است. تیرگان، تاریخ و فرهنگ اسلامی و ایرانی را نشانه گرفته و درصدد احیای فرهنگ دوران پهلوی است و هویتی جعلی برای ایرانیان می سازد. بنا به گفته مدیر جشنواره تیرگان، این رویداد در پی بازتعریف دوباره ای از فرهنگ ایرانی است. مهرداد آرین نژاد، مدیر جشنواره تیرگان در گفتگو با بی بی سی فارسی از بی اثباتی و عدم وجود آزادی عمل و فقدان آینده روشن در ایران گفت و تیرگان دعوت نامه ای برای هنرمندان داخلی برای عبور از فرهنگ رسمی و پذیرفته شده در داخل ایران است. وقتی وزیر مهاجرت کانادا در جشنواره تیرگان به زبان فارسی با ایرانیان ارتباط برقرار می کند و نخست وزیر کانادا پیامی برای شرکت کنندگان جشنواره صادر می کند و زمانی که مدیر جشنواره تیرگان در یکی از گفتگوهای رادیویی اعلام می کند که راه اندازی این جشنواره برای زدودن تصویر تاریکی است که از ایرانی ها به دلیل نظام ایران در بعد از انقلاب شکل گرفته، پشت پرده راه اندازی این رویداد به اصطلاح فرهنگی عیان می شود. مهراد آرین نژاد در یکی از گفتگوهایش، «کاهش اعتماد اجتماعی نزد ایرانیان» را در حالی محصول نظام اسلامی ایران می داند که سنگ اندازی های معاندان و دروغ پردازی های رویدادهایی نظیر تیرگان و رسانه هایی همچون ایران اینترنشنال موجب گسست روابط ایرانیان در داخل و خارج از کشور شده است. این رویداد با جعل فرهنگ ایرانی، جنبش سازی سیاسی و فکری می کند. در حاشیه ی جشنها و پایکوبی هایش، برنامه هایی با افراد شناخته شده همچون بهرام بیضایی با سوالات جهت دار سیاسی برگزار می کند. از طرفی همکاری جشنواره تیرگان با سازمان زنان ایرانی آمریکایی و برگزاری کنفرانس هایی درباره موضوعات بحث برانگیز همچون «زنان ایرانی» راهی برای تغییر ذائقه زیست ایرانیان در داخل کشور است.

وقتی تیرگان دست به دامن چهره ها می شود

جشنواره تیرگان

هر دوره از جشنواره تِمی به خود می گیرد، تم هایی که ظاهری فریبنده ولی درون مایه ای سیاسی دارد، مثلا تم جشنواره سال 2015، «وطن» بود. به طور حتم وطنِ مورد نظر برگزارکنندگان، مغایر با عنوان زیبایی است که ایرانیانِ با فرهنگ و مسلمان ایرانی از وطن می دانند. به گزارش آوینی فیلم، جشنواره تیرگان بهانه ای است برای تجمع ایرانیان خارج نشین به شکلی هدفمند در جهت هدایت نگاه ها به سمت و سویی که مورد علاقه سیاستمداران غربی است یعنی کندن ایرانیان از ریشه های اعتقادی و آئینی و سنتی و زدودن تفکری که از بطن دین و فرهنگ ایرانی سرچشمه گرفته است.

جشنواره تیرگان

«تیرگان» هر چند رشته های مختلف هنری را شامل می شود ولی بر مبنای رقص و موسیقی بنا شده و درصدد احیای تفکری است که چهل سال پیش پایه هایش توسط مردم اصیل ایران قطع شد. نقد فضای زیست ایرانیان گاه بصورت برگزاری نشست و گاه با ارائه برنامه هایی با اشکال مغایر با آنچه در داخل کشور است، در تیرگان به اجرا درمی آید. دعوت از رقصنده های ایرانی از کشورهای مختلف، تولید و پخش مستندی درباره زندگی دخترانِ داخل ایران و استفاده از شهرت چهره های شناخته شده ایرانی راهی برای عملیاتی ساختن پروژه «ایران مدرن» است.

جشنواره تیرگان

به گزارش آوینی فیلم، ریاست افتخاری جشنواره تیرگان در سال 2013 به انوشه انصاری رسید و در سال 2015 به هما سرشار. فضل الله رضا، فیروز نادری، عباس میلانی، همایون کاتوزیان، آیدین آغداشلو و بهرام بیضایی از افراد برجسته حاضر در ادوار جشنواره بودند. بیضایی که در چند دوره اخیر مورد لطف جشنواره تیرگان قرار گرفته است، در تیرگان 2015 با کارگردانی نمایشنامه خوانی و اجرای نمایش «شب هزار و یکم» و در تیرگان 2017 طی یک برنامه نمایشی با متن ستایش آمیز همسرش، تندیس آرش گرفت.

حمایت شبکه سعودی از جشنواره ای ضدایرانی

جشنواره تیرگان

وقتی گروه رسمی دنگ شو در برابر دوربین شبکه مورد حمایت سعودی از خوانندگان زن گروه خود رونمایی می کند و هنگامی که خبرنگار ایران اینترنشنال از بابک امینی، موزیسین شناخته شده و مهاجر که جزو مشاوران تیرگان است، سوالاتی درباره محدودیت های فعالیت موسیقی در ایرانِ بعد از انقلاب می کند، مشخص است که چرا این شبکه سعودی ضمن پوشش این رویداد، امسال به عنوان یکی از حامیان مالی جشنواره درآمده است. شبکه سعودی ایران اینترنشنال از طریق تیرگان به دنبال ترویج فرهنگ ضدایرانی و زمینه سازی برای فعالیت خوانندگان زن در ایران است، همانگونه که به نظر می رسد با استخدام گزارشگر شناخته شده فوتبال کشور درصدد تبلیغات برای ورود بانوان به استادیوم ها است. این شبکه فعال ضدایرانی جدا از زنده سازی فرهنگ زیست پیش از انقلاب میان ایرانیان امروز، در تلاش برای زیر سوال بردن تفکر فرهنگی نظام اسلامی ایران است. حمایت مالی و معنوی تلویزیون جدید التاسیس «ایران اینترنشنال» از فستیوال «تیرگان 2019» که با پوشش زنده تلویزیونی همراه بود، نشان می دهد که نقشه راه یکی است و نشانه گیری اش به قلب فرهنگ و هنر متعالی ایران است.

از مشارکت بدون دردسر هنرمندان داخلی تا تابوشکنی آقازاده های موسیقی

جشنواره تیرگان

برخی از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره تیرگان از داخل ایران دعوت شدند. کیهان کلهر که قبلا هم با تیرگان همکاری می کرد، در تیرگان 2019 به همراه کیا طبسیان و علی اکبر مرادی، دو کنسرت را برگزار کرد. محمد عاقبتی، کارگردان شناخته شده تئاتر کشور هم تیرگان امسال، نمایش کودکانه «ماهی سیاه کوچولو» برگرفته از اثر سیاسی صمد بهرنگی را به صحنه برد. علیرضا قربانی؛ خواننده مطرح موسیقی سنتی که در ایران فعالیت های زیادی انجام می دهد، به همراه ارکستری بزرگ به رهبری مازیار حیدری کنسرتی را در تیرگان 2019 برگزار کرد.

گروه دنگ شو

به گزارش آوینی فیلم، نکته جالب اما حضور «طاها پارسا» و «رضا شایا» فرزندان «علیرضا شجاع نوری»، بازیگر و مدیر باسابقه سینمای ایران است. آنها در جشنواره تیرگان مقابل دوربین ایران اینترنشنال و صادق صبا، از ده ساله دوم گروه موسیقی «دنگ شو» گفتند و از اتفاق ویژه ای که برای اولین بار در تیرگان 2019 رقم خواهند زد. دعوت از 2 خواننده زن و رسمیت بخشیدن به صدای زنانه اتفاق ویژه این آقازاده ها و گروه مجوزدار داخل کشور بود. دنگ شو که در ابتدا به شکل غیرقانونی در ایران فعال بود و بعدها جزو مهمترین گروه های فعال و مجوزدار ایرانی شد، در تیرگان 2019 از آرزویش برای همراهی با خوانندگان زن گفت و همصدا با مدیر پیشین بی بی سی فارسی از محدودیت های خوانندگی زنان در داخل ایران سخن به زبان آورد! «دنگ شو» که پیشتر با شهرزاد سپانلو؛ دخترِ شاعر معروف ایرانی و خواننده خارج نشین در زمینه موزیک همکاری داشت، به راحتی در تیرگان همراه با خوانندگان زن برنامه اجرا کرده و تور کانادا برگزار می کند و بعد هم به راحتی وارد ایران خواهد شد و آلبوم قانونی منتشر خواهد کرد و بدون هیچگونه پاسخگویی کنسرت های داخلی خود را راه می اندازد چرا که مسئولان فرهنگی اصلا اطلاعی از این رفت و آمدها ندارند!

جشنواره تیرگان

نکته مهم اینجا است که جشنواره هایی همچون «تیرگان» درصدد احیای فرهنگ طاغوتی است. فرهنگی مغایر با اندیشه اسلامی که خوانندگی و برهنگی زنان را مجاز می شمارد و در همین جشنواره تیرگان 2019 طی گفتگو با مجید درخشانی؛ موزیسین قدیمی و شناخته شده کشور از جشنواره مبتذل «شیراز» به عنوان نقطه عطفی در فرهنگ و هنر مردمی یاد می کند و از مرگ موسیقی در سالهای پس از انقلاب می گوید! این دروغ پردازی رسانه ای در حالی است که بسیاری از هنرمندان همین جشنواره تیرگان پرورش یافته در دوران بعد از انقلاب اسلامی هستند. آنچه مهم است بیداری مسئولان فرهنگی و لزوم راه اندازی پاتوق های موثر فرهنگی و جشنواره های اصیل ایرانی در خارج از کشور می باشد. برنامه هایی که ضمن درک نیاز امروز مخاطبان، راه های اتصال ایرانیان خارج نشین با فرهنگ غنی و واقعی ایران را فراهم سازد.

 

منبع: آوینی فیلم