۱۳۹۷/۱۱/۱۸
۴:۲۸ ب٫ظ

هجدهمین جشنواره فیلم های ایرانی در صربستان در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با استقبال گسترده و حضور شهروندان ایران دوست این کشور، سفرا و دیپلمات های مقیم در بلگراد افتتاح شد.

استقبال صربستانی ها ار جشنواره فیلم های ایرانی

به گزارش الأمه:

 در این مراسم علاوه بر «حسین ملاعبداللهی» سفیر کشورمان و «ماریان وویویچ» رئیس موزه سینمای صربستان ، جمعی از هنرمندان، شخصیت های علمی، فرهنگی و هنری، دانشجویان زبان فارسی صربستان،و اعضا و خانواده های کارکنان سفارت ایران حضور داشتند.
این رویداد فرهنگی در محل سالن نمایش موزه سینمای صربستان در بلگراد آغاز به کار کرد.
سفیر ایران در صربستان در مراسم افتتاحیه این جشنواره از حضور چشمگیر میهمانان، سفرا و دیپلمات های مقیم و مسئولین فرهنگی و هنری صربستان تقدیر کرد. 
وی تاریخ هنر - صنعت سینما در ایران را مربوط به زمان سفر مظفرالدین شاه قاجار به فرانسه در سال 1900 میلادی و دستور او به میرزا ابراهیم خان عکاس باشی برای خرید دوربین و تهیه فیلم از مراحل سفرش، مربوط دانست و ادامه دادکه نخستین تماشاخانه از سوی میرزا ابراهیم خان در سال 1905 در خیابان چراغ گاز تهران و سپس اولین مدرسه سینما تحت عنوان (پرورشگاه هنرپیشگان سینما) در سال 1925 در خیابان علاء الدوله توسط اوانیس اوهانیان مهاجر ارمنی - روسی در تهران تاسیس شد. 
ملاعبداللهی همچنین سیر تحولات کیفی سینمای ایران از ابتدا تاکنون را در سه مرحله عنوان و امواج تغییرات کیفی این عرصه را در قالب دو مقطع زمانی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مورد بررسی قرار داد. 
سفیر کشورمان در بلگراد آثار سینمای ایران را از منظر محتو ا و کیفیت متفاوت از فیلم های رایج سینمای جهان عنوان کرد و افزود: توجه فیلم سازان ایرانی به تولید اثر با محتوا که در برگیرنده روایت های صحیح از باورها، خلقیات، ارزش های ملی، دینی، خانوادگی و اجتماعی مردم ایران باشد، سبب شده تا سینمای ایران یکی از پر مخاطب ترین بخش های این هنر - صنعت باشد. 
وی وجود کارگردانان مطرح و هنرمندان حرفه ای در سینمای ایران و تولید آثاری که در عرصه جهانی جوایز ارزشمندی را دریافت کرده اند را از دلایل موثر در محبوبیت و شهرت عالم گیر سینمای کشورمان عنوان کرد.
ملاعبداللهی از مقام های دولت صربستان که همکاری مناسبی را برای برگزاری جشنواره فیلم ایرانی طی 18 سال گذشته انجام داده اند، تقدیر کرد. 
وویوویچ رئیس موزه سینمای صربستان نیز در این مراسم با تجلیل از سینمای ایران، میزبانی از جشنواره فیلم های ایرانی طی 18 سال گذشته را موجب افتخار این موزه عنوان و از همکاری مشترک برای برگزاری این رویداد فرهنگی از سفارت ایران در بلگراد قدردانی کرد.
در جشنواره فیلم های ایرانی که برای یک هفته ادامه دارد، 13 اثر برگزیده سینمای ایران اکران می شود.
این جشنواره همچنین پس از بلگراد در شهر های «اوبره نواتز» و «اسمدروو» صربستان برگزار می شود.

 

منبع: ایرنا