۱۳۹۸/۱۰/۰۷
۶:۵۹ ق٫ظ

صحن حضرت زینب (س) در طرح توسعه حرم سیدالشهدا (ع) قرار بود در مساحت ۵ هکتار (۵۰ هزار مترمربع) احداث شود که اکنون مساحت در نظر گرفته شده برای ساخت آن به حدود ۵۴ هزار مترمربع افزایش یافته است.

افزایش مساحت صحن حضرت زینب (س)/ مهمانخانه حرم حسینی تکمیل شد

به گزارش الأمه:

طرح توسعه حرم امام حسین (ع) از سال ۱۳۹۴ به همت ستاد بازسازی عتبات آغاز شد و بر اساس تفاهم‌نامه با آستان قدس حسینی مقرر شد تا طرح توسعه حرم ابعدبالله (ع) در ۴ فاز و به مساحتی بالغ بر ۳۸ هکتار صورت گیرد و در مرحله نخست صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) در ضلع غربی حرم سیدالشهدا (ع) احداث شود. 

 

پیشرفت بیش از ۴۷ درصدی توسعه حرم حسینی

در توافق اولیه مساحت صحن عقیله بنی‌هاشم که شامل بخش‌های مختلف زیارتی و غیر زیارتی بود، ۵ هکتار پیش‌بینی شد و پس از آن مراحل اجرایی برای ساخت صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) آغاز شد. با توجه به نزدیک بودن آب‌های زیرزمینی به سطح زمین، عملیات احداث این صحن با مشکلاتی مواجه شد به طوری که مهندسان و کارشناسان کشورمان اقدام به ساخت دیوار آب‌‌بند و بتنی کردند و این روند بیش از ۷ ماه به طول انجامید.

پس از آن نیز فعالیت‌ها برای احداث صحن حضرت زینب (س) سرعت گرفت و اکنون با گذشت حدود ۴ سال فعالیت نه چندان مداوم عملیات اجرایی این صحن بیش از ۴۷ درصد پیشرفت داشته است.

افزایش ۴ هزار متری صحن حضرت زینب (س)

همچنین با توجه به روند رو به پیشرفت توسعه حرم امام حسین (ع)، آستان قدس حسینی با خرید املاک دیگر اطراف حرم سیدالشهدا (ع)، صحن عقیله بنی‌‌هاشم حضرت زینب (س) که در مساحت ۵ هکتار (۵ هزار مترمربع) پیش‌بینی شده بود، گسترش داده است. به طوری که اکنون حدود ۵۴ هزار مترمربع زمین به منظور احداث صحن عقیله بنی‌هاشم (س) در اختیار ستاد بازسازی عتبات قرار دارد.

البته مسؤولان ستاد بازسازی عتبات نیز در سال‌های گذشته آمادگی خود برای افزایش مساحت صحن حضرت زینب (س) را اعلام کرده بودند و همین امر موجب شد تا متولیان و تولیت آستان قدس حسینی اقدام به توسعه صحن حضرت زینب (س) کند.

صحن حضرت زینب (س) در بخش زیارتی و غیر زیارتی پیش بینی شده است؛ به طوری که علاوه بر صحن حضرت زینب (س) و صحن حضرت امام حسین (ع)، ساختمان اداری، شبستان‌، مضیف، آشپزخانه، کتابخانه، موزه و سرویس‌های بهداشتی نیز در حال احداث است.

مضیف حرم حسینی تکمیل شد

به گفته مسؤولان این صحن، ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در طرح توسعه حرم حسینی در نظر گرفته شده که روند احداث آن تکمیل شده است. همچنین مضیف حرم امام حسین (ع) نیز تکمیل شده و پس از تجهیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و چهار طبقه نیز برای اقامت زائران در حال ساخت است.

به گزارش فارس، صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) در هفته‌های اخیر نیز همچنان در حال ساخت است و حتی یک روز وقفه نیز در روند آن ایجاد نشده است. البته به گفته مسؤولان قرار است این صحن تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود که با توجه به روند پیشرفت آن به نظر می‌رسد صحن حضرت زینب (س) در زمان مقرر مورد بهره برداری قرار نگیرد.

 

منبع: فارس