۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۱۱:۱۳ ق٫ظ

پس از انقلاب‌ اخیر در مصر آشفتگی‌هایی بروز کرد که به کتاب‌خانه اسکندریه نیز رسیده. درپی آن کارمندان کتاب‌خانه اسکندریه خواستار تغییر مدیریت آن شده‌اند.

اعتراض کارمندان کتابخانه اسکندریه

÷

مراکز فرهنگی هر کشور پایه‌های مهم رشد و پویایی فرهنگ آن بشمار می‌روند. کتاب‌خانه‌ها نیز در راس این مراکز فرهنگی قرار دارند که به لحاظ داد و ستد علمی و ادبی از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند.

سایت خبری میدل ایست آن لاین هفته گذشته مطلبی را با عنوان «چراغ‌های اسکندریه را خاموش نکنید»، درمورد اوضاع آشفته چند وقت اخیر کتابخانه مذکور مطالبی نوشته است. در این مطلب که توسط ماجد موریس ابراهیم نگاشته شده، آمده است؛ پس از انقلاب‌ اخیر در مصر آشفتگی‌هایی بروز کرد که به کتابخانه اسکندریه نیز رسید. درپی آن کارمندان کتابخانه اسکندریه خواستار تغییر مدیریت آن شده‌اند. دکتر اسماعیل سراج مدیر کنونی این کتابخانه است و کارمندان نسبت به عملکرد او معترض هستند.

نویسنده مطلب در پایان به کارمندان معترض این کتابخانه حق می‌دهد که معترض و یا ناراضی باشند. به آن‌ها حق می‌دهد که خواستار حقوق مادی و معنوی از دست رفته و یا نادیده‌گرفته شده خود باشند. اما در عین حال آن‌ها را به درک درست از موقعیت فعلی مصر دعوت می‌کند و می‌خواهد که با رفتارهای نادرست باعث بدتر شدن اوضاع کنونی مصر نشوند. آخرین جمله از موریس ابراهیم در مقاله این است؛ برای گوش‌های شنوا می‌گویم؛ چراغ‌های کتاب‌خانه اسکندریه را خاموش نکنید!

کتابخانه اسکندریه از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و سابقه تشکیل آن به زمانی بازمی‌گردد که اسکندر بر مصر تسلط یافت و دستور داد تا در کنار رود نیل شهری بزرگ به نام اسکندریه ایجاد شود. به دلیل علاقه فراوان وی به کتاب و هنر بسیاری از عالمان و دانشمندان در آن جا جمع شدند. ساختمان کنونی کتابخانه اسکندریه در شهر اسکندریه مصر قرار دارد و به منظور احیا یاد کتاب‌خانه اسکندریه عهد باستان ساخته شده است.

 

زمان انتشار : 1391-02-05