۱۳۹۸/۰۹/۲۰
۱۰:۴۳ ق٫ظ

وزیر فرهنگ مصر از استرداد جزء شانزدهم قرآن یک نسخه خطی کمیاب کلام وحی مربوط به دوره سلطان «قانصوه الغوری»، آخرین فرمانروای ممالیک در مصر، از لندن به این کشور خبر داد.

استرداد دومین بخش از قرآن خطی حراجی لندن به مصر

به گزارش الأمه:

این دومین بخش از قرآن خطی قانصوه الغوری است که به مصر بازمی‌گردد، این قرآن چندی پیش در حراجی لندن به حراج گذاشته شده بود.

«ایناس عبدالدایم»، وزیر فرهنگ مصر، دیروز، ۱۹ آذرماه، با اعلام این خبر گفت: این نسخه خطی قرآن که شامل جزء شانزدهم کلام وحی است، پیش‌تر در سالن حراج «چزویک» لندن برای فروش عرضه شده بود، اما با تلاش‌های کتابخانه ملی مصر پس گرفته شد.

«هشام عزمی»، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد ملی مصر، نیز در این باره اظهار کرد: مصر در زمانی که این نسخه خطی قرآن در ماه اکتبر(مهرماه سال جاری) در لندن به حراج گذاشته شده بود، تمام تدابیر لازم را برای توقف فروش آن اتخاذ و پس از ۴۵ روز مذاکره، سالن حراجی لندن با بازگرداندن آن به مصر موافقت کرد.

عزمی ادامه داد: جزء چهارم نسخه خطی قرآن «قانصوه الغوری» (نخستین بخش از این قرآن) نیز که یکی از نادرترین و گرانبهاترین کتاب‌های خطی دوران مملوکی محسوب می‌شود، دی‌ماه سال گذشته به مصر پس داده شد.

وی اضافه کرد: جزء شانزدهم این نسخه خطی که به مصر بازگردانده شده است، شامل ۳۰ صفحه است که به خط نسخ نوشته شده است. خط نسخ یکی از خطوط عربی است که از سوی ابن مقله شیرازی، از خطاطان مشهور عصر عباسی ابداع شده است. این خط به نام‌های بسیاری نامیده شده از جمله «بدیع» و «المقور» اما به دلیل اینکه در نوشتن کتاب از این خط بسیار استفاده می‌شد، به نام «نسخ» نامگذاری شده است.

رئیس کتابخانه ملی مصر تصریح کرد: هر صفحه از این قرآن هفت سطر دارد، فاصله آیات با طلا مشخص شده و متعلق به دوره مملوکی است. اهمیت این نسخه به خاطر دوره آن یعنی «عصر مملوکی» است، عصری که کتابت قرآن در آن بسیار شکوفا شد و قرآن‌های این دوره از نظر خط، جلد و تذهیب متمایز است.

یادآور می‌شود کتابخانه و مرکز اسناد ملی مصر طی دو سال اخیر توانسته است سه نسخه خطی کمیاب را از آوریل ۲۰۱۸ تا نوامبر ۲۰۱۹ میلادی به کشور بازگرداند که دو نسخه از آنها، نسخه‌های خطی قرآن است که به زمان سلطان قانصوه الغوری باز می‌گردد و همگی آن‌ها در حراجی‌های لندن عرضه شده بودند.

به گفته هشام عزمی، در کتابخانه و مرکز اسناد ملی مصر بیش از ۶۰ هزار نسخه خطی به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی با موضوعات مختلف از جمله هنر، ادبیات، علوم، ستاره‌شناسی، پزشکی، داروسازی، شیمی و ریاضیات نگهداری می‌شود.

سلطان قانصوه الغوری(۱۴۴۶ ـ ۱۵۱۶ میلادی)، آخرین فرمانروای ممالیک برجی در مصر بود. او به ادبیات و شعر نیز روی آورد، این فرمانروا دوستدار علم و ادب و به فرهنگ روزگارش بسیار دانا بود.

 

منبع: ایکنا