۱۳۹۷/۰۲/۲۰
۹:۵۱ ق٫ظ

جمعه گذشته نيز يك روزنامه هندي مدعي شد پس از آن‌كه حكومت ايران به استخدام مأموران نظامي پاكستان در نيروي پليس بحرين اعتراض كرد، روابط ديپلماتيك ايران و پاكستان تيره و تار شد.

اسلام‌آباد در صدد توجیه اعزام نیرو به بحرین است

دوگانگي در رفتارهاي پاكستان در قبال مسائل خاورميانه به ويژه بحرين و عربستان دشواري‌هايي را براي اين كشور در زمينه جلب اعتماد همسايگان ايجاد كرده است.

"رحمان ملك " وزير كشور پاكستان به عنوان نماينده ويژه رئيس جمهور آن كشور و به منظور ابلاغ پيام "آصف علي زرداري " به رئيس جمهور كشورمان شب گذشته وارد تهران شد.

تا كنون جزئيات هدف اين سفر انتشار نيافته است، اما آنچه مسلم است سفر نماينده ويژه رئيس جمهور پاكستان به تهران نمي‌تواند بي‌ارتباط با مسائل اخيري باشد كه ابهامات و ترديدهايي را نزد مقامات تهران در مورد حسن نيت اسلام‌آباد در واكنش به اوضاع خاورميانه ايجاد كرده است.

پاكستان در ماه مارس ميزبان شاهزاده بندر بن سلطان دبير شوراي امنيت ملي رژيم سعودي بود كه پيشنهاد كرد نيروهاي ارتش پاكستان براي كمك و حمايت از پادشاهي‌هاي عربستان و بحرين به اين دو كشور اعزام شوند.

پس از اين ديدار، شيخ خالد بن احمد بن محمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين، به پاكستان رفت. وي تأييد كرد كه ارتش پاكستان آمادگي دارد نيروهاي خود را براي حمايت و تقويت دولت بحرين اعزام كند.

در پي اين سفر رسانه‌هاي چاپ پاكستان اقدام به نشر آگهي كردند كه در آن اعلام شده بود براي اعزام به بحرين ثبت‌نام بعمل مي‌ايد.

در حالي كه گزارش‌ها حاكي از آن بود كه مزدوراني كه براي پيوستن به گارد ملي بحرين ثبت‌نام مي‌كنند، از سوي فرستادگان اين نهاد و همچنين وهابيون تندرو براي استخدام مصاحبه مي‌شوند، برخي رسانه‌ها در اين كشور گزارش دادند كه بيش از هزار نفر براي عضويت در گارد ملي بحرين و مشاركت در سركوب مردم مسلمان آن كشور ثبت‌نام كرده‌‌اند.

برخي رسانه‌هاي منطقه به نقل از يك منبع آگاه در ارتش پاكستان نوشتند كه پاكستان با اعزام دو بخش از نيروهاي نظامي ارتش پاكستان شامل 20 هزار نفر به عربستان سعودي موافقت كرده است. اين نيروها در حالت آماده باش براي كمك نظامي به عربستان سعودي قرار دارند و در صورت ضرورت اعزام خواهند شد اما در رابطه با بحرين، با استخدام نظاميان بازنشسته و همچنين استخدام عموم مردم موافقت كرده‌اند.

در حالي كه مقامات پاكستان بطور تلويحي گفته‌اند كه طرح‌هاي اعزام نيروهاي ارتش پاكستان به عربستان سعودي و احتمالاً بحرين، در حال نهايي شدن مي‌باشد، اوايل ماه جاري، كاردار سفارت پاكستان در تهران به وزارت امور خارجه ايران احضار شد و بهروز كمالوندي، معاون وزير امور خارجه ايران، نگراني ايران از عضو گيري براي نيروهاي نظامي و پليس بحرين در پاكستان را ابلاغ كرد.

وي هشدار داد كه اگر اين عضوگيري متوقف نشود، تبعاتي جدي بر روابط ديپلماتيك پاكستان و ايران خواهد داشت.

جمعه گذشته نيز يك روزنامه هندي مدعي شد پس از آن‌كه حكومت ايران به استخدام مأموران نظامي پاكستان در نيروي پليس بحرين اعتراض كرد، روابط ديپلماتيك ايران و پاكستان تيره و تار شد.

وب‌سايت «هندوستان تايمز» با اشاره به احضار كاردار پاكستان در تهران به وزارت خارجه ايران، اين اقدامات را نشانه تيرگي در روابط دو كشور خواند.

استخدام داوطلبان پاكستاني براي عزيمت به بحرين هنگامي واكنش تهران و حتي خشم مردم اين كشور را برانگيخت كه برخي خبرها از دخالت نيروهاي آمريكايي و حمايت آنان از اين طرح و گزينش اهل سنت منتسب به گروه‌هاي تندرو و وهابيون در اين كشور حكايت داشت.

هر چند برخي محافل پاكستاني در توجيهي غير قابل قبول گفته‌اند كه امر عضوگيري و اعزام نيروي نظامي به بحرين از سوي نهادهاي غيردولتي پاكستان انجام مي‌گيرد اما با نگاهي به روند و شرايط بكارگيري اين افراد آشكار مي‌گردد كه اين پروژه نه تنها نمي‌تواند بدون دخالت نهادهاي دولتي و نظامي اين كشور صورت گيرد بلكه نشان از حمايت آنها از اين اقدام دارد.

برخي نيز اين اقدام اسلام‌آباد را نه يك فعاليت سياسي بلكه به آن به عنوان يك پروژه اقتصادي مي‌نگرند كه اين نظريه نيز با توجه به حساسيت‌هاي داخلي پاكستان و زمينه مساعد تشديد اختلافات فرق اسلامي در اين كشور، دخالت‌هاي برخي قدرت‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي و حمايت آنان از اين طرح بويژه آمريكا و عربستان سعودي و همچنين وضعيت داخلي بحرين كه شيعه و سني در كنار يكديگر خواسته‌هاي برحق و حقوق از دست رفته را مطالبه مي‌كنند، نمي‌تواند پذيرفتني باشد.

در حالي كه دخالت پاكستان در سركوب قيام‌هاي مردمي در بحرين و عربستان از منظر حقوق و موازين بين‌المللي مردود است، شرايط داخلي اين كشور نيز چنين دخالتي را اقتضي نمي‌كند.

برخي كارشناسان پاكستاني بر اين باورند كه در حاليكه در سايه سكوت مشكوك حكومت پاكستان روزانه تعداد قابل توجهي از مردم بي‌گناه اين كشور توسط هواپيماهاي آمريكايي كشته مي‌شوند، مزدوران پاكستاني اگر توان دافع دارند بهتر است بجاي برادر كشي در بحرين وعربستان از هموطنان وهمكيشان خود در برابر آمريكايي‌ها دفاع كنند.

سفر جاري رحمان ملك وزير كشور و نماينده رئيس جمهور پاكستان به تهران در حالي صورت مي‌گيرد كه وي علاوه بر اينكه تلاش‌خواهد كرد مقامات ايران را در موضوع شوق اين كشور در سركوب قيام‌هاي مردمي در بحرين و عربستان سعودي قانع كند، لازم است پاسخ برخي سئوالات بي‌جواب مانده از دوره‌هاي گذشته از جمله فعاليت‌هاي گروهك تروريستي "جندالله " و همچنين زمزمه‌هاي مربوط به ميزباني از اعضاي گروهك منافقين را بدهد.

 

زمان انتشار : 1390-01-31