۱۳۹۹/۰۱/۲۵
۶:۳۱ ب٫ظ

کمیته فتوای الازهر گفت: هنگامی که بلایی مانند قحطی و بیماری همه گیر بر مسلمانان نازل می شود باید در قنوت تمام نمازهای واجب برای دفع آن دست به دعا بردارند.

الازهر از مردم خواست در نمازهای یومیه برای دفع کرونا دعا کنند

به گزارش الأمه:

کمیته فتوای الازهر در دانشگاه الازهر اعلام کرد: هنگامی که مسلمانی در معرض بلا و گرفتاری یا بیماری قرار می گیرد باید به خدای متعال پناه ببرد و از او بخواهد آن مشکل و گرفتاری و بیماری را برطرف سازد و خدای متعال نیز فرموده: «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَﱠ» (بقرة، 186).

الازهر ادامه داد: با آنکه دعا در هر زمانی مطلوب و مستحب است، اما در میان نماز دعا کردن بهتر است، زیرا نماز جایگاهی بزرگ نزد خدای متعال دارد و از این رو است که مسلمانان در قنوت نماز خود به ویژه برای دفع بلا دعا می کنند.

کمیته فتوای الازهر در ادامه پیام خود گفت: شافعی ها و برخی از مالکی ها بر این باورند هنگامی که بلایی مانند قحطی و بیماری بر مسلمانان نازل شود باید در قنوت تمام نمازها دست به دعا بردارند و در این زمینه به ورایت انس از پیامبر(ص) استناد می کنند که گروهی از طوایف رعل و ذکوان و عصیة و بنولحیان که ادعا می کردند مسلمان شده اند نزد ایشان آمدند و از پیامبر در برابر قوم خود یاری طلبیدند و پیامبر نیز هفتاد نفر از انصار را به یاری آنها مامور کرد. انس گفت: ما به این افراد(از انصار) قاری می گفتیم و افرادی بودند که در روز سخنرانی می کردند و شب را به نماز می گذراندند و همراه این قوم شدند تا به بئر معونة رسیدند، اما این قوم به آنها(هفتاد نفر از انصار) خیانت کردند و آنها را کشتند و خبر به پیامبر(ص) رسید و ایشان یک ماه در قنوت نمازهای خود رعل و ذکوان و بنی لحیان را نفرین کرد.

الازهر ادامه داد: از این حدیث مشروعیت قنوت در بلاها استفاده می شود، زیرا پیامبر(ص) هنگام نزول بلاها در قنوت تمام نمازها دعا می کرد و از این رو مشروع این است که مردم هنگام بلا برای دفع آن در قنوت نماز خود دعا کنند.

 

منبع: حوزه نیوز