۱۳۹۷/۰۲/۰۶
۷:۱۹ ب٫ظ

مستند تاریخی "نه همه باران جنوب" که به بررسی وقایع سیاسی دهه هفتاد و همزمان با ریاست جمهوری سالوادور آلنده در شیلی می پردازد مورد استقبال جشنواره های مختلف سینمایی در آمریکای لاتین فرار گرفته است.

استقبال از مستند سیاسی «نه همه باران جنوب» در آمریکای لاتین

مستند "نه همه باران جنوب"، اثر تحسین شده "پائولو بارگاس"، به وقایعی از سال 1969 در منطقه "پورتو مونتن" کشور شیلی می پردازد که در جریان آن "پامپا ایریگوئین" نه نفر را به قتل رساند. اثر فوق این روزها در بولیوی و پونتا آرناس (شهری در شیلی) به اکران گذاشته شده است.

این مستند در حال حاضر در جشنواره بین المللی سینمای حقوق بشر در "سورسه" بولیوی و همچنین در پنجمین جشنواره سینمای آمریکای لاتین در پونتا آرناس شرکت دارد.

فیلم برداری این مستند در ماه مارس سال 2009 در پورتو مونت و سانتیاگو، درست چهل سال پس از آن واقعه تاریخی انجام شد. این مستند که یکی از مهمترین تراژدی های تاریخ پورتو مونت را روایت می کند بر اساس شواهد و قرائن، شاهدان عینی، خانواده ها و سیاستمداران آن زمان ساخته شده است.

"نه همه باران جنوب" مستندی تاریخی است که رویدادهایی در شهر پورتو مونت در جنوب این کشور را در سال 1969 روایت می کند که در جریان یک زمین خواری نه نفر به قتل رسیدند.

این اثر همچنین به بسط و تحلیل تبعات سیاسی این اقدام می پردازد که در آن زمان حزب حاکم دموکرات مسیحی را با بحران مواجه کرد.

این حزب اعضای مهمی را که در تشکیل اتحاد مردمی سهم داشتند را از دست داد. این اتحاد در سال 1970 "سالوادور آلنده" سوسیالیست را به ریاست جمهوری رساند.

در 1971، در دوره دولت آلنده، یک گروه نظامی به نام پیشتازان سازمان یافته خلق، "ادموند پرز زوخوویک" وزیر کشور سابق را به قتل رساندند. وی مسوولیت اجرای قتل های سال 1969 در شهر پورتو مونت را عهده دار بود.

این اقدام همچنین سیاست شیلی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. در آن زمان شیلی دچار تضاد و اختلاف نظر شده بود و این وضعیت به کودتای سپتامبر 1973 انجامید.

این مستند علاوه بر جشنواره های عنوان شده در جشنواره آثار مستند "چیلوئه"، جشنواره "وینیا دل مار" نیز جزء آثار برگزیده و در جشنواره فیلم مقاومت "تومه" به عنوان اثر برنده انتخاب شد.

"نه همه باران جنوب" در رقابت های "سوردوکس" در شهر پورتو واراس و فستیوال سینمای سیاسی بوئنوس آیرس نیز حضور یافت.

صندوق گسترش صوتی‌تصویری، صندوق "سوکووسا" با همکاری مدرسه سینمایی "والدیویا"، بنیاد "ویکتور خارا"، شرکت توسعه صوتی‌تصویری والدیویا و جمعیت شهروندی "سوراکتیوو" هزینه تهیه این اثر سینمایی را تامین کرده اند.

موسیقی این اثر نیز متعلق به ویکتور خارا است و همچنین باند "کاسترنیا تریفولکا" در آن شرکت دارد. این اثر همچنین مورد حمایت سازمان فرهنگی "پورتو مونت" قرار گرفته است.

مراحل تحقیقاتی این اثر که ساخت آن اثر سه سال به طول انجامید را "پابلو فابرگا"، تاریخدان پورتو مونته ای به همراه "رامون مونسون"، "آرمین باریا" و "پاتریسیو ریکلمه" انجام دادند.

 

زمان انتشار : 1390-05-20