۱۳۹۹/۰۲/۱۶
۵:۳۱ ب٫ظ

همزمان با آغاز دهه دوم ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن به لیالی قدر و ایام سوگواری شهادت امیرالمومنین علیه السلام که در پاکستان به «یوم علی» معروف است، شیعیان این کشور اعلام کردند که مانند هر سال آیین‌های عزاداری بدون هیچ گونه مانع و با رعایت کامل تمهیدات ضدکرونایی برگزار خواهد شد.

اصرار برخی گروههای مذهبی پاکستان برای برگزاری آئین سوگواری در رمضان

به گزارش الأمه:

تصمیم گروه‌های سیاسی و مذهبی شیعه در پاکستان برای برگزاری آیین‌های عزاداری در ماه رمضان برای بزرگداشت یوم علی (ع) در شهرهای مختلف این کشور، در حالی اعلام می‌شود که برخی گزارش‌ها حاکی از تصمیم دولت‌های ایالتی به ویژه در لاهور و کراچی مبنی بر ممنوعیت برگزاری آیین‌های عزاداری و دسته جات سینه زنی به دلیل شیوع کرونا است. 
در عین حال دولت پاکستان پیش از آغاز ماه مبارک رمضان دستور العمل ۲۰ ماده‌ای را به رهبران احزاب مذهبی و روحانیون ارشد فرق مذهبی این کشور ابلاغ و اعلام کرد که برگزاری آیین‌های ویژه ماه رمضان با رعایت کامل شرایط اعلام شده بلامانع است. 
گروه‌های مذهبی پاکستان ضمن اعلام مخالفت با هرگونه اعمال محدودیت و یا ممنوعیت برگزاری آیین‌های عزاداری در دهه دوم ماه رمضان، گفتند که رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر امور مذهبی پاکستان را در جریان خواسته خود قرار داده‌اند. 
دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین، از احزاب سیاسی پیشرو شیعیان در پاکستان گفت: دولت طی دستور العمل ۲۰ ماده‌ای خود اجازه برگزاری آیین‌های ویژه ماه رمضان را به همه ابلاغ کرده است و شیعیان نیز ضمن رعایت کامل این تمهیدات مصمم به برگزاری مراسم‌های عزاداری شهادت امام علی علیه السلام هستند. 

مذهبی پاکستان برای برگزاری آئین سوگواری در رمضان " href="https://img9.irna.ir/d/r2/2020/05/05/3/157108441.jpg" data-fancybox="gallery">


علامه «راجا ناصر عباس جعفری» روز گذشته طی نشست خبری در شهر اسلام‌آباد از دولت خواست تا از هرگونه اقدام برای جلوگیری از برگزاری مراسم‌های مذهبی و آیین سوگواری شیعیان اجتناب کند. 
وی همچنین خطاب به دولت‌های ایالتی در پنجاب و سِند، جایی که گفته می‌شود مسئولان فراتر از دستورالعمل ۲۰ ماده‌ای رسمی دولت، درصدد جلوگیری از برگزاری آیین‌های مذهبی شیعیان هستند، اعلام کرد: دولتهای ایالتی باید ضمن مشورت و همکاری با رهبران شیعه در شهرها و ایالات، برنامه موثری برای برگزاری مسالمت آمیز آیین‌های ویژه ماه رمضان مطابق با تمهیدات ابلاغ شده از سوی دولت، را تدوین کنند. 
شیعیان پاکستان نیز مانند دیگر مسلمانان این کشور برعکس سال‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس همه گیر کرونا اقدام به انجام نیایش و عبادات مخصوص ماه رمضان در خانه کرده به صورت مجازی در جلسات تلاوت و تفسیر قران، به سخنان وعاظ محترم در باره ماه رمضان و فضایل این ماه گوش فرا می‌دهند. 
شخصیت‌های شیعه پاکستان اعلام کرده‌اند آیین‌های مختص شبهای قدر، شب زنده داری و مراسم سوگواری شهادت حضرت امام علی (ع) را با رعایت کامل تمهیدات ضدکرونایی برگزار خواهند کرد. 

 

منبع: ایرنا